مرزهای جغرافیایی بافق حل شدنی است یا خیر!

دغدغه برخی از دلسوزان و فرهیختگان بافق، معطوف به مرزهای جغرافیایی شده است؛ موضوعی که می رود تا ابعاد وسیع تری را به خود اختصاص دهد!
حکایت از آنجایی آغاز شد که شهرهای همجوار بافق با توجه به نفوذشان خواستند تا از منابع شهر بافق دانسته یا ندانسته استفاده کنند ؛حتی کار تا جایی پیش رفت که برخی از پتانسیل‌های بافق را به نفع خود مصادره کردند. در این میان برخی از مسئولین شهر بافق آن هم از سر دلسوزی و کمک، آگاهانه یا ناآگاهانه موافقت کردند.
هرچند این جدا سازی ها از چشم مردم و مسئولین دور نیست؛ ولی به بافق ضرباتی وارد کرد که اکنون آن را بطور وضوح، حس می کنیم. اختلافات بافق با بهاباد، بافق با مهریز و بافق با اردکان پیرامون همین مسایل است که انتظار حل و فصل این مسایل از طریق اسناد و مدارک مثبته می رود.
این مسایل، بطور دقیق و شفاف بیان شده؛ ولی در اینجا مجالی برای پرداختن به چون و چرایی آن نیست! موضع دولتمردان هم تاکید بر حل و فضل این مسایل بطور شفاف هست؛ همان گونه که استاندار یزد در تاریخ جمعه، پنجم بهمن ماه ۹۷ در سفر به بافق، پیرامون ابهامات مرزی بافق و اردکان گفته بود: “بررسی این مسئله به تیم کارشناسی وزارت کشور نهاده شده و در حال رسیدگی و بررسی بیشتر است. ” (۱)
حرکت بهتری را شورای اسلامی شهرستان در دور چهارم انجام داد که جهت اعاده این حقوق متوسل به حقوقدان شدند و برای برگرداندن این حق، وجه نسبتا کلانی هم با او قرارداد کردند. شورای اسلامی شهرستان بافق در این زمینه بهتر است تا اطلاع رسانی کافی داشته باشد که کار حقوقی این پرونده به کجا انجامیده است؛ بطور حتم افکار عمومی تشنه این ماجراء است تا ببینند نمایندگان آنها چه کاری کرده اند!
امام جمعه بافق هم در اول تیرماه ۹۲ در اجتماع مردم گفت:” اگر نقشه را ندیده بودم، حرفی نمی‌زدم، چون نقشه را دیدم و این نقشه هم در فرمانداری و هم دراستانداری یزد موجود است، مي‌خواهيم در پایان روزهای عمر سیاسی دولت با هماهنگی نماینده مجلس و فرماندار و همه مسئولان این موضوع پیگیری شود.
وي با بيان اينكه بافق يك شهرستان معدني است و كشاورزي و دامداري در آن به صورت گسترده انجام نمي شود، تاكيد كرد: همه سرمايه مردم اين شهرستان، معادن هستند اما؛ متاسفانه عده اي همين معادن را هم از مردم دريغ كردند.
سلیمانی با بيان اينكه طرح اين موضوع نه تنش است و نه چالش و با مدرک و سند باید حل شود، عنوان كرد: در غیر این صورت هفته آینده طومار می‌نویسم و در راس هم خودم امضا مي‌كنم و از همه هم می‌خواهم که امضا کنند تا برای مسئولان کشوری و یک رونوشت هم برای رئیس جمهور منتخب ارسال شود.
آنومالی D19 و مجموعه معدنی جوار آن در فاصله ۶۵ کیلومتری شمال بافق در منطقه آریز بافق قرار دارد که گفته می‌شود در جریانات سیاسی دهه ۷۰ با تغییر در تقسیمات مرزی بافق و تغییر در نقشه مرزها، این مجموعه از بافق جدا شده است. ” (۲)
حال وظیفه مردم و شهروندان آن است تا پیگیرمطالبات خود باشند؛ تا این موضوع اسیر اغراض سیاسی نشود. فضایی آرام و کار حقوقی می تواند به حل این مسئله کمک کند.
منابع:

(۱) هفته نامه افق کویر
(۲) خبرگزاری مهر

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام