صبح کنکور چه بخوریم و چه نخوریم؟

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به مواد غذایی مفید برای بهبود و ارتقای یادگیری افراد، گفت: علاوه بر خوردن صبحانه خوب در صبح روز امتحان، پرهیز از مصرف شام سنگین و پُرچرب و داشتن خواب کافی و آرامش در شب قبل از امتحان هم در بهبود کیفیت امتحان مؤثر خواهد بود.

مینا کاویانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه داشتن برنامه غذایی درست و فراهم کردن مواد مغذی کافی برای بدن، از ارکان مهم تندرستی است، اظهار کرد: از این رو علاوه بر سلامت تن، سلامت مغز و در پی آن یادگیری بهتر و داشتن حافظه قوی نیز تحت تأثیر تغذیه مناسب قرار می‌گیرد. بنابراین چنانچه برنامه غذایی شامل سه وعده غذایی اصلی و حداقل دو میان وعده و دربرگیرنده همه گروه‌های غذایی با رعایت اصول تعادل و تنوع باشد، می‌تواند موجب برآوردن نیازهای بدن به مواد مغذی، شود.

از جمله مواد مغذی مؤثر در یادگیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

البته یادآوری می‌شود علاوه بر داشتن تغذیه سالم، انجام فعالیت بدنی مناسب به همراه داشتن آرامش و خواب و استراحت کافی هم در حفظ شادابی، بهبود یادگیری و تقویت حافظه مؤثر هستند.

نقش صبحانه در یادگیری

این کارشناس انستیتو تغذیه کشور با اشاره به یافته‌های پژوهش‌های علمی، گفت: این پژوهش‌ها نشان داده که صبحانه یکی از مهمترین وعده‌های غذایی است که با تأمین سوخت برای مغز و پیشگیری از افت قند خون، موجب یادگیری بهتر و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان می‌شود. به ویژه اگر خوردن صبحانه در جمع خانواده و با حضور مادر و پدر باشد، موجب الگوبرداری و ایجاد عادات غذایی صحیح نیز خواهد شد.

تأثیر کیفیت صبحانه روز امتحان در ارتقای عملکرد فرد

وی با طرح این سوال که آیا کیفیت صبحانه روز امتحان می‌تواند نقشی در بهتر امتحان دادن داشته باشد؟،‌عنوان کرد: بله، صبحانه روز امتحان می‌تواند در کیفیت امتحان مؤثر باشد، البته به شرط آنکه از قبل از لحاظ درسی برای امتحان آماده شده باشیم! با خوردن صبحانه مناسبی که بتواند تأمین کننده قند مورد نیاز برای سلول‌های مغز بوده و قند خون را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد و به این ترتیب با ایجاد حس سیری، احساس گرسنگی را به تعویق بیندازد، می‌توان عملکرد مغز را برای حضور ذهن، یادآوری و انتقال مطالب بهبود بخشید.

وی ادامه داد: به این منظور گنجاندن منابع پروتئینی با کیفیت بالا مانند تخم مرغ و شیر کم چرب به همراه کربوهیدرات‌های پیچیده مانند انواع نان سبوسدار در وعده صبحانه مفید خواهد بود. همچنین می‌توان از پنیر کم چرب به همراه مغز دانه‌ها مثل گردو که حاوی اسیدهای چرب ضروری برای مغز هستند و نان‌های سبوسدار استفاده کرد.

مواد غذایی ممنوع برای صبح روز امتحان

کاویانی با بیان اینکه بهتر است مواد حاوی قندهای ساده مانند مربا برای صبحانه روز امتحان مصرف نشوند، تصریح کرد: با توجه به فاصله بین صرف صبحانه تا امتحان، ممکن است فرد دچار افت قند خون و احساس ضعف شود. بنابراین به منظور پیشگیری از افت قند خون در جلسه امتحان به ویژه وقتی ساعت امتحان بین دو وعده اصلی غذایی قرار دارد، مثلاً ساعت ۱۰ صبح، پیشنهاد می‌شود یک میان وعده مغذی پیش از امتحان مصرف شود.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در این رابطه به چند نمونه از میان وعده‌های غذایی سالم اشاره کرد و گفت: ساندویچ‌های سالم خانگی مانند نان و پنیر و گردو، خشکبار و انواع آجیل، میوه‌ها و دانه‌ها مثل شاهدانه و عدس برشته برخی از این میان وعده‌های مفید است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در