چاقی، بیماری غیر واگیردار و قابل درمان

رشد و سلامت بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد. تغذیه نه تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان تأثیر می گذارد، بلکه بر نحوه احساس و برداشت ما از محیط، خلق و خو و رفتار ما نیز موثر است. اهمیت وجود برخی مواد مغذی برای بدن به ویژه ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئینها، آن اندازه ضروری است که در تغذیه و سلامت سلولهای مغز دخالت دارند و بر این اساس می توان با استفاده از تغذیه مناسب، از بروز برخی نارساییهای عصبی و روانی انسان، پیشگیری کرد خبرنگار هفته نامه افق کویر با توجه به نزدیک شدن به ایام عید که سرشار از خوراکی های شیرین و مقوی است با فهیمه غلامزاده، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان بافق گفتگویی انجام داد:
افق کویر معیار تشخیص چاقی چیست. چه افرادی چاق تلقی می شوند؟
BMI (معیار تشخیص چاقی) برابر است با وزن (kg) تقسیم بر مجذور قدبر حسب متر. BMI بزرگتر از ۲۵ نشان دهنده اضافه وزن است و BMI بزرگتر از ۳۰ چاقی حساب می شود.
افق کویر آیا چاقی بیماری است آیا این بیماری درمان دارد؟
چاقی بیماری غیر واگیر است که قابل درمان است و با یک برنامه غذایی منظم، میزان کاهش وزنی که به صورت ماهانه انتظار می رود ۲ تا ۴ کیلوگرم باشد.
افق کویر حذف شام ویا حتی برنج از وعده های غذایی در کاهش وزن موثر است و کاهش وزن موضعی وجود دارد؟
حذف هیچ ماده غذایی یا وعده غذایی را توصیه نمی کنم و فقط مقدار آن را کاهش می دهیم ، کاهش وزن با رژیم غذایی مناسب به همراه فعالیت بدنی توصیه می شود و کاهش وزن موضعی وجود ندارد.
افق کویر افرادی که لاغر هستند چگونه می توانند به وزن ایده آل برسند؟ چه مواد غذایی را پیشنهاد می دهید؟
افراد لاغر با افزایش انرژی دریافتی روزانه می توانند وزن اضافه کنند و به تدریج به وزن ایده آل برسند و افزودن روغن مایع به غذا و روغن زیتون به سالاد و مصرف انواع مغزیجات می تواند در افزایش وزن موثر باشد.
اافق کویر در مورد تغذیه ورزشکاران توضیح دهید. آیا مصرف مکمل ها برای بدن مضر نیست؟
افراد ورزشکار با توجه به نوع ورزش و مدت زمانی که ورزش می کنند انرژی آن ها افزایش می یابد، میزان پروتئین مورد نیاز ورزشهای تیمی بیشتر از ورزش های استقامتی است وعده غذایی قبل از فعالیت ورزشی باید باید حدود ۵/۳ تا ۴ ساعت قبل از آن مصرف شود تا عوارض گوارشی رخ ندهد، در صورتی که مدت زمان فعالیت ورزشی بیشتر از یک ساعت شود لازم است کربوهیدرات کافی در طی فعالیت ورزشی برای ورزشکار تامین شود مصرف مکمل های پروتئینی توسط ورزشکاران بایستی زیر نظر متخصص تغذیه صورت گیرد.
باید توجه داشت استفاده از هورمون رشد، اندرژون ها و همچنین اریتروپوتین به دلیل عوارض جانبی که دارند به هیچ عنوان به ورزشکاران توصیه نمی شود و مصرف آن ها توسط ورزشکاران مجاز نمی باشد. و مصرف زیاد ویتامین باعث مسمومیت می شود.
افق کویر تغذیه با میزان پرخاشگری رابطه دارد؟
بله، با نرسیدن مقدار انرژی کافی و مواد مغذی مورد نیاز میزان پرخاشگری افزایش می یابد.
افق کویرتغذیه افرادی که زیاد ترش می کنند چگونه باید باشد؟
به این افراد توصیه می شود غذا را آرام بخورند، بعد از غذا بلافاصله نخوابند، از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده جلوگیری کنند، از مصرف آبمیوه های ترش و غذاهای اسیدی و مواد غذایی ادویه دار و همچنین نعنا پرهیز نمایند، از کشیدن سیگار به ویژه بلافاصله بعد از غذا پرهیز شود از نوشیدن زیاد مایعات در حین غذا خوردن پرهیز نمایند.
افق کویر توصیه شما برای جلوگیری از چاقی در ایام عید چیست؟
به آهستگی غذا را بجوید، بشقاب کوچک انتخاب کنید، چربی مصرفی تان را عاقلانه انتخاب کنید، مصرف شیرینی ها را کاهش دهید، در نگاه صرف غذا تلویزیون تماشا نکنید، غذا را ابتدا با خوردن سالاد شروع کنید، از لحاظ بدنی فعال باشید ، ریزه خواری را فراموش کنید، از مصرف زیاد دسرها خودداری کنید و از خوردن بیش از حد پرهیز نمایید./حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام