سرمقاله ژاپن تایمز: آبه به دنبال شکستن یخ روابط ایران و آمریکا است

پکن- ایرنا- روزنامه ژاپن تایمز در سرمقاله امروز خود در مطلبی تحلیلی آورده است «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در جریان سفر هفته جاری خود به ایران امیدوار به شکستن یخ روابط ایران و آمریکا است.

در ادامه این مطلب آمده است: وضعیت منطقه مطلوب نیست کشورهای غربی نیز سرسختی های زیادی نشان داده اند از سوی دیگر اقدامات آمریکا باعث تنش شدیدی در منطقه شده است در این شرایط بسیار مهم و مفید خواهد بود که کشور بی طرفی مانند ژاپن وارد عمل شود.
روزنامه می نویسد آبه در تهران با مقامات عالیرتبه ایران دیدار می کند در چنین شرایطی تلاش های وافری نیاز است تا بتوان گام های مثبتی برای برون رفت از این شرایط برداشت و این کار نخست وزیر را بسیار سخت کرده است.
نشریه تاکید می کند دولت ژاپن همیشه مخالف منزوی کردن ایران بوده است برعکس تلاش دولت این است که با ایران تعامل شود این کشور به ثبات و امنیت خاورمیانه و ارتباطات انرژی با تهران اهمیت می دهد ژاپن هرگز به دنبال تنش با ایران نبوده و هیچوقت هم شاهد تنش در مناسبات نبوده است نوعی روابط بسیار مثبت و دوستانه بر دو کشور حاکم است.
ژاپن تایمز می نویسد این کشور روزگاری ۷۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کرده است البته آبه حساسیت های دولت آمریکا را نیز درک می کند به هر صورت کار دشوار دیپلماتیک نخست وزیر اهمیت این سفر را دو چندان کرده است.
گزارش تصریح می کند که آبه با دشواری های زیادی روبروست دو کشور ایران و آمریکا روابط پر تنشی دارند بویژه که آنکه آمریکا هم از توافق هسته ای خارج شده و هم اقدام به قدرت نمایی نظامی در منطقه کرده است برخی از کشورهای منطقه هم از این سیاست حمایت کرده اند برای همین شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امیدواری زیادی دارد که بتواند از لابلای این چالش ها راهی برای برون رفت از تنش پیدا کند و باعث شود خطر رویارویی نظامی کاهش یابد.
ژاپن تایمز تاکید کرد که آبه در تهران درباره این موضوعات با مقام های ایران گفت و گو خواهد کرد اینکه دو کشور آمریکا و ایران گفته اند به دنبال رویارویی نظامی نیستند دست او را برای میانجیگری بازتر کرده است البته چالش های زیادی کماکان وجود دارد اما به همان نسبت هم امیدها برای تنش زدایی وجود دارد.
روزنامه نوشت که آمریکا و کره شمالی به رغم همه تنش هایی که داشتند با یکدیگر وارد گفت و گو شدند و آبه امیدوار است با رهبر کره شمالی هم دیدار و گفت و گو کند و برای همین نباید قدرت دیپلماسی را نادیده گرفت و شاید بتوان یخ روابط ایران و آمریکا را نیز شکست.
ژاپن تایمز اضافه می کند که شینزو آبه نخست وزیری که برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته به ایران سفر می کند، دیپلماسی فعال و خوشبینانه را در دستور کار خود قرار داده است دیپلماسی که امیدواری فراوانی به موفقیت آن وجود دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل