گوی سبقت بوستان آبشار از سایر جاذبیت های بافق

بوستان (پارک) آبشار، گوی سبقت را از سایر جاذبه های بافق ربوده است؛ اکنون بافق را بیشتر به واسطه پارک آبشارش می شناسند. بافق روزگاری به داشتن خرما و شتر و درخت گز مشهور بود؛ پس از اکتشاف سنگ آهن، به شهر معدن شهره یافت. سپس به پارک شهرک آهن شهر و در سنوات اخیر هم به داشتن روان ریگ ها؛ اکنون شهرت بافق به بوستان آبشار رسیده است. این به نوع خود برای بافق مایه مباهات است که شهر بافق به این جاذبه شناخته بشود. پارک آبشار که شهرداری بیش از ۶ سال است با طرح و برنامه روی این پارک عملیات های اجرایی خود را به پیش می برد، مورد هدف گردشگران انتخاب شده است. تلفیق آب، درخت و سنگ به عنوان نمادهای اسطوره ایی قومیت ایرانی نمونه ایی از هوشمندی طراحان این بوستان است؛ آب، نماد پاکی؛ درخت، نماد زایش و زندگی و سنگ در کنار قرار گرفتن این دو عنصر باعث قداست می گردد؛ چرا که سنگ به خودی خود ارزشمند نیست؛ مگر این که در جوار عنصری دیگری باشد؛ همانگونه که نگین به واسطه انگشتر زیبایی و جلوه می یابد.
نماد دیگر در این پارک قرار گرفتن تندیس یوزپلنگ آسیایی است که مهد آن “کوه بافق” است؛ منطقه ایی حفاظت شده از سوی اداره محیط زیست تا این گونه نادر وحشی رو به انقراض نرود.
بوستان آبشار اگرچه دست ساز انسان است؛ اما به خوبی توانسته مجموعه ایی از عناصر سرگرم کننده و مهیج را جمع کند؛ انشاا… شهرداری بافق بتواند سایر طرح های این مجموعه را یکی پس از دیگری افتتاح کند.
برنامه های چهارساله پارک آبشار که هر ساله در تعطیلات عید نوروز از سوی شهرداری روی می دهد؛ ضمن این که برای خانواده ها و میهمانان نوروزی سرگرم کننده است، آنها را با فرهنگ قومیت های مختلف ایرانی نیز آشنا می کند؛ این به سهم خود مورد تحسین است. اما نکته ایی که هدف نوشتن این سرمقاله است پیشنهادی به دستگاههای متولی است؛ همانگونه که پارک آبشار توانسته برای خود آوازه ایی داشته باشد سایر بخش های تاریخی و فرهنگی بافق هم تلاش کنند تا گذشته پر افتخار این شهر را ترسیم کنند و نسبت به عرضه جاذبیت های خود اقدام کنند؛ شهر بافق دارای علماء و شعرای طراز اولی است که خود تاثیر گذار در زمانه خود بوده اند؛ همچنین بافق دارای مردان و زنان بزرگی است که در راه اعتلای اهداف این آب و خاک جان خود را فدا کردند و به فیض شهادت نایل آمدند تا نسل فعلی در امنیت و سلامت باشد. اینها همه احتیاج به یک برنامه ریزی منسجم دارد که متولیان میراث فرهنگی شهر قدمی رو به جلو در این وادی گذاشته و اهداف بلند مدت خود را بر اساس وظایف سازمانی ترسیم نموده و پیگیری کنند؛ به هر جهت اگر احتیاج به بودجه و یا اعتباری است؛ بطور حتم فرماندار فرهنگ دوست بافق خود پشتوانه این کار بزرگ و سترگ خواهد بود.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی