نخستین محفل شعر محلی با گویش یزدی در تفت برگزار شد

یزد – ایرنا – نخستین محفل شعر محلی با گویش های رایج بومی استان یزد عصر سه شنبه با حضور تعدادی از مسئولان استان، مردم و شاعران در باغ تاریخی صدری شهر تفت برگزار شد.

به گزارش ایرنا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این محفل گفت: متاسفانه به دلیل وجود برخی شرایط خاص و رسانه های فراگیر لهجه ، معیار بر رسانه ها حاکم شد و هر چیزی خارج از آن امکان موفقیت ندارد و عملا به گویش غیر جدی و طنز آلود معنی می شود.
مجید جوادیان زاده افزود: جای فعالیت های علمی و پژوهشی و ثبت آواها در جامعه بسیار خالی است ، اگر به این امر پرداخته شود بسیاری از تلفظ های اصیل در آن یافت می شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: برگزاری این محفل اقدامی بسیار ارزشمند است که توانسته ایم به صورت جدی به شعر و گویش های محلی بپردازیم و طبع های شاعرانه را تقویت کنیم .
جوادیان زاده در ادامه با بیان اینکه امروز باید هویت اجتماعی و فرهنگی و بومی خود را تقویت کنیم تصریح کرد: ما شعر با لهجه های بومی کم داریم باید با برگزاری چنین برنامه هایی این گویش ها را ثبت کنیم و در کتابی آثار گویش های برگزیده استانی چاپ شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: این جشنواره با هدف ارج نهادن و پاسداشت گویش های محلی استان برگزار شده است.
وی ادامه داد: یکی از پیام های این محفل باید انتقال فرهنگ بومی و محلی به نسل های آینده باشد زیرا زبان هنر و فرهنگ و شعر استعداد خوبی در گفتمان ها و انتقال فرهنگ دارد.
همچنین رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت و دبیر اجرایی نخستین محفل خودمونی شعر محلی با گویش های بومی استان یزد گفت: ۱۲۰ اثر از ۳۸ شاعر استان به دبیرخانه این محفل ادبی ارسال شد که توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.
احمد ذاکری نژاد افزود: یکی از اهداف مهم این محفل ادبی شناسایی شاعران بومی سرا در کنار بیان ویژگی های نابِ فرهنگ، سنن و آداب و رسوم محلی و بومی استان یزد با ادبیات شاعرانه و ترویج و گسترش شعر به گویش محلی و پاسداشت لهجه و گویش های شیرین محلی در استان است.
وی خاطر نشان کرد: محفل یاد شده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین دستگاه های فرهنگی برگزار شد و امیدواریم این رویداد به خوبی استمرار پیدا کند.
در این مراسم از آثار برگزیده این محفل ادبی تجلیل شد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی