تنها ۳۵ درصد آب شرب بافق از زاینده رود است

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ خبرنگاران هفته نامه افق کویر پیرامون شوری آب شرب و کمبود آب کشاورزی و شرب از تعدادی کشاورز و شهروند، گزارشی تهیه نمودند که در ادامه می خوانید:
“عباس دهستانی” به عنوان یک شهروند در مورد کیفیت آب شرب خانگی گفت: کیفیت آب شرب اصلا خوب نیست و همیشه از آب تصفیه استفاده می کنم.
“محمد رضا فتوحی” نیز در این باره گفت: تمام بیماریهایی که مربوط به آب است از جمله سنگ کلیه و… به خاطر بی کیفیتی آب شرب خانگی می باشد.
“خانم قاسمی” گفت: از آب تصفیه استفاده می کنم، آب شرب به قدری نمک و املاح دارد که فقط برای شستشو لباس ها و استحمام استفاده می شود.
“خانم دهقانزاده” نیز افزود: برای اینکه متوجه شوید کیفیت آب بافق کافی است یا خیر، نگاهی به کولرهای آبی بیاندازید، اگر آب از کولر سرازیر شود تمام موزاییک ها و سنگ فرش ها را از بین می برد، حتی این آب،عمر کولرهای آبی را کاهش می دهد.
یکی ازمغازه داران بافقی که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: آب شرب بافق را خیلی وقت است که استفاده نکردم، قبلاً که مصرف می نمودم دچار سنگ کلیه شدم، در حال حاضر اگر بسیار تشنه باشم ازاین آب استفاده نمی کنم، هنگامی که در مغازه مشغول هستم از آب معدنی استفاده می کنم و در منزل نیز از دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن سطح شهراستفاده می کنیم.
در ادامه خبرنگاران به سراغ برخی از کشاورزان بافقی رفته و از آب شرب روستا و آب کشاورزی پرس و جو کردند:
“رضا بیانی مقدم” کشاورز فاضلیه گفت: آب روستای فاضلیه خیلی خوب است و تنها قناتی است که هنوز آب آن کاهش نیافته و دلیل آن به خاطر “کاریزی” هایی که هر سال حفر می کنند و “پیش کار” انجام می دهند است تا آب قنات خشک نشود وی در ادامه گفت از لحاظ آب شرب مشکلی در این روستا وجود ندارد.
در ادامه خبرنگاران با پرس و جو به جمع کشاورزان در حوالی امامزاده عبدا… رفتند:
“سید رضا میرحسینی” کشاورز منطقه هنیه گفت: روستای ما در جاده باقرآباد قرار دارد، آب کشاورزی این محدوده کمتر شده است قبلا آب کشاورزی ۶۰ لیتر بر ثانیه بوده و هم اکنون ۵۰ لیتر بر ثانیه شده است.
وی از کم عرضی جاده باقر آباد نیز گلایمند بود و از مسئولین خواهش کرد حتما فکری برای این جاده بردارند و هرچه زودتر کارعملیاتی شود.
“عباس دهقانزاده” کشاورز روستای چاه وحدت گفت: روستای ما اول جاده بافق قبل از میدان غدیر می باشد، آب کشاورزی ما خوب است و کمبود آب شرب نیز نداریم.
دلیل خشک نشدن آب قنات، عدم حفر چاه در اطراف روستا است
“فتوحی” کشاورز روستای حاجی آباد گفت: آب روستای حاجی آباد به دلیل این که آب قنات می باشد خوب است و قنات ها را هر ۵ الی ۶ ماهی لایروبی می کنند. دلیل خشک نشدن آب قنات به خاطر این است که روستاییان نگذاشته اند اطراف روستا چاه حفر شود.
عابدی کشاورز چاه الهیه گفت : مشکل فعلی ما آب شرب است که گاه حتی نمی توانیم آب به گوسفندان بدهیم و باید آب چاه به این زبان بسته ها بخورانیم.
“نصیرزاده” کشاورز روستای حجت آباد گفت: آب روستای ما کم نشده است، فقط EC(شوری) آب بالا است و در حدود ۱۵۰۰۰ می باشد ، شوری آب برای درختان پسته مشکلی ندارد.
“محمد هاشم کوشکی” کشاورز روستای صدر آباد گفت: نسبت به سالهای گذشته آب این روستا کمتر شده و کمبود آب در کشاورزی تأثیر گذاشته است. اما کیفیت آب خوب است به خاطر این که آب قنات می باشد.
فعالیت جوانان کمتر شده و می خواهند به آسانی به خواسته های خود دست یابند
در ادامه کشاورزان از مشکلات کشاورزی گفتند:
کشاورز بافقی دیگری در ادامه گفت: جوانان امروزی معتقدند که در قدیم برکت بیشتر بوده و الان نیست، برکت قدیم به خاطر این بود که جنب و جوش در قدیم بیشتر بوده، فعالیت جوانان کمتر شده و می خواهند به آسانی به خواسته های خود دست یابند.
“نصیرزاده” در ادامه گفت: کشاورزی در زمانه الان مقرون به صرفه نیست، چراکه هزینه بر است، هزینه تراکتور، کود، نفقه های بالای چاه، افزایش برق چاهها و… باعث شده جوانان به دنبال کار کشاورزی نروند، ما هم به خاطر این که باز نشسته ایم و برای پر کردن اوقات فراغت خود ، کارکشاورزی را انجام می دهیم.
برای سرمایه گذاری بلند مدت کشت پسته و خرما مناسب است
یکی دیگر از کشاورزان در ادامه گفت: اگر جوانی بخواهد سرمایه گذاری دراز مدت انجام دهد درخت پسته و خرما بکارد مناسب است.
“دهقانزاده” گفت: اگر نگاهی به زندگی پدرمان در قدیم بیاندازیم، با این حال که کشاورزی در گذشته نسبت به الان هزینه بر نبوده است، باز هم آنها در زندگیشان پیشرفتی نداشتند.
هیچ کس به کشاورزان توجه ای نمی کند
دهقانزاده در ادامه گفت: در حال حاضر چاه حجت آباد و چاه موسوم به حسن نانوا در کنار منازل مسکونی واقع شده که خطر زیادی برای منازل مسکونی اطراف آن دارد، دو سال پیش آب یکی از چاهها سرریز نموده بود، کشاورزان درخواست کردند که جابه جایی چاه صورت بگیرد، با این حال هیچ کس پاسخگو نیست چون جابه جایی هزینه بر است و همت می خواهد و هیچ کس به کشاورزان توجه ای نمی کند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر به جاده باقرآباد رفته و پیگیر وضعیت آب شرب منطقه شد:
یکی از شهروندان در جاده باقر آباد گفت: در این محل با کمبود آب شرب مواجه ایم و آب منطقه قطع می باشد حتی برای تهیه چند سطل آب برای گوسفندان نیز باید از پمپ آب بکشیم کمبود و قطعی آب در ضلع شرقی جاده باقرآباد باعث نارضایتی همه مشترکین است بنابراین از رئیس اداره آب و فاضلاب شهری درخواست رسیدگی به این مشکل را داریم.
در ادامه خبرنگار هفته نامه افق کویر با “احمد کارگران” رئیس اداره آبفا شهرستان در این رابطه گفتگویی انجام داد:
احمد کارگران، رئیس اداره آبفا گفت: جاده باقر آباد با مشکل افت فشار و قطعی آب روبه رو شده بود بنابراین برای حل این مشکل، با جایگزین کردن لوله قوی تری برای لوله ای که دچار مشکل بود اقدام گردید و آب به سمت دیگر جاده باقرآباد که با کمبود آب روبه رو بود انتقال داده و بخشی از مشکل حل شد.
وی افزود: به علت افزایش دما، مصرف شهروندان نسبت به سال قبل افزایش قابل توجه ای داشته است و همچنین علت دیگر، مصرف همزمان مشترکین در این منطقه است.
وی گفت: برخی از مشترکین بعد از کنتور به طور مستقیم “پمپ” قرار داده اند که این امر باعث تخلیه آب شبکه و افت فشار برای سایر مشترکین می شود، برای پیشگیری از این مسئله می بایست بعد از کنتور مخزن و سپس پمپ قرار داد.
احمد کارگران خاطرنشان کرد: مصرف سال قبل در همین زمان ۱۶۷ لیتر برثانیه بود و در حال حاضر ۱۷۷ لیتر برثانیه مصرف سال جاری است که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر تمام چاه ها روشن می باشد و حدود ۳۵ درصد آب شرب شهرستان از آب انتقالی زاینده رود تامین می شود.
احمد کارگران در پایان برای صرفه جویی در مصرف آب چند نکته را تاکید کرد:
– اگر شهروندان از پمپ استفاده می کنند حتما قبل از پمپ ، مخزن قرار دهند.
– باغچه ها در شب آبیاری شود.
– برای درب های کولرها از رنگ سفید استفاده شود و برای کولرها سایه بان قرار دهند.
– از شیرهای اهرمی و از سردوش های کاهنده استفاده نمایند.
با توجه به گزارش انجام شده ، روستاهای اطراف شهرستان بافق(هنیه، چاه وحدت، حجت آباد، حاجی آباد و صدرآباد) توجه بیشتری شده است و اهالی این مناطق از وضعیت آب کشاورزی و آب شرب نسبتا راضی هستند، اما منطقه جاده باقرآباد و. اطراف آن با مشکلاتی روبه رو است که توجه هرچه بیشتر مسئولین را می طلبد، اخیرا به مسئله نامطلوبی جاده باقرآباد مشکل آب شرب نیز اضافه شده است که مسئولین مربوطه باید به طور اساسی به مشکلات رسیدگی نمایند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی