به آموزش فنی و حرفه ای جهت اشتغال بها داده نمی شود

به گزارش هفته نامه افق کویر|یکی از عوامل و پارامترهاي عمده رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي هر جامعه، تربيت نيروي انساني کارآمد می باشد آموزش هاي فني و حرفه اي نيز يكي از راهكارهاي تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است. و به مناسبت ششم مرداد، روز ملی ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی، خبرنگار هفته نامه افق کویر با “کاظم ناظمی” گفتگوی مختصری انجام داد:
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی نمایید و از سوابق کاریتان بگویید؟
کاظم ناظمی هستم، با ۲۰ سال سابقه کار و نزدیک به ۱۰ سال است که رئیس فنی و حرفه ای بافق می باشم.
افق کویر: نظر شما در مورد آموزش مهارت های فنی و حرفه ای چیست؟
به گفته بزرگان مراکز فنی وحرفه ای دالان(راهرو) ورود به اشتغال می باشد، اشخاصی که می خواهند کار عملی آموزش ببینند و یا دانش آموزانی که در دروس ضعیف هستند، می توانند از طریق مراکز فنی و حرفه ای آموزش ببینند و سپس در آینده برای خود شغلی راه اندازی کنند.
افق کویر: از چه سنی ورود به مراکز فنی و حرفه ای مجاز است؟
از نظر قانونی افراد از ۱۵ سالگی می توانند در دوره ها ثبت نام کنند، اما دانش آموزان ۱۲، ۱۴،۱۳ ساله را هم پذیرش داشته ایم، چرا که نظر شخصی من این است در تابستان دانش آموزان اوقات فراغت بیشتری دارند، می توانند استعدادهای خودشان را کشف کنند بعنوان مثال چه بسا دانش آموزی که به رشته مکانیک علاقه دارد بعد از یک هفته زمانی که وارد رشته ای مانند مکانیک شد و متوجه می شود فضای این رشته چگونه است، نظرش تغییر کند.
افق کویر: سال جاری از مرکز فنی حرفه ای به چه میزان استقبال شده است؟
استقبال کننده خیلی خوب بود و دوره های ما با حداکثر ظرفیت در دوشیفت فعال می باشد، در هفته مشاغل حدود ۴۰۰ دانش آموز از این مرکز بازدید نمودند, وحدود ۳۷۰ نفر در طرح اوقات فراغت. ثبت نام کردند، که به علت تکمیل ظرفیت آموزشی ۱۵۰ نفر در بخش برادران و در مجموع ۱۳۵ نفردر بخش خواهران از امکانات وتجهیزات مرکز استفاده خواهند نمود.
افق کویر: سقف مهارت های فنی و حرفه ای تا چه میزان است و آیا این مراکز فنی و حرفه ای تمام آموزش ها از صفر تا صد را به کارآموزان آموزش می دهند؟
مهارت های فنی نهایت ندارد، اطلاعات یک کارآموز در این کلاس ها نمی توانند صددرصد تکمیل شود، ما با توجه به استانداردهای اموزشی وامکانات وتجهیزات موجود می توانیم آموزشهائی را ارایه نمائیم وجهت تکمیل آموزش افراد را به مراکز پیشرفته تر یا صنایع وصنوف مربوطه راهنمائی نمائیم. باتوجه به اینکه سرعت پیشرفت علم بسیار بالا است و ما همه ی علم را در اختیار نداریم اصول اولیه کار و راههای دستیابی به موفقیت را به آنها آموزش می دهیم، توصیه می شود کار آموزان با بازار کار نیز آشنا شوند، مراکز فنی و حرفه ای افراد را با سرعت بیشتری به مهارت می رسانند بطوری که یک کارآموز جوشکاری بعد از حدود یک هفته براحتی اصول اولیه را یاد گرفته و با دستگاه کار می کند.
افق کویر: شما علاوه بر ریاست فنی و حرفه ای ، به عنوان مربی آموزش هم می دهید؟
قبلاً ۱۰ سال مربی تراشکاری بوده ام و بدلیل علاقه شدید به کار فنی اطلاعات اولیه خوبی در اکثر رشته های فنی دارم ، ودر حال حاضر نیز بدلیل اینکه یکی از همکاران به مکه مکرمه سفر نموده است بنده. بعداز ظهرها بعنوان مربی جوشکاری تدریس می نمائم.
افق کویر: چه دوره ها یا آموزش هایی در مرکز فنی و حرفه ای برگزار می شود؟
مرکز بافق۷ کارگاه ثابت در بخش برادران شامل: کارگاه برق، تراشکاری، جوشکاری، مکانیک، برق خودرو، تأسیسات، کامپیوتر می باشد و به لطف فرماندار معزز آقای زاده رحمانی ومدیر کل محترم فنی وحرفه اس استان مرکز خواهران درشهریور ماه به بهره برداری رسید.ای مرکز چهار کارگاه داردکه در رشته های طراحی دوخت و صنایع دستی فعالیت می کنند همچنین کارگاه صنایع غذایی نیز از ۱۵ مرداد ماه راه اندازی خواهد شد. تمامی این کارگاهها زیر مجموعه دارند که جمعا حدود ۳۰ حرفه در مرکز آموزش داده می شود.
افق کویر: فرهنگ سازی چه نقشی در مهارت آموزی کارآموزان دارد؟
مسلما برای اینکه هرفعالیتی به فرهنگی تبدبل شود نیاز به فرهنگ سازی است . در بحث مهارت آموزی هم یکی از بهترین راه ها این است که شرکت ها در استخدام نیرو یکی از فاکتور ها را داشتن گواهینامه مهارت در نظر بگیرند.
افق کویر: آیا استخدام کارآموزان در شرکت های دولتی اثر بخش بوده است؟
شرکت فولاد یک شرکت خصوصی است، برای این شرکت مهارت افراد بسیار حائز اهمیت بود لذا در زمان استخدام علاوه بر مدارک تحصیلی افراد را از نظر فنی نیز آنالیز نمود وافراد با مهارت کم را جهت آموزش بدو خدمت به کلاس های مهارت آموزی اعزام نمود.
مشکل اساسی که در شهرستان بافق وجود دارد این است که همه به دنبال کار در شرکت سنگ آهن می باشند، متأسفانه ۷۰ الی ۸۰ درصد نیرویی که جذب بازار کار می شوند. نیروی غیر ماهر هستند که فاقد مهارت هستند، وظیفه فنی و حرفه ای آموزش جهت اشتغال است، در حالی که اصلا به آن بها داده نمی شود.
افق کویر: کلاسهایی که درفنی و حرفه ای تشکیل می شود بعضاً بین آن وقفه می افتد علت آن چیست؟
جهت تشکیل کلاس باید ظرفیت کلاس ها تکمیل شود، اگر کلاس کمتر از ۱۰ نفر باشد کلاس تشکیل نمی شود و باعث ایجاد وقفه در برگزاری کلاس ها می گردد.
افق کویر: هزینه ثبت نام کلاسها چقدر است؟
طبق قانون آموزشها رایگان می باشد و فقط از کار اموزان هزینه ثبت نام ۵۰۰۰ تومان، هزینه مشاوره ۴۰۰۰ تومان و در صورت قبولی در آزمون شرکت ۵۰۰۰ تومان هزینه برای اخذ گواهینامه دریافت می شود که در مجموع کل هزینه یک دوره اموزشی با مدرک بین المللی ۱۴ هزار تومان است و هزینه دیگری از کار آموز اخذ نمی گردد.
افق کویر: هزینه درآمد فنی و حرفه ای از کجا تامین می شود؟
هزینه های فنی وحرفه ای از سوی دولت تامین می شود اما هم اکنون بدلیل مشکلات اقتصادی دوسال است که جهت تامین هزینه مواد مصرفی بودجه ای در اختیار مراکز قرار نمی گیرد که این مختص شهرستان بافق نیست وکل کشور با این مشکل روبرو است . مثلا درکارگاه جوشکاری که ۱۴ نفر کارآموز دارد اگر روزانه یک بسته الکترود احتیاج داشته باشیم حدودا روزی ۱۰۰ هزار تومان بعلاوه هزینه صفحه چیزی حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد که ما جهت تامین این امکانات با مشکل روبرو هستیم. ولذا مجبوریم با حداقل امکانات کار کنیم که از کیفیت کار ما می کاهد .لذا اینجانب از کلیه شرکت ونهادهای که می توانند به این مرکز کمک مالی نمایند درخواست می نمایم این مرکز را نیز فراموش نکنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در