معاون علوم پزشکی یزد: تاكنون هیچ مورد آلودگی میکروبی آب استخرها را در یزد نداشتیم

به گزارش ایسنا،«وحيد جعفري» با اشاره به این‌که آب استخرهایی که مورد استفاده‌ شناگران است، در اثر اضافه شدن موادی از بدن شناگران مانند مو، چربی، میکروب‌‌های دستگاه تنفس و گوارش و دیگر باکتری‌‌های مضر و همچنین مواد زائد موجود در روی پوست، آلوده می‌شود، اظهار کرد: چون میزان این آلودگی بر اثر شنا و استفاده‌ افراد مختلف از استخرها، به طور مرتب رو به افزایش است، محل بسیار مناسبی برای آلوده شدن شناگران محسوب می‌شود؛ پس برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، باید به معیارهای بهداشتی که برای استخرهای شنا تدوین شده است، توجه کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در سالهای اخیر سیستم‌های سیار مطلوب تصفیه و گندزدايی برای تامین سلامت آب در استخرهای شنا بکار گرفته شده است که علاوه بر حذف آلاینده‌ها با تنظیم پارامترهای فیزیکی و شیمیائی و میکروبی آب، سلامت شناگران را تضمین می‌کند و از جمله این معیارها می‌توان به شفافیت آب استخر، درجه‌ حرارت، مقدار کلر آزاد باقی مانده اشاره کرد .

مدیرسلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: کارشناسان بهداشت محیط در راستای انجام وظایف خود بصورت مرتب و مستمر بررعایت نکات بهداشتی در استخرها نظارت دارند و این نظارتها در فصول گرم سال بدلیل استقبال بیشتر مردم تشدید می شود.

جعفری تصريح كرد: در اين بازرسی‌ها علاوه بر کنترل شرایط بهداشتی استخر از قسمتهای مختلف استخر نمونه برداری می‌شود و در آزمایشگاه‌های بهداشت از نظر ویژگیهای میکروبی و شیمیائی مورد ازمایش قرار می‌گیرد که خوشبختانه در سال جاری هیچ مورد آلودگی میکروبی گزارش نشده است هر چند در تعداد محدودی از استخرها بدلیل بار زیاد مراجعین  و حتی تا چند برابر استاندارد از نظر شیمیائی و ظاهری مشکلاتی مشاهده شد که بلافاصله اخطاریه برای آنها صادر شد و پیگیری‌های لازم مطابق مقررات صورت گرفت.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر چند استخر بدلیل برخی مشکلات بهداشتی به مراجع قضائی معرفی و در یکسال اخیر دو استخر هم برای رفع نواقص بهداشتی تعطیل شدند،هرچند خوشبختانه هیچ مورد آلودگی میکروبی آب را نداشتیم.

این مقام مسوول در معاونت بهداشتي دانشگاه خاطرنشان کرد: برای تصفیه و شفاف کردن آب، از تجهیزات جدید صافی و فیلترهای شنی استفاده و سپس آب قبل از ورود به استخر با سیستم های مربوطه گند زدائی می شود که برای اینکار از کلریناتور، سیستم ازن و ردو در استان استفاده می‌شود و کلر آزاد باقیمانده استخر روزانه کنترل و ثبت می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه با تاکید بر این‌که شناگران باید برای حفظ سلامت استخرها مراجعین نیز باید در به نکات بهداشتی توجه کنند، توصیه کرد: شناگران موظف هستند که پیش از ورود و پس از استفاده از آب استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون شسته تا از آلودگی‌های احتمالی، پیشگیری شود؛ همچنین پیش از ورود به استخر، باید پاهای خود را در حوضچه‌ ضدعفونی به مدت یک دقیقه قرار دهند، از وسایل تمیز و اختصاصی شنا مخصوص خود استفاده کنند و درصورتیکه دارای بیماری مسری هستند تا زمان بهبودی کامل از مراجعه به استخر خود داری نمایند.

وی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در استخرها می‌توانند موضوع را به سامانه تلفنی ۱۹۰ اطلاع دهند تا با حضور بازرسان بهداشت محیط مورد پیگیری قرار گیرد.

این مسئول در پایان ضمن تقدیر از مدیران استخرها که زمینه سلامت و نشاط جامعه را فراهم می کنند خواست با حساسیت و جدیت فراوان، پيگير تامین و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در استخرها باشند و به توصیه بازرسان بهداشت محیط عمل نمایند، بخصوص از پذیرش بیش از حد ظرفیت استاندارد استخر در یک سانس خود داری نمایند زيرا عملکرد و كارايي سیستم های تصفیه و گندزدائی مختل خواهد شد و این امر نارضایتی مراجعین و تبعات بهداشتی را به همراه دارد.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی