بازگرداندن عیار آهن از سطل زباله به چرخه تولید

در بررسی اهمیت بهره‌وری در رونق تولید مواد معدنی مطرح شد

بازگرداندن عیار آهن از سطل زباله به چرخه تولید

می متالز – اواخر هفته گذشته، آیین گشایش ششمین همایش بهره‌وری معدن و صنایع معدنی برگزار شد.

به گزارش می متالز، در این جلسه، خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه یکی از رویکردهای ما در همایش سال آینده، باید ارائه دستاوردهای بهره‌وری باشد، اظهار کرد: در طرح‌های پژوهشی به دنبال رشد بهره‌وری در کاهش مصرف انرژی هستیم. در این زمینه، همکاری با دانشگاه‌ها هم باید بر اساس قراردادهایی باشد که به رشد بهره‌وری کمک می‌کند.
درباره اهمیت بهره‌وری در رشد اقتصادی یک بنگاه تولیدی با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

افزایش ظرفیت تولید به ۵ میلیون تن

عباس حاجی محمدی بافقی، مجری طرح «کاهش مصرف آب و افزایش عیار آهن» از شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران- بافق از کسانی بود که در این همایش از او قدردانی شد و به‌عنوان مدیر پروژه، جایزه بهره‌وری را دریافت کرد.
حاجی محمدی درباره اهمیت این طرح و چرایی دریافت جایزه بهره‌وری گفت: سال ۸۴ بخش فرآوری کارخانه از سوی کنسرسیومی از شرکت‌های سوئیسی و آلمانی بهره‌برداری شد. در این چند سال برای جداسازی مگنتیت از سیلیس و ماده‌های غیرمعدنی، از آب استفاده می‌کردیم اما وقتی خواستیم اصلاح خط انجام دهیم تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم با کمبود آب روبه‌رو شدیم.
او ادامه داد: استان یزد که وسط کویر قرار دارد با موضوع کمبود آب روبه‌رو است؛ درنتیجه آب برای ما غنیمت است و ما هم باید سعی کنیم مصرف آن را کاهش دهیم. درنتیجه با تناقضی درباره افزایش خط تولید و کاهش مصرف آب روبه‌رو بودیم. از طرفی سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه ما بود که به تولید داخلی بها بدهیم. با بررسی موجودی‌های کارخانه، من به طرحی که درحال‌حاضر برنده شده است، رسیدم و سعی کردیم با مدیریت مصرف آب، برای افزایش تولید در کارخانه و رشد فرآوری تلاش کنیم.
او درباره طرح خود گفت: حدود ۴ هزار مترمکعب در روز آب به تیکنر می‌رفت. بر اساس طرح من، آبی که باطله بود و زیر پارچه فیلتر قرارداشت دوباره در مگنت آورده شد و آن را در کارخانه نگه داشتند. درنتیجه غلظت داخل مگنت‌ها کمتر شد و توانستیم عیار بیشتری دریافت کنیم تا تفکیک کنسانتره از باطله انجام شود.
او با بیان اینکه با یک تیر به ۳ هدف رسیدیم، تاکید کرد: نخست کاهش مصرف آب اتفاق افتاد، دوم افزایش عیار آهن را داشتیم (آب مگنت‌ها تامین شد و غلظت را کاهش دادیم). مسئله دیگر اینکه توانستیم کنسانتره‌ای که از زیر پارچه فیلتر میکرونی رد می‌شد و در باطله انباشته می‌شد را به چرخه تولید بازگردانیم و با جذب دوباره به مگنت‌ها وارد انبارها کنیم. او بیان کرد: درنتیجه عیار کنسانتره آهنی که به سطل باطله می‌رفت را به انبارها برگرداندیم.
او درباره هزینه‌ این طرح و کمک به رشد اقتصادی واحد تولیدی خود گفت: هزینه طرح، کمتر از ۱۰ میلیون تومان شد. درواقع این‌قدر ناچیز بود که حتی خجالت می‌کشیدیم آن را روی کاغذ بیاوریم. با امکاناتی که داشتیم و راه‌های خیلی ساده توانستیم به افزایش بهره‌وری مجموعه‌ کمک کنیم. درنتیجه با کمترین هزینه، شاهد بیشترین بهره‌وری بودیم. آب پسماندی که از کارخانه خارج می‌شد را داخل نگه داشتیم و دوباره از آن استفاده کردیم. با این کار توانستیم مصرف آب را به‌شدت کاهش دهیم، موجب افزایش عیار آهن شویم و از کنسانتره‌ای که به سطل باطله می‌رفت جلوگیری کنیم.
او درباره افزایش میزان بهره‌وری مجموعه نیز گفت: با توجه به اینکه توانستیم آب را داخل کارخانه نگه ‌داریم، خوراک ورودی‌ افزایش یافت؛ درنتیجه موفق شدیم میزان بهره‌وری را به بیش از ۱۰ میلیارد تومان برسانیم. ما توانستیم از فروردین سال گذشته ظرفیت تولید کارخانه را از ۴ میلیون تن به ۵ میلیون تن افزایش دهیم. اینها عوامل خوبی برای نشان دادن رشد بهره‌وری مجموعه هستند.

فارغ‌التحصیل صرف کافی نیست

محمدباقر صدری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز به اهمیت بهره‌وری و نقش آن در رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بهره‌وری اصلی است که شامل تمام بخش‌های اقتصادی می‌شود و نمی‌توان آن را صرف بخش معدن یا صنعت دانست.
عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه بدون بهره‌وری هیچ تلاشی به ثمر نمی‌رسد، اظهار کرد: بهره‌وری بخش مهمی از فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری است، به این معنی که هر حرکتی به دانش، آگاهی، تجربه و پایه علمی نیاز دارد. این استاد بازنشسته دانشگاه گفت: بهره‌وری، بخشی از تولید است. وقتی می‌گوییم «تولید» منظورمان این است که کالایی را خلق کنیم اما اگر در آن بهره‌وری نباشد، تولید به نقطه مطلوب نمی‌رسد یا متوقف می‌شود و سرمایه را بر باد می‌دهد. به‌این‌ترتیب بهره‌وری حاکی از کار و تلاش است و منجر به پیشرفت می‌شود. باید بدانیم هر حرکتی وقتی با افزایش بهره‌وری همراه می‌شود منجر به پیشرفت و سود خواهد شد.
او ادامه داد: در خلق کالا به عوامل تولید برمی‌خوریم و مهم‌ترین عامل بهره‌وری شامل کار و نیروی انسانی است. آگاهی، دانش و تجربه نیروی انسانی نقش عمده‌ای در تولید دارد. به‌این‌ترتیب آموزش و تجربه نیروی انسانی در افزایش بهره‌وری مهم دانسته می‌شود.
او برای ارتقای بهره‌وری به اهمیت شیوه آموزش در دانشگاه‌ها، اشاره و اظهار کرد: متاسفانه بهره‌وری در جامعه ما به‌جای پیشرفت، پسرفت کرده است. ما نیازمند تغییرات در شیوه‌های آموزشی هستیم، متاسفانه دانشجو را می‌پذیریم و تئوری‌ها را آموزش می‌دهیم اما آنها را با رشته‌هایی که باید در آینده کار کنند چندان آشنا نمی‌کنیم یعنی به آموزش نیروی انسانی زیاد توجه نمی‌کنیم؛ درنتیجه ضعف آموزش به پایین بودن بهره‌وری منجر می‌شود. او با تاکید بر اینکه شیوه آموزشی به‌طور زیر‌بنایی باید متحول شود، گفت: فقط کارخانه «فارغ‌التحصیل بیرون دادن» برای توسعه کافی نیست. او درباره نقش دولت در این حوزه نیز گفت: دولت به‌عنوان یک‌نهاد هدایتگر وظیفه اساسی دارد و باید در افزایش آگاهی ایفای نقش کند. باید بررسی کند که وضع صنعت و معدن چگونه است، هزینه‌های تولید چقدر است و در این حوزه‌ها چه سیاست‌هایی را در پیش بگیرد تا بهره‌وری افزایش یابد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در