سیده مریم فخری بافقی مهمترین موفقیتم برگزاری اردو تیم ملی در شهرستان بود

“هندبال” مادر ورزش هاي توپي لقب گرفته است ، باعث تقويت روح همكاري بين دانش آموزان مي گردد. ورزش هندبال به علت داشتن خصوصيات خاص يكی از بهترين ورزش ها است
تكنيك ها و تاكتيك هاي هندبال نيز يكي از مباحثي است كه بدون مطالعه و بررسي تخصصي و آگاهي عميق از كم و كيف آن نمي توان در اين رشته جذاب و پرهيجان كه فراگير ترين ورزش هاي سالني است به موفقيتي دست يافت . در حقيقت هندبال زماني مي تواند مدارج ترقي را طي نمايد كه داراي مربيان كار آزموده به دانش و فن آوري هاي روز باشد . این هفته به سراغ یکی از بانوان فعال، که دارای مدرک درجه یک مربیگری هندبال و از حامیان این رشته ورزشی در شهرستان می باشد ، رفته ایم.
دارای کارت مربیگری درجه یک هندبال
سیده مریم فخری بافقی کارشناسی تربیت بدنی دارد. در سال ۹۱ مدرک دوره تخصصی دروازه بانی را دریافت کرده است. ۱۶ سال هندبال کار می کند. جزءاولین مربیان باشگاه آهن می باشد. در ۱۸ سالگی کارت مربیگری درجه ۳ را در شیراز ، درجه دو را درلارستان، و درجه یک خود را در یزد دریافت کرده است.
زمانی که استان یزد رشته هندبال را نمی شناخت
افق کویر هندبال را از چه زمانی شروع کردید ؟
زمانی که استان یزد رشته هندبال را نمی شناخت خانم سازمند از تهران آمده بود و تخصص این رشته را داشت همه لذت هندبال را مدیون خانم سازمند می دانیم. هندبال را در آموزشگاهها راه اندازی کردند. و چندسال درمسابقات مقاطع راهنمایی در سطح آموزشگاهها در شهرستان و استان مقام آوردیم.
هدف های بزرگی دارم و هنوز به آنها نرسیده ام
افق کویر آیا ازدواج مشکلی برای پیشرفت شما به وجود نیاورد؟
در سال ۷۹ ازدواج کردم. علاقه زیادی به رشته هندبال داشتم. خداروشکر هیچ چیز نتوانست سد راه من شود. هدف های بزرگی دارم و هنوز به آنها نرسیده ام.
دو پسر ۱۶ و ۸ ساله دارم. تمام پیشرفت ها و زندگی خوبم را مدیون همسرم می باشم. او یک آدم فوق العاده منطقی در زمینه ورزش و یک مشاور خوب در تمام مسائل من هستند. تمام این روزها را مدیون همسرم هستم.
ورزشکاران نونهال ما بر سکوی قهرمانی باشند
افق کویر از اهداف و هدفهای آینده خود بگویید؟
زمانی که وارد مسابقات شدیم سطح مسابقات بالا بود و در آن زمان حرفی برای گفتن نداشتیم. ولی چندین بار که در مسابقات حضور پیدا کردیم توانستیم خود را ارتقا دهیم.
نونهالان ما در اصفهان در مسابقات قهرمانی ایران مقام پنجم را کسب کردند.
بازی قبل از فینال را با ناداوری باختیم، چون هندبال با تمام لذت هایی که دارد. نتایج تمام بازی به دست داور است و داور به راحتی می تواند نتیجه بازی را عوض کند. برای سال آینده امید دارم که ورزشکاران نونهال ما بر سکوی قهرمانی باشند.
مهمترین موفقیت برگزاری اردو تیم ملی در شهرستان بافق
افق کویر اگر سال ۹۷ را تقسیم بندی کنید، از شکست ها و موفقیت های خود بگویید؟
سال ۹۷ سالی سنگین برای ورزش هندبال شهرستان بود. بیش ازیک ماه در بافق نبودیم. سه اعزام به مسابقات منطقه ۶ ، ۳ قهرمانی استان ، مسابقات دارالعباده، مسابقات منطقه ۶ زاهدان و مسابقات قهرمانی ایران در اصفهان را داشتیم.
و مهمترین موفقیت ما برگزاری اردو تیم ملی در شهرستان بافق بوده است.
در مورد برگزاری اردوی تیم ملی با هئیت مدیره باشگاه آهن صحبت کردم و گفتم جدا از بحث فنی بازتاب خوبی دارد. شاید کسی بافق را نشناسد. ۳۷ شهر ایران از منتخبین آمده بودند. از هیئت مدیره باشگاه آهن که به من اعتماد کردند تشکر می کنم.
باورشان نمی شد شهری به نام بافق با این همه امکانات خوب وجود دارد
جاهای دیدنی شهر ما را دیدند. روزی که می خواستند بروند باورشان نمی شد شهری به نام بافق با این همه امکانات خوب وجود دارد.
مربی تیم ملی گفت: بعد از ۳۰ سال کار کردن بافق اولین و تنها جایی بودکه همه چیز به طور عالی و به بهترین نحو برگزار شد. فدراسیون مربیان ما را شناختند. و بهترین استفاده ما از این اردو این بود که هر روز ۳ ساعت این مربیان سر تمرینات پایه می آمدند و گزارشی که به” رضا فلاح ” سرپرست سنگ آهن داده بودند نوشته بودند که بچه های نونهال شما در حد بچه های تیم ملی می کنند.
ناراحتی که داشتیم این بود که در مسابقات دسته دو سمنان با آمادگی ۱۰۰ درصدرفته بودیم. پدیده مسابقات شدیم. تیم تهران قهرمان دسته دو کشورشد که تنها با بافق تساوی داشت و با بقیه شهرها از نظر امتیاز یکی بالاتر بود، دستوری از فدراسیون آمده بود که فقط بازی رو در رو مهم است و با این دستور ما اوت شدیم واز لحاظ روحی به هم ریختیم و این تلخ ترین خاطره سال ۹۷ بود.
ساختار ورزش وجود امکانات ورزشی است
افق کویر به نظر شما چه کسانی در پیشرفت هندبال شهرستان سهیم بوده اند ؟
در راس پیشرفت کسی است که حمایت می کند. اداره ورزش و جوانان و هیئت هندبال شهرستان تا جایی که توانسته است کوتاهی نکردند. ساختار ورزش وجود امکانات ورزشی است. مثلا مربی و بازیکن خوبی هم داشته باشی ولی امکانات نداشته باشی هیچ فایده ای ندارد و اگربخواهم چند نفری نام ببرم مسئولین باشگاه همیشه حامی بوده اند.
شهرستان بافق ۵۵ مربی
هندبال دارد
۳۰ نفردر سال ۹۵کارت مربیگری خود را دریافت کردند.۲۳ نفر در سال ۹۷ توانستند کارت مربیگری خود را اخد کنند. ۱۲ نفر از آنها با هیئت همکاری دارند. در تمام سالن های بافق هندبال را گسترش دادیم. تمام این موفقیت ها را مدیون “محبوبه دهقان” مربی درجه یک میدانم.
افق کویر اگر شما از مسیر هندبال کنار بروید ورزش هندبال می تواند به کار خود ادامه دهد؟
بله، رشته هندبال فضا آرام و خوبی دارد و تا به الان کسی را نداشته ایم که اعتراضی داشته باشد. همه مربیان کمتر از ۱۰ سال شاگردان من بوده اند و همچنان این رابطه خوبی که وجود داشته، برقرار است و می دانم روزی بایدکنار بروم. چندین مربی و شاگرد آموزش داده ام. با وجود این مربیان هندبال به نابودی نمی رود .
باید در کنار امکانات یک مربی پیگیر و بروزباشد
افق کویر امکانات رشته هندبال به چه چیز هایی محدود می شود؟
در بافق امکانات مختص ورزش هندبال وجود ندارد. موفقیتی که مربیان می خواستند پیدا نکردند. باید در کنار امکانات یک مربی پیگیر و بروز باشد.
وقتی کارت مربیگری درجه یک را اخذ کردم. چون باشگاه بعضی هزینه ها را نمی داد درسه کارگاه با هزینه خودم شرکت کردم.
امسال یک سمپوزیوم در بوشهر با حضور مربیان تیم ملی برگزار شد از استان یزد کسی حضور نداشت. ولی از شهرستان بافق چهار نفر با هزینه شخصی شرکت کردیم. تمام دوره های تخصصی هندبال، تغذیه، گل بانی و بدنسازی در این کلاس آموزش داده شد.
در اصفهان یک دوره تخصصی استعداد یابی پایه که مدرس این دوره آقای رهبری بودشرکت کردیم. از همه مربیان جوان خواستم تا شرکت کنند و آنها همراهی کردند با هم این دوره را گذراندیم و ما به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستیم.
خداروشکر بافق امکانات و مربیان خوبی در تمام رشته ها دارد. در کنار همه این ها آموزش و پرورش از ما حمایت می کند .
برای شناساندن رشته هندبال به خانواده ها را در یک جلسه در سالن ۱۲۰۰ نفر دعوت کردیم. بعضی از آنها رشته هندبال را نمی شناختند. تصور بعضی از خانواده ها این بود که هندبال ورزش خشنی است ما در حضور خانواده ها بازی هندبال را توضیح دادیم و چند دقیقه ای هندبالییست ها بازی کردند و خانواده ها دیدند که بچه ها چقدر در این رشته هیجان دارند. همه این کار ها را انجام دادیم تا به اینجا رسیده ایم .

