کشاورزان خرما را قسطی می‌فروشند تا بتوانند خرج برداشت محصول را دربیاورند؛ سوءاستفاده دلالان از نیاز مالی خرما‌کاران

 به گزارش خبرنگار ایلنا، خرما نیز مانند برنج، سیب‌زمینی، پیاز و چند محصول  کشاورزی دیگر در یک سال اخیر با نوسانات شدید قیمتی مواجه شد. این نوسانات تا جایی ادامه پیدا کرد که در برهه‌ای صادرات این محصول ممنوع شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که خرما یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران در بخش کشاورزی است. مصر اولین تولیدکننده خرما در جهان است و در سال‌های مختلف به تناوب ایران، الجزایر، عربستان و امارات رتبه دوم تولید خرما را به خود اختصاص داده‌اند.

در شرایطی که سود نوسانات قیمتی خرما نه به جیب کشاورزان که بیشتر به جیب دلالان رفت، اکنون که با اندیشیدن تمهیداتی قیمت خرما کم شده، این کشاورزان هستند که زیان دیده و آب در دل دلالان تکان نخورده است.

قاسم سالاری (رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان) در گفتگو با ایلنا می‌گوید: در زمان گرانی قیمت خرما به ۳۰ هزار تومان رسید که البته سود آن به جیب کشاورزان نرفت و دلالان از آن بهره بردند.

او ادامه می‌دهد: اکنون قیمت پایه‌ای که برای هر کیلو خرما تعیین شده ۱۳ هزار تومان است. در واقع تعاونی‌ها با این قیمت حاضر به خرید خرمای کشاورزان هستند و در این میان مشکلاتی پیش آمده که باعث شده بار دیگر دلالان در بازار خرما جولان دهند.

این فعال صنفی حوزه کشاورزی تصریح می‌کند: چون قیمت پایه تعیین شده کم است، سردخانه‌داران قیمت بیشتری پیشنهاد کرده و هر کیلو خرما را به قیمت ۱۷ هزار تومان می‌خرند، اما نوع خرید آنها به گونه‌ای است که باز هم کشاورزان سود نمی‌کنند.

به گفته او؛ سردخانه‌داران هر کیلو خرما را ۱۷ هزار تومان می‌خرند، اما تنها ۱۰ درصد پول را به کشاورزان داده و پرداخت مابقی پول را به بعد ماکول می‌کنند.

سالاری ادامه می‌دهد: کشاورزان فقیر هستند و برای برداشت محصول خود نیاز به پول دارند. همین مساله باعث می‌شود آنها تن به فروش قسطی خرما بدهند تا بتوانند با ۱۰ درصد پولی که می‌گیرند کارتن، سبد و … بخرند و محصول خود را جمع کنند.

به گفته او؛ سردخانه‌داران با این کار دنبال از صحنه بیرون کردن تعاونی‌ها هستند، چراکه قیمت پایه تعیین شده قیمت مناسبی نیست و کشاورزان هم اول به دلیل سود بیشتر و دوم به دلیل نیاز به پول به سمت فروش محصول خود به سردخانه‌داران می‌روند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه دلیل مشکل پیش آمده قیمت نازلی است که برای خرما تعیین شده، عنوان می‌کند: در واقع به کشاورزان گفته می‌شود که ما هر کیلو خرما را ۱۳ هزار تومان می‌خریم تا در بورس عرضه کنیم و در صورت گران‌تر فروختن آن پول بیشتری پرداخت می‌شود. کشاورزان اطلاع و آگاهی لازم را ندارند و از طرف دیگر نیازمند پول هستند و همین مساله باعث شده دنبال فروش محصول به سردخانه‌داران باشند.

او عنوان می‌کند که قیمت پایه برای هر کیلو خرما باید ۲۰ هزار تومان تعیین شود.

۳۰ درصد محصول خرما از بین رفته است

سالاری همچنین اشاره‌ای به خسارت خشکی هوا به خرماداران می‌کند و می‌گوید: خشکی بیش از حد و رطوبت زیاد هر دو آفت محصول خرما هستند و امسال هر دو این عوامل وجود داشت، پس نمی‌توان گفت خراب شدن محصول خرما دقیقا ناشی از چیست.

او ادامه می‌دهد: آنطور که ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد ۳۰ درصد محصول خرما در کرمان به دلیل خشکی یا رطوبت از بین رفته است و کشاورزان انتظار دارند برای جبران خسارت از آنها حمایت شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در