۷۵ درصد معتادین مصرف خود را از سیگار و قلیان آغاز کردند

به گزارش هفته نامه افق کویر، به مناسبت ۵ تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر،کارگاه آموزشی آسیب های اجتماعی با موضوع ” پیشگیری از اعتیاد ” از سوی اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی با حضور “علی صالحی زاده” کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان یزد و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان و کارکنان اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی و خانواده های آنان در سالن همایش های آهنشهر برگزار شد.
بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نوع ماده اعتیاد آور جدید در دنیا شایع شده است
صالحی زاده، کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان یزد با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نوع ماده اعتیاد آور جدید در دنیا شایع شده است،گفت: در کشور ۱۵ نوع مواد اعتیاد آور استفاده می شود که ۷۰ تا ۱۵۰ نوع جدید نیز وارد شده است.
هیچ ماده شیمیایی بدون عوارض و اثرات منفی نخواهد بود
وی با بیان اینکه نمی توان بطور کامل مانع از ورود مواد مخدر به کشور کرد، راهکارهایی برای جلوگیری به دام مواد اعتیادآور بیان کرد و با تاکید بر اینکه هر آنچه که وارد بازار شده اعم از آنچه برای جلوگیری از چاقی،تمرکز حواس و… عنوان می شود، پیش از استفاده باید توسط فرد مورد بررسی قرار گیرد تا بداند آنچه فروشنده بیان می کند صحیح است یا نه،افزود: هیچ ماده شیمیایی بدون عوارض و اثرات منفی نخواهد بود،قرص های ایبوپروفن که در زنان استفاده بیشتری دارد و منع قانونی برای خرید آن وجود ندارد، ۱۶ عارضه دارد که پوکی استخوان،کاهش شنوایی، نازایی ۱۰ درصد بانوان و دختران به دلیل مصرف زیاد این دارو است.
صالحی زاده یکی از مواردی که توسط ماهواره و فضای مجازی تبلیغ می شود را مصرف کپسول و قرص های لاغری عنوان کرد که باید پیش از استفاده مورد بررسی گیرد و اظهار داشت: افراد با پرداخت هزینه ای بالا دارویی را برای کاهش وزن از طریق فضای مجازی خریداری نموده که با مصرف آن ممکن است در یک ماه بیش از ۸ کیلو وزن آنان کاهش یابد اما زمانی که آن دارو مورد بررسی قرار می گیرد متوجه ماده مخدری چون شیشه درون آن خواهیم شد، علیرغم آنکه مشکلاتی را نیز برای فرد به وجود آورده و مهمترین آن همان اعتیاد است.
۷۵ درصد معتادین مصرف خود را از سیگار و قلیان شروع کردند
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد معتادین استان مصرف خود را از سیگار و قلیان شروع کردند،تصریح کرد: بیش از ۷۲ درصد زنان و مردان به دلیل مسائل زناشویی به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کردند.
کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان یزد ادامه داد: با مصرف سیگار و قلیان جرم حاصل از رسیدن آتش به توتون و تنباکو از طریق دود وارد بدن شده و سبب گرفتگی رگ های قلب که وظیفه اکسیژن رسانی دارند می شود و فرد را دچار ایست قلبی می کند. سپس این مواد وارد رگ های تغذیه کننده چشم شده که به علت گرفتگی و عدم ورود خون به چشم سبب پارگی و کاهش بینایی و کوری چشم می شود و در نهایت وارد مغز و خونریزی در آن عضو بدن شده که منجر به مرگ فرد می شود.
وی با اظهار اینکه فرد مصرف کننده سیگار نمی تواند مانع از مصرف فرزند خود شود،گفت: اولین علت ایست قلبی در جوانان و بیماری هایی چون پروستات در مردان جوان مصرف سیگار و قلیان است.علیرغم آنکه خطرات مصرف قلیان ۱۰ برابر سیگار است و مصرف هر بار آن برابری با ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار می کند.
مواد مخدر به نام خوش بو کننده دهان یکی از علت های اعتیاد در سنین پایین است
صالحی مصرف برخی مواد مخدر به نام خوش بو کننده دهان،شادی آور و… که متاسفانه در بین دانش آموزان رایج شده است،را یکی دیگر از علت های اعتیاد در سنین پایین عنوان کرد و اظهار کرد: در ابتدا عوارض مصرف این مواد مشخص نخواهد شد اما با مرور زمان عوارض آن ظاهر می شود و سبب گرایش آنان به دیگر مواد مخدر خواهد شد که بازگشت آنان راحت نخواهد بود و گاه حتی امکان ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه والدین باید نسبت به تغییرات ناگهانی در رفتار فرزندان خود توجه کنند،بیان کرد: چرا که علت آن می تواند مصرف مواد اعتیادآور باشد و اگر در همان ابتدا متوجه این اتفاقات در فرد شویم می توانیم از مصرف آن جلوگیری کنیم در غیر این صورت فرد در دام مواد مخدر افتاده و بازگشت آن آسان نخواهد بود.
کارشناس مبارزه با مواد مخدر استان یزد در پایان سخنان خود شکر نعمت، بخشنده بودن و محبت ورزی به هم نوعان را رمز داشتن زندگی سالم دانست و امیدوار شد جامعه سالم عاری از مواد مخدر داشته باشیم

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در