در ازای این همه اعزام و مقام های بدست آمده؛ هیچ مزایایی خاصی از باشگاه آهن دریافت نکرده ام

افق کویر آیا ورزشکارانی که در مسابقات شرکت می کنند با باشگاه قرارداد دارند؟ و حقوقی دریافت می کنند؟
برای شرکت در مسابقات چون اسم باشگاه است باید برگه قرارداد داشته باشند ولی همه آنهابه دلیل عشق و علاقه ای که به من و باشگاه و شهرستان دارند هرگز مبلغی دریافت نکرده اند. تنها چیزی که به آنها داده می شود جایزه یا مبلغ ناچیزی می باشد. و در ازای این همه اعزام و مقام های بدست آمده؛ هیچ مزایایی خاصی از باشگاه آهن دریافت نکرده ام.
همیشه جزو مربیان معترض هستم. در مورد ورزشکارانم فوق العاده حساس می باشم. برای کاری که انجام می دهم هیچ مزایایی از باشگاه آهن نمی گیرم.
هیچ هزینه ای در این چند سال از هیئت هندبال و اداره ورزش دریافت نکرده ایم
افق کویر از زمانی که وارد هندبال شده اید چقدر از هزینه شخصی پرداخت کرده اید؟
از هزینه شخصی زیاد خرج کرده ام تا هندبال شهرستان پیشرفت کند. مهم ترین کارم این است که دستمزد مربیان را خودم پرداخت می کنم. روز زن برای مربیان کادو تهیه کردم. و این را با صراحت می گویم که هیچ هزینه ای در این چند سال از هیئت هندبال و اداره ورزش دریافت نکرده ام.
افق کویر در سال آینده چه برنامه هایی دارید؟
در شهریور ۹۸ مسابقات قهرمانی آسیای در بیروت برگزار می شود اگر بتوانیم یکی از هندبالیست های خودمان را برای این مسابقات اعزام کنیم بهترین کار را انجام داده ایم. در اردوی تیم ملی که در اسفند برگزار شد خانم ها :فاطمه رجبیان،خانم نسرین رنجبر،حدیثه فتوحی ، زهرا فتوحی والناز یحیوی پور حضور داشتند.
الناز یحیوی پور ده روز بزرگتر از رده سنی بقیه است و نمی تواند در اردوی جوانان باشد ولی در این اردو رکورد دار شد و برای او نامه ای به من دادند که در اردوی تیم ملی امید شرکت کند.
برای مسابقات یک گلر و دو بازیکن لازم داریم. تمام تلاش خود را می کنیم تا آنها رابرای مسابقات آماده کنیم. دهم فروردین مسابقه بعدی ما می باشدکه مشخص می شود هندبالیست های ما در ارنج تیم ملی حضور دارند یا نه؟
فاطمه طالبی ، فاطمه آچاک جز منتخبین تیم ملی هستند
فاطمه طالبی و فاطمه آچاک درمسابقات قهرمانی کشور که در اصفهان برگزار شد منتخب بودند و الان در اردوی تیم ملی زیر ۱۳ سال حضور دارند.
آرزو جعفری نسب و سوگند پورسلیمان در اردو تیم ملی حضور دارند
آرزو جعفری نسب و سوگند پورسلیمان در رده نونهالان فعالیت می کنند. سال آینده در اردو شرکت می کنند ان شالله بتوانند نتیجه خوبی داشته باشند.
هدف ما قهرمانی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان کشور است
هدف ما قهرمانی نونهالان ، نوجوانان و جوانان شهرستان در کشور است. مسابقه ای به نام مدرسه قهرمان در سطح اموزش و پرورش در استان یزد برگزار شد. شهرستان بافق قرار است به عنوان نماینده استان در مسابقات کشوری حضور یابد.
افق کویر حرف آخربا خوانندگان ؟
ارزو دارم روزی برسد که رشته هندبال شناخته شود. خانواده ها همه از هندبال استقبال کنند. به همان اندازه که برای بقیه رشته ها وقت می گذارند برای این رشته هم وقت بگذارند.
سال گذشته شهرستان بافق میزبان قهرمانی منطقه ۶کشور بود. ورزشکاران ما توانستند مقام اول را کسب کنند. هیچ کسی برای تشویق نیامده بود. ما نسبت به کاری که می کنیم اطلاع رسانی نمی کنیم. این از ضعف من است. ما در رده بزرگسالان تیم هندبال نداریم و دوست دارم در رده بزرگسالان نیز تیمی را تشکیل بدهم.
انشاا… سال ۹۸ سالی پر از رزق و روزی و آرامش باشد. و مهم تر از همه، ورزشکاران دیدشان نسبت به هم خوب شود. انشاا… بچه های بافق در تمام رشته ها بدرخشند .

گفتگو:محمد حسین تشکری
تنظیم: ملیحه تقی زاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی