هویت پنهان قاضی میرجعفر(ع) در انتظار رمزگشایی

به گزارش هفته نامه افق کویر “حسین رنجبر ” یکی از سالمندان بافقی در خصوص سنگ قاضی میرجعفر(ع) گفت: بنده متولد سال ۱۳۱۴ بوده و در حال حاضر بازنشسته شرکت سنگ آهن مرکزی می باشم و از همان ابتدای نوجوانی تا به الان به کشاورزی مشغول هستم.
وی در خصوص تاریخچه قاضی میرجعفر(ع) بیان داشت: قبل از سال ۱۳۲۸ آب روستای فاضلیه را به سمت قاضی میرجعفر(ع) آوردند و زمین ها را برای آبادانی فاضلیه گرفته شد و به روستا تبدیل گردید که در آن مکان کشاورزی صورت گرفت.
رنجبر در خصوص قبر اصلی این بقعه گفت: در مکان فعلی قاضی میرجعفر(ع)، در گذشته یک اتاق گودی وجود داشت که از صحن کنونی تقریبا ۴ متر پایین تر قرار داشت و مردم شب های جمعه به زیارت این مکان می رفتند که به نام قاضی میرجعفر(ع) همه می شناختند و سنگ قبر نام و نشانی نداشت و تنها قبری بصورت ” دندانه ایی” که توسط آجر دور تا دور آن چیده شده بود، وجود داشت.
وی در خصوص ساخت ساختمان جدید قاضی میرجعفر(ع) تصریح کرد: در سال ۱۳۲۸ الی ۱۳۳۰ بانویی به نام ” بی بی مرمر ” که همسر سیدعباس فاضلی بود و اصالتاً یزدی بود به این مکان آمد و زمانی که مشاهده کرد مردم برای روضه و دعا به این اینجا می آیند و این مکان در چنین وضعیتی به سر می برد جهت ساماندهی آن مکان اقدام نمود.
رنجبرادامه داد: آن قسمت گودبرداری را با خاک پر نمودند و سطح زمین قرار گرفت سپس یک اتاق به همراه یک صفه به روی همان محل ساخت و سنگ قبر مرمری براقی برای قاضی میرجعفر(ع) سفارش داد و بالای سرقبر نصب نمود و قبر اصلی که دندانه دار ( با اجر چیده شده بوده است) در همان پایین جا ماند.
وی افزود: آن مکان از لحاظ روشنایی و رفاهی (وجود سماور،چای و …) مجهز شده بود و مردم شب های جمعه داخل آن اتاق جمع می شدند و برای تفریح و مراسم برگزاری روضه به آنجا می آمدند پس از آن جهت توسعه بیشتر آن مکان مردم اقدام نمودند و اطراف آن محل را برای اتاق سازی بیشتر بیرون ریختند که از زیر خاک و ریگ، مسجدی پیدا شد که هنوز آن “ساختمان قدیمی” وجود دارد.
حسین رنجبر گفت: تاریخ سنگ قبر به روی آن حک شده است که من شنیده ام به اداره اوقاف جهت نگهداری جابه جا شده است، ولی من هیچ اطلاعی از آن ندارم.
در اوایل آبان ماه سال گذشته، اداره اوقاف و امورخیریه بافق، تایید نمود که سنگ قبر در گاو صندوق این اداره وجود داشته یکی از آنها به خط کوفی است و فعلا قابل خواندن نیست که احتمال دارد سنگ قاضی میرجعفر(ع) باشد.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل