کارشناس گفتار درمانی: سلامت جسم و روح فرزندان از هر تفکری واجب تر است

به گزارش هفته نامه افق کویر،یکی از شایع ترین و پیچیده ترین اختلالات گفتاری که متناسب با شدت آن و عوارض ایجاد شده فرد را به درجات مختلف در زندگی فردی و اجتماعی دچار آشفتگی و نگرانی ساخته و باعث ایجاد خلل در نحوه برقراری ارتباط او باافراد دیگر می شود ،فرآیند لکنت می باشد به خاطر کوچک بودن محیط بافق خیلی از مردم نگران این هستند که کسی از اختلال فرزندانشان آگاه نگردد در حالی که با این طرز فکر به فرزندان خودآسیب می رسانند، مردم خود باید بخواهند تا درمان شوند تا خودشان اراده نکنند کسی نمی تواند آنها را مجبور سازد و البته باید درمورد وظایف یک آسیب شناس گفتار و زبان به مردم آگاهی داد. آسیب شناسی گفتارو زبان علمی است که به مطالعه ارتباط بین انسان ها ،اختلالات این ارتباط ،ارزیابی و درمان آنها می پردازد.
ناروانی گفتار توانایی گوینده را در صحبت کردن به شیوه روان و طبیعی محدود می کند.کودکان لکنتی به طور معمول شکست های بیش از حد و طولانی در روانی گفتار حین صحبت از خود نشان می دهند. این شکست ها یا ناروانی ها در گفتار می تواند تاثیر منفی قابل توجهی در مشارکت کودک در فعالیتهای متنوع اجتماعی و آموزشی داشته باشد .ازجمله اینکه کودکان لکنتی موقعیت اجتماعی پایین تری در مدرسه در مقایسه با همسالان خود دارند ودر جمع همکلاسی ها ی خود به خوبی پذیرفته نمی شوند همچنین حدود ۸۳درصد از کودکان لکنتی تجربه آزار و اذیت وتهدید در مدرسه را دارند. درسال ۹۵تحقیقی در مقطع تحصیلی ابتدایی بین دانش آموزان دختر و پسرشهرستان بافق انجام شد که از بین تعداد ۳۴کودک ۸دختر و۲۶پسر دارای اختلال لکنت بودند.بنابر این خبرنگار هفته نامه افق کویربا ” دکتر مهدیه درویشی لردی”کارشناس گفتار درمانی در این باره گفتگو انجام داد:
افق کویر:خودتان را معرفی کنید