سازه پیدا شده در بافت تاریخی میبد، شهر زیرزمینی نیست

یزد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد گفت: سازه پیدا شده در بافت تاریخی قلعه فیروزآباد این شهر، شهر زیرزمینی نیست بلکه زیرزمین خانه‌های تخریب شده به دنبال حفاری‌ها به بهانه آب رسانی به زمین کشاورزی است که از نظر باستان شناسی با ارزش است و باید مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد.

رسول مشتاقیان روز سه‌شنبه در ارتباط با خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر پیدا شدن شهر زیرزمینی در بافت تاریخی قلعه فیروز آباد میبد افزود: سازه پیدا شده، زیرزمین خانه‌هایی است که قبلاً بدون استعلام از میراث، تخریب شده است.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد تصریح کرد: همانطور که تا به حال بیش از ۱۰۰ خانه به صورت مشارکتی در بافتهای تاریخی میبد مرمت شده و توسعه گردشگری صورت گرفته به همان گونه هم می‌توان در ارتباط با تخریب‌ها و حفاری‌ها از میراث استعلام کرد و بهینه سازی خانه‌ها و عملیات زیرساختی در بافت‌های تاریخی را انجام داد.

این مسئول، یک پای ساماندهی محلات در بافتهای تاریخی را مردم و شورای محل عنوان کرد که با همکاری شهرداری و اداره میراث می‌تواند این امر دنبال شود.

مشتاقیان با اشاره اینکه عبور آب از مسیر قنات‌ها به جاذبه بیشتر گردشگری شهر کمک می‌کند و از این نظر اهمیت دارد، یادآور شد: بافت میبد، بافت ارزشمندی است که می‌تواند با کمک مردم و مسئولین با هدف توسعه گردشگری جایگاه خود را پیدا کند.

وی محلات فیروزآباد، مهرجرد، بیده و… از جمله بافت‌های ثبت شده شهرستان میبد عنوان کرد که در سال ۱۳۷۹ درفهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند.

خبرهایی در چند روز گذشته در فضای مجازی راجع به حفاری در بافت تاریخی قلعه فیروزآباد میبد و توقف این حفاری‌ها با دستور دادستانی منتشر شد و به دنبال آن شب گذشته خبر از پیدا شدن شهر زمینی در این بافت منتشر گردید.

اهالی محله قلعه فیروزآباد میبد در این ارتباط در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه این سازه مرتبط به خانه‌های تخریب شده است اعلام کردند: تنها نام میراث فرهنگی بر خانه‌های قدیمی در محلات گذاشته می‌شود و هیچ حمایتی از طرف میراث از ساکنین این خانه‌ها در بهینه سازی خانه‌هایی که بافت تاریخی نام گرفته، نمی‌شود.

همچنین گفته شد که در حال حاضر مشکل مردم محل، آبرسانی به زمین‌های کشاورزی است که از یک طرف به گفته میراث نباید راه آب عبوری از قنات که در حانه ها می‌گذرد از خانه‌ها بیرون کرد و از طرف دیگر به علت آمیختگی آب قنات با آب فاضلاب منازل که عمدتاً انباع بیگانه ساکن آن هستند آبرسانی به زمین‌های کشاورزی همراه با آلودگی انجام می‌گیرد.

منبع راه آب قنات را نیز آب چاهی حفر شده در منطقه رکن آباد از حدود ۴۰ سال پیش عنوان کردند چون قنات از مدت‌ها پیش خشک شده است.

میبد، شهری در مرکز ایران با پیشینه‌ای چندین هزار ساله است.

این شهر دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد و به عنوان مرکز زیلوبافی و سفال دست‌ساز ایرانی و پایگاه عمده تولید کاشی محسوب می‌شود و به واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود تمام شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

یک سوم وسعت شهرستان میبد بافت تاریخی است و با ۱۰۴ هزار نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل