حصیر بافق باید جهانی شود+تصاویر

به گزارش هفته نامه افق کویر، هنرمندان زیادی در ایران به صنایع دستی مشغول هستند. برای بهتر شدن صنعت صنایع دستی باید سرمایه گذاری بیشتری دراین زمینه انجام شود. صنایع دستی می تواند در صورت سرمایه گذاری بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. خبرنگاران هفته نامه افق کویر ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی از هنرمندان گزارشی به شرح ذیل تهیه نمودند:

افق کویر:لطفاً خودتان را معرفی کنید و در چه زمینه ای فعالیت می نمایید؟گوهر فتاحی: از جمله محصولاتی که تهیه می کنیم می توان پادری،کلاه، بادبزن، گلدان، کفش و غیره نام برد. ۳۶ سال است که این کار را انجام می دهم، محصولات را در کرج و تهران به فروش می گذارم.

قربانی: کار اصلی من بنایی است، صنایع کشاورزی را به صورت دستی تهیه می نمایم از جمله: اره، داس، بیل، تبر و تله برای شکار حیوانات موزی.
پدرم ۱۵ سال آهنگری داشت و در حال راه اندازی آهنگری هستم از مسئولین درخواست می کنم که در این کار مرا یاری نمایند.

فاطمه ابوطالبی: کار من میناکاری روی مس و سفال است و چهار سال است که در این زمینه فعالیت می کنم، نقاشی روی مس لعاب شده است و بعد در کوره با حرارت ۸۰۰ درجه به مدت یک ساعت پخت می شود و قابل استفاده و شست و شو است. استقبال شهروندان نسبتا خوب است.

طاهره محمودی: ۱۸ سال است که کار پته دوزی انجام می دهم سرویس کامل جهاز عروس (سجاده، صندوقچه، رومیزی، روپشتی)تهیه می کنیم و استقبال کننده نیز خوب است مسئولین باید به صنایع دستی بیشتر اهمیت دهند چرا که صنایع دستی محصولات گرانبهایی هستند. مدتی مسئولین و مردم به صنایع دستی توجهی نمی کردند و از یادها رفته بود اما چند سالی است که به صنایع دستی توجه می شود و مردم با آن آشنا می گردند. در قدیم همه کار می کردند و در عصر جدید تنبلی رواج پیدا کرده است و پولداری دلیل بر این نمی شود که کار نکرد برای سلامتی جسمی و روحی خود نیز باید فکری اندیشید که چاره آن کار است، اگر مسئولین حمایت کنند و مکان مشخصی را برای فروش صنایع دستی قرار دهند بسیار موفق خواهیم بود.

خانم طباطبایی مربی فنی حرفه ای نیز گفت: از سال ۱۳۸۵ در فنی حرفه ای فعالیت می کنم. صنایع دستی که تولید می کنیم نمد دوزی، چهل تکه دوزی، جواهردوزی و … است و از شهروندان و مسئولین می خواهم که برای صنایع دستی ارزش بیشتری قائل شوند.

عظیمه فتوحی مربی صنایع دستی فنی حرفه ای بافق گفت: نقاشی روی شیشه، سفال و مس انجام می دهم. کیف دوزی، روبان دوزی و غیره نیز کار می کنم.

عالیه کریمزاده: چهار سال است که در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنم، کار اصلی من تولید شمع است که با طرح های مختلف صورت می گیرد. برای جشن تولد، سیسمونی و مناسبت های دیگر به فروش می رسد، یک سال است که به طور جدی فعالیت می کنم. و در کنار شمع سازی ، مجسمه سازی نیز کار می کنم.
بسیاری از وسایل در بافق وجود ندارد و باید از تهران سفارش دهیم از مسئولین میخواهم که تمام افرادی که در زمینه صنایع دستی کار می کنند، مورد حمایت قرار دهند.

اکرم عسکری از روستای باقرآباد گفت:

محصولات تولیدی ما حصیربافی، نقاشی و رنگ آمیزی روی مس و سفال و همچنین بافت سبد، کلاه وآجیل خوری است.


خانم قائمی گفت:

۱۵ سال است که در این زمینه فعالیت می کنم. گلدان، کلاه، جواهراتی، جامدادی، آجیل خوری و شکلات خوری و غیره است. محصولات را برای فروش به شیراز، مشهد، اصفهان و میبد ارسال می کنم و استقبال بسیار خوب است . اگر فردی علاقه داشته باشد به صورت رایگان آموزش می دهم و کارهای تمیز را خرید می کنم، از مسئولین می خواهم که یک روز در ماه را مختص نمایشگاه صنایع دستی قرار دهند و مکان برای عرضه و دید محصولات قرار دهند و مسئولین از خودشان شروع کنند و کارهای دستی بافق را روی میز کاری خود قرار دهند، “زیلو” میبد جهانی شده است باید حصیر بافق نیز جهانی شود.

معصومه غلامرضاپور- حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در