هواشناسی دمای واقعی را اعلام می کند نه احساسی

حدیث عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، در نشست معارفه رئیس جدید هواشناسی بافق از زحمات «سبزواری» رئیس هواشناسی بافق، قدردانی و «یحیوی» به عنوان رئیس جدید معرفی شد. در حاشیه این نشست
خبرنگار هفته نامه افق کویر با مدیرکل هواشناسی استان یزد ” رضا برهانی” گفتگوی مختصری انجام داد:
افق کویر: با توجه به اینکه اداره هواشناسی دمای۴۷درجه را گزارش می کند؛ اما شهروندان معتقدند که دمای ۵۵ درجه را تحمل می کنند ، علت آن چیست؟
دما دو نوع است دمای واقعی، این نوع دما در شرایط استاندارد در ایستگاه هواشناسی اندازه گیری می شود ودماسنج داخل محافظی است که در سایه قرار دارد و دارای تهویه می باشد که این دما درتمام نقاط دنیا هم به همین شکل تعریف شده و قابل مقایسه با تمام نقاط دنیا است به همین خاطر دمای واقعی را هواشناسان همیشه اعلام می‌کنند.
نوع دیگر دما؛ دمای احساسی می باشد؛ دمای احساسی بستگی به رطوبت ، وزش باد و تابش آفتاب دارد، بنابراین مردم درمحیط آزاد که قرار می گیرند تحت این شرایط و عوامل هستند و دمایی که احساس می کنند نسبت به دمای واقعی ممکن است متفاوت باشد. بنابراین شایعاتی وجود دارد که مردم بیان می کنند که دمای واقعی اعلام نمی شود؛ در حالی که اصلا این طور نیست. دمایی که اعلام می شود واقعی است و علت آن تفاوت دمای احساسی هست که در شرایط غیر استاندارد روی دمای احساسی تاثیر گذار است .
افق کویر: چند ایستگاه هواشناسی در شهرستان بافق وجود دارد؟
در شهرستان بافق ۵ ایستگاه هواشناسی و یک ایستگاه آلودگی سنجی می باشد، ایستگاه اصلی ما ایستگاه سینوپتیک در مرکز شهرستان واقع شده است. ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در سبزدشت است. ۳ ایستگاه باران سنجی هست که سنتی می باشد و ان شاء ا… بتوانیم در آینده ۲ ایستگاه آن را به صورت خودکار درآوریم که خود کارسازی ایستگاه های باران سنجی باعث خواهد شد که ما اطلاعات بارندگی را به صورت لحظه ای داشته باشیم که می تواند تعیین میزان اعتبارات لازم در بحث مدیریت سیلاب و مدیریت بحران ناشی از حوادث احتمالی در شهرستان بافق کمک کند و یک ایستگاه آلودگی سنجی در مرکز شهر نیز فعال است.
افق کویر: چه میزان هزینه برای خودکار سازی ایستگاه باران سنجی نیاز است؟
حدود ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای خودکار سازی دو ایستگاه باران سنجی لازم است. درضمن بحث نگهداری ایستگاه های موجود هم هست ایستگاه های سینوپتیک و اقلیم شناسی که در شهرستان فعال است به اعتباراتی بابت پشتیبانی و کالیبراسیون ادوات وهمچنین نگهداری ایستگاه لازم دارند که باهماهنگی که انجام شده و با همکاری فرمانداری با هواشناسی شهرستان امیدواریم امسال هم بتوان با وضعیت بهتر نسبت به سال های گذشته این خدمات را ادامه دهیم.
افق کویر: آیا دما در جانمایی اداره هواشناسی بافق نسبت به هوای سطح شهرستان بافق تفاوت دو الی سه درجه ای دارد؟
ایستگاه هواشناسی که احداث می شود در یک منطقه براساس استانداردهای جهانی است و باید در واقع نماینده اقلیم آن منطقه باشد نه شهر. وضعیت دما در شهر ممکن است با نقطه جانمایی متفاوت باشد و در این تفاوت هیچ ایرادی نمی توان گرفت؛ چرا که استانداردهای جهانی هواشناسی یک منطقه را باید پوشش دهند نه یک نقطه خاص یا شهر بنابراین جانمایی انجام شده براساس رعایت این شرایط بوده و این اختلاف دمایی طبیعی است اگر در داخل شهر دماسنج نصب شود نسبت به حاشیه شهر مسلما دما متفاوت است به هرحال اجبارا باید براساس استانداردها این شرایط را رعایت کرد.
افق کویر:برخی معتقدند به علت عدم اعمال برخی خدمات در قبوض برق دمای واقعی اعلام نمی شود نظر شما چیست؟
دمای غیر واقعی اعلام نمی شود! مطمئن باشید در هواشناسی، همیشه دمایی که اندازه گیری می شود دمای واقعی است که دماسنج ثبت کرده و مدارک و مستندات موجود است و دمایی که اعلام می شود همیشه دمای واقعی است و آن دمایی که مردم اندازه می گیرند در شرایط غیر استاندارد است؛ یعنی دماسنجی که در خودرو استفاده می شود غیر استاندارد است. بنابراین اختلاف دمایی که با دماسنج هواشناسی دارد طبیعی است.
افق کویر:از عملکرد رییس سابق رضایت دارید و توصیه شما به رییس جدید چیست؟
بله. آقای سبز واری تا حد امکان تلاش خود را در شهرستان کردند و برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی داریم و امید وارم آقای یحیوی هم بتوانند در ادامه کار را به شکل منسجم تر و هماهنگ تر با مرکز و فرمانداری شهرستان برنامه ها و اهداف هواشناسی را پیگیری کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی