گونه کمیاب پرنده ایرانی « سلیم سینه بلوطی» در یزد مشاهده شد

یزد – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد از مشاهده ۲ گونه پرنده کمیاب ایرانی « سلیم سینه بلوطی» برای نخستین بار در این استان در سایت تکثیر گورخر ایرانی پنج انگشت شهرستان ابرکوه خبر داد.

در گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد به نقل از نیره پورملائی آمده است: ۲ نفر از ماموران یگان حفاظت محیط زیست ابرکوه در حین گشت و کنترل، موفق به مشاهده این گونه شدند.
سلیم سینه‌بلوطی نام یک گونه از رده سلیم های طوق دار است. این پرنده ۱۹ سانتی‌متر طول دارد؛ یک سلیم باریک جثه با پاها و گردن نسبتا دراز و قامت راست است.
این گونه در همه فصول با پیشانی کمرنگ، ابروی روشن، نوار چشمی قهوه‌ای و خط بالی کمرنگ مشخص می شود. 
در تابستان روی سینه آن نوار پهن قهوه‌ای مایل به قرمزی دیده می‌شود که حد پایینی آن سیاه است در زمستان این نوار خیلی کمتر نمایان است ولی اثری از آن مشاهده می شود.
زیستگاه گونه یادشده در زمین های هموار و شوره زارها و در بیابان هایی که پوشش کم گیاهی دارد و معمولا در کنار آب دیده می شوند و در کشتزارها و علفزار های کوتاه هنگام مهاجرت دیده می شوند.
براساس آمارهای موجود تاکنون در استان یزد ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده شناسایی شده اند.
اهمیت تنوع گونه های استان، فقط تعدادشان نیست بلکه خاص بودن آن است این گونه ها از ارزش حفاظتی بالایی برخوردارند و اهمیت تنوع زیستی استان به خاطر این عوامل است.
۶۰ نیروی محیط بان، مسئولیت مراقبت و محافظت از یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار از مناطق تحت حفاظت استان یزد را بر عهده دارند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در