نیزارهای رودخانه شور لطمه ای به مراکز تحقیقات شتر و شیلات نمی زند

حدیث عباسی| طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است به وجود می آید. خبرنگار هفته نامه افق کویربا “سید جلال موسوی” رییس اداره محیط زیست شهرستان بافق گفتگوی مختصری پیرامون پرندگان مهاجر و همچنین “نیزارها” انجام داد:
افق کویر: درباره پرندگان مهاجر شهرستان توضیحاتی ارائه دهید؟
همانگونه که پرندگان مهاجر در تمام نقاط ایران هستند، در بافق هم دیده می شود، بیشتر پرندگان شکاری درمنطقه بافق مهاجر هستند، پرندگان آبزی و غیرآبزی در بافق دیده می شود، جمعیت زیادی از پرنده گان “هوبره” مهاجرهستند این پرندگان به صورت بومی نیز در بافق زیست می کنند.
“هوبره” پرنده خشک زی با جثه متوسط تا بسیار بزرگ است، دارای پای کشیده و گردنی بلند و منقاری قوی وکوتاه است.
پرنده گان شکاری، مثل عقاب طلایی یا شاهین دم سرخ،(“عقاب طلایی” یا “شاهین دم سرخ” دارای سر بزرگ و بدنی قهوه ای است، از پستانداران نسبتا بزرگ تغذیه می کند و پرنده بسیار زیبایی است)،کرکس های مهاجر همانند کرکس سیاه، عقاب صحرای و…. دربافق فراوان دیده میشود.
افق کویر: علت ایجاد سیلاب ها در منطقه چیست؟
اکثر سیلاب ها به خاطر دخالت انسان به زیستگاه ها، رودخانه ها و حوزه های آبریزی بدون مجوز و با مجوزهای بدون برنامه ریزی شده است.
نیزارها لطمه ای به طبیعت نمی زند
افق کویر: گفته شده است که نیزارها باعث هدایت سیلاب ها به مراکز تحقیقات شتر و آبزی می شود بنابراین باید ازبین برده شود نظر شما چیست؟
نیزارها لطمه ای به طبیعت نمی زند، مسیر آب را نسبتا محدد کرده است اما چون منطقه مسکونی نیست مشکلی ایجاد نمی کند و برای جلوگیری از هدایت آب به مراکز تحقیقات شتر و غیره باید رودخانه ها را لایروبی کرد، اگر از طرف کرمان نیز سیل روانه شود، لایروبی رودخانه ها جوابگو است.
اگر نیزارها ازبین بروند علاوه براینکه بی فایده است، زیست طبیعی را نیز ازدست می دهیم.
افق کویر: سخن پایانی؟
امید است ارزش و اهمیت محیط زیست از سخن به عمل تبدیل شود و کار عملیاتی صورت گیرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل