همه چاه های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند می شود

در حاشیه نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق، خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با ” محمد مهدی جوادیان زاده ” مدیرعامل آب منطقه ای یزد ، انجام داد:
محمد مهدی جوادیان زاده بیان کرد: نزدیک ۸۵%مصرف آب در استان یزد در بخش کشاورزی است به همین دلیل نیاز است که ما به طور دقیق میزان آب درحال مصرف در بخش کشاورزی را پایش و اندازه گیری کنیم.
راهکار وزارت نیرو دراین بحث نصب کنتور های هوشمند روی چاه کشاورزی است، درسال گذشته موفق شدیم نزدیک ۵۰%چاه های کشاورزی را مجهز به کنتور کنیم و حدود ۶۰%درصد چاه صنعتی را مجهز به کنتور نماییم. امسال جزءاصل ترین برنامه ها است که کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی نصب شود. از ۱۶دشت ممنوعه در استان ۱۰دشت در برنامه است که امسال به طور کامل مجهز به کنتور شود، چنانچه کل دشت مجهز به کنتور هوشمند گردد، برنامه خاموشی حذف خواهد شد و تحویل حجم آب در دشت را در دستور کار قرار می دهیم.
افق کویر: با این روش چقدر آب صرفه جویی می‌شود؟
برمبنای برنامه ریزی که شده ما در حال حاضر نزدیک ۲۵۰میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم (یعنی ۲۵۰میلیون متر مکعب از ظرفیت دشت های استان بیشتر استفاده می شود) از این ۲۵۰میلیون متر مکعب ۱۵۰میلیون متر مکعب اضافه بر برداشت از چاه های کشاورزی است بنابراین چنانچه بتوان کنتورهای هوشمند روی چاه های کشاورزی نصب کرد و از اضافه برداشت ها جلوگیری شود ۱۵۰میلیون متر مکعب از کسری مخزن کم می گردد و سفره ها تا حدودی به تعادل می رسد. درجلسه شورای حفاظت که امروز(دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸) در بافق برگزار شد، مطرح گردید خوشبختانه تعامل خیلی خوبی بین دستگاه های مختلف برقرار شد، مباحثی که مورد تاکید قرار گرفت:
-۱ نصب کنتور های هوشمند بر روی همه چاه های کشاورزی بود که قرار شد طی کارگروه هایی که با حضور نمایندگان کشاورزان ، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای هست به ترتیب اولویت هایی که وجود دارد چاه های کشاورزی مجهز به کنتور شود.
-۲ لایروبی رودخانه ها و جلوگیری از تعرضات روی بعضی از رودخانه ها بود که قرار شد اقدامات لازم انجام شود، موضوع مطالعات رودخانه ها و ساماندهی رودخانه شهرستان بافق در اولویت باشد ودرمورد تعرضات، بعد از شناسایی مواردی که تعرض شده، به صورت سراسری نسبت به رفع تعرض اقدام شود .

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی