مصرف نمک و دخانیات عامل اصلی فشار خون

حدیث عباسی| امروزه اهمیت فشارخون در زندگی و اندازه گیری آن و همچنین طبیعی بودن آن یک موضوع مهم در علم پزشکی می باشد بنابراین طرح بسج ملی فشار خون انجام شد و برای آگاهی از دستاوردهای این بسیج ملی خبرنگار هفته نامه افق کویر با” دکتر مهدیه کوهگرد حسینی” گفتگو انجام داد:
افق کویر:لطفا خودتان معرفی کنید؟
مهدیه کوهگرد حسینی هستم، به عنوان پزشک عمومی در سال ۱۳۸۳ فارغ التحصیل شدم و به مدت ۱۴ سال به عنوان پزشک خانواده و سرپرست مرکز بهداشتی درمانی روستای مبارکه بافق مشغول بودم و در حال حاضر معاون فنی شبکه بهداشت و درمان بافق می باشم.
افق کویر:پیرامون بیماری فشار خون توضیحاتی ارائه دهید؟
فشار خون بیماری کشنده و بدون علامت و معروف به قاتل خاموش است، و مهمترین عامل خطر قابل کنترل سکته های قلبی و مغزی میباشد. افراد چاق، کم تحرک، بیماران دیابتی، افراد با رژیم غذایی نامناسب و مصرف نمک بالا،کسانی که سابقه خانوادگی مثبت دارند و افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر هستند.
افق کویر: طرح بسیج فشارخون چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داد؟
یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایران سکته های قلبی است که مهمترین عامل بیماری های قلبی و عروقی فشار خون می باشد که قابل کنترل است. بخاطر اهمیت این بیماری، کمپین بسیج ملی فشارخون در وزارت خانه بهداشت و درمان شکل گرفت.
از تاریخ ۲۷/۲/۹۸ این بسیج به صورت همگانی آغاز شد و تا۱۵/۳ /۹۸اطلاع رسانی صورت گرفت از ۱۷/۳ /۹۸ مرحله عملی طرح شروع شد . ۲۳ هزارنفر جمعیت بالای ۳۰ سال و کلیه زنان باردار و بیماران نارسایی کلیه در سطح شهرستان باید غربالگری میشدند. از این جمعیت تقریبا ۱۸۶۱۲ نفر در مراکزبهداشتی و درمانی غربالگری شدند و ۴۶۰۲ نفر هم در ایستگاه های ثابت و سیار در سطح شهر و ادارات، کارخانجات و معادن غربالگری شدند.تعداد ۱۵۰۰ نفر بیمار فشارخونی قبل از شروع این بسیج ملی شناسایی و در سامانه سیب ثبت نام شده بودند.در این طرح حدود ۲۰۰۰ بیمار جدید یا با سابقه قبلی شناسایی شدندو ۶۱۶۹ نفر بیمار پیش فشارخون بالا شناسایی شدند که فشار خون این افراد در محدوده بالاتر از حد طبیعی قرار دارد و در حال حاضر مبتلا به فشارخون بالا نیستند ولی اگر شیوه زندگی خود را اصلاح نکنند در سالهای آینده مبتلا به فشارخون بالا می شوند.
در کشور ایران تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد از بیماران فشارخونی از بیماری خود آگاهی ندارند و نیمی از بیمارانی که از ابتلای خود به فشارخون بالا آگاه هستند دارو مصرف نمی کنند و فشار خون خود را کنترل نمی کنند.
افراد مبتلا به فشار خون بالا در سامانه سیب ثبت می شوند و توسط مراقب های سلامت به صورت ماهیانه فشار خون این افراد اندازه گیری می شود و هر سه ماه توسط پزشک ویزیت می شوند
افق کویر:چه عواملی باعث افزایش فشار خون می شود؟
مصرف نمک زیاد.کم تحرکی و تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات میتواند باعث ایجاد فشار خون می شود.
افق کویر:علت مصرف نکردن دارو توسط بیمار چیست؟
اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا بدون علامت هستند .بسیاری از بیماران منتظر هستند علامتی از فشار خون در آن ها بروز کند (مثلا سردرد شوند) تا دارو مصرف کنند. در حالیکه در بعضی مواقع بیماری فشارخون اولین بار خودش را با سکته قلبی و مغزی نشان می دهد. همه افراد بالای ۳۰ سال باید حداقل سالی یک بار فشار خون خود را چک کنند حتی اگر بیماری نداشته باشند و افرادی که فشار خون دارند باید حداقل ماهی یک بار فشار خون خود را کنترل کنند.
افق کویر:میزان فشار خون طبیعی چقدر است؟
فشار خون کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه را طبیعی در نظر می گیرند و فشار خون بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا کمتر از ۱۴۰ روی ۹۰ را پیش فشار خون می گویند . فشار خون از ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر، فشار خون بالا است که باید شیوه زندگی اصلاح شود و دارو مصرف کنند.
افق کویر: مصرف دخانیات در چه مکان هایی ممنوع است و چه برخوردی صورت خواهد گرفت؟
در همه مکان های عمومی اعم از پارک. رستوران اتوبوس، مساجد و غیره مصرف دخانیات ممنوع میباشد. فروش و عرضه قلیان ممنوع میباشد در هرجایی که مشاهده شود برخورد قانونی میشود.
افق کویر: در آینده چه برنامه ای برای سلامت هرچه بیشتر شهروندان دارید؟
طرحی به نام سنجش گاز رادون در منازل در سطح کشور و در چندین استان انجام شده است و استان یزد نیز در در روزهای آینده کارخود را شروع خواهد کرد. گاز رادون یکی از گازهای نجیب و پرتوزا است که بی مزه، بی بو و بی رنگ است و هیچ ظاهر مشخصی ندارد و در هوا، سنگ و خاک وجود دارد.
مشکل اینجاست گاز رادون با همه نجابتش به عنوان اولین عامل سرطان ریه در افراد غیر سیگاری محسوب می شود و دومین عامل سرطان ریه بعد از مصرف سیگار است.
افق کویر:سنجش گاز رادون چگونه انجام می شود؟
وزارت بهداشت به صورت یک طرح آزمایشی سنجش گاز رادون را در منازل انجام می دهد در حال حاضر در استان یزد و چند استان دیگر این طرح در حال انجام است.
برای این کار ۲۵ منزل به صورت تصادفی از طرف وزارتخانه انتخاب شده است وسیله اندازه گیری گاز رادون در اختیارخانواده ها قرار می گیرد و بعد از ۶ ماه این وسیله تحویل گرفته می شود و به وزارتخانه ارسال می گردد و گاز رادون به صورت رایگان اندازه گیری می شود و از آخر تیرماه این طرح آغاز میشود.
افق کویر: سخن پایانی؟
شبکه بهداشت و درمان متولی سلامت و بهداشت مردم می باشد و ارتقاء سطح سلامت و سطح بهداشت مردم هدف اصلی ما میباشد. در حال حاضر به دلیل زندگی مدرن، کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف دخانیات بیماریهای غیر واگیر شامل سکته های قلبی و مغزی ، سرطان و حوادث علت اصلی مرگ و میر میباشد.
اصلاح شیوه زندگی مهمترین اقدامی است که باید صورت بگیرد.
مهمترین چیزی که می خواهم به مردم بگویم با توجه به اینکه مهمترین عامل مرگ و میر در کشور ما بیماری های قلبی و عروقی است برای کلیه افراد بالای ۳۰ سال مراقبتی به نام خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی در مراکز بهداشتی درمانی انجام می شود.کلیه افراد بالای ۳۰ سال به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه داشته باشند و بر اساس قد ، وزن و دور کمر و آزمایش قند و چربی و اینکه افراد دخانیات مصرف می کنند یا نه . خطر بیماری قلبی و عروقی در ده سال آینده برای فرد محاسبه میشود.همکاران ما در مراکز بهداشتی و درمانی آماده خدمت رسانی به همه گروههای سنی میباشند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در