محمد رضا محمودی، زرگر بافقی: افراد عادی برای سرمایه گذاری به سراغ طلای آب شده نروند

به گزارش هفته نامه افق کویر، گرانی اجرت و اخذ مالیات برارزش افزوده ۹ درصد از مصنوعات طلا دو دلیل عمده برای تمایل مردم به خرید طلای آب شده، است؛ وضعی که به دلیل نبود تخصص لازم برای تشخیص عیار در خریداران عادی در نهایت زیان سنگین برای آنها را به دنبال دارد.
‌ پس از گران‌شدن طلا و سکه تمایل زیادی به خرید طلای آبشده در مردم ایجاد گردید .طلای آب شده، طلایی است که باید بین کارخانجات، طلافروشان، بنکداران و مغازه‌های طلافروشی جا به جا شود و مواد اولیه‌ای است که مورد نیاز این صنف است.

طلای آب شده خطر دارد

از گذشته طلافروشان، طلای دست دوم را خریداری و به بنکدار تحویل می دادند و طلای آبشده بین این رسته‌ها می‌چرخید، اتفاق‌هایی که متأثر از نوسان‌های نرخ ارز به وجود آمده است، موجب شد تا مردم برای فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به خرید طلای آبشده روی آورند غافل از آنکه این خرید خطرهایی برای آنها دارد و زمینه سوء استفاده‌هایی وجود دارد که می‌تواند زیان سنگین مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.
کیفیت طلای آبشده، به گونه‌ای است که تعیین کیفیت آن در تشخیص مردم عادی نیست و حتی طلافروشان هم در مواردی تخصص لازم برای تشخیص چشمی آن را ندارند. برای تعیین طلای آبشده باید در آزمایشگاه کاملاً ذوب گردیده، به هم زد و پس از‌آن مورد بررسی قرار گیرد تا عیار آن به درستی تعیین شود.
زیرساخت های اقتصادی جامعه کنونی ما مشکل دارد
در ادامه محمد رضا محمودی، معاون اتاق اصناف شهرستان بافق به عنوان فردی که ۷ سال در صنف زرگری مشغول به فعالیت هست در گفتگویی اختصاصی با هفته نامه افق کویر در خصوص بازار داغ خرید طلای آب شده توسط افراد عادی جهت سرمایه گذاری گفت: به هرجهت خرید طلای آب شده یک نوع سرمایه گذاری به حساب می آید منتها زیرساخت های اقتصادی جامعه کنونی ما مشکل دارد که افراد به سراغ این نوع سرمایه گذاری می روند.
وی افزود: از آنجایی که برخی افراد قصد خرید طلا جهت سرمایه گذاری دارند و قصد استفاده از مصنوعات طلا را ندارند؛ اگر سرمایه خود را جهت این کار اختصاص دهند حدود ۲۰ درصد برای ارزش افزوده، اجرت و سهم فروشنده به قیمت طلا افزوده می شود به هنگام فروش فرد خریدار ۲۰ درصد متضرر خواهد شد، ولی طلای آب شده این مشکل را ندارد، در مجموع اگر بازار نوسان نداشته باشد درهرگرم۱۰۰۰ تومان ضرر می دهند.
این زرگر درخصوص تخلفاتی که در این زمینه صورت می گیرد اظهار داشت: در استان یزد این اتفاقات روی نمی دهد، چون کارگاه های طلای آب شده عیار طلا را درج می کنند و مشخص هست در چه کارگاهی شماره گذاری شده است.
وی درخصوص معاملاتی که در بازار صورت می گیرد تصریح کرد: یکی از معاملاتی که انجام می شود و اصلاً صحیح نیست معامله کاغذی می باشد به اینصورت که فرد خریدار، طلایی خریداری نمی کند؛ فقط معامله روی کاغذ صورت می گیرد. گروه دیگر، طلای آب شده را خریداری و با خود می برند و تعدادی هم هستند که به خاطر امنیت و باخبر نشدن دیگران طلای خریداری شده را در قبال دریافت رسید نزد طلافروش به امانت می گذارند و مشکلی هم ندارد.

نوسانات بازار زیاد هست

وی در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی به افرادی دارید که در این زمینه قصد سرمایه گذاری دارند؟ گفت: پیشنهاد می کنم افراد عادی در این زمینه سرمایه گذاری نکنند؛ چراکه نوسانات بازار زیاد هست و باعث ضرر و زیان افراد می شود. بهترین روش سرمایه گذاری تشکیل شرکت تعاونی و سرمایه گذاری مشترک هست و با این روش اشتغال زایی نیز انجام می شود.
از ابتدا اساسکارخانه‌کاشی درست نبود
معاون اتاق اصناف شهرستان بافق در پاسخ به این پرسش که؛ متأسفانه مردم بافق با توجه به تجربه شکست کارخانه کاشی دیگر تمایلی برای انجام چنین سرمایه گذاری ندارند؟ نظر شما در این باره چیست؟ افزود: از ابتدا اساس کارخانه کاشی درست نبود، چون سهامی که می فروختند هرگز نمی توانست وارد بورس شود. آن موقع یک سهم را ۱۰۰ هزار تومان می فروختند؛ درصورتی که یک سهم ۱۱۰۰ تومان بود و از عدم آگاهی مردم سوء استفاده کردند و افرادی که بانی این امر بودند هیچکدام در این زمینه سرمایه گذاری نکردند؛ فقط کار اجرایی انجام می دادند.
برای سرمایه گذاری بهترین راه سود دهی در شرایط کنونی خرید سهام می باشد
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از زنان خانه دار با پس انداز اندک خود جهت سود دهی اقدام به خرید طلای آب شده می کنند چه توصیه ای به این افراد دارید؟ گفت: تأکید می کنم هرچقدر افراد عادی وارد این قضایا نشوند کمتر ضرر خواهند کرد برای سرمایه گذاری بهترین راه سود دهی در شرایط کنونی خرید سهام می باشد.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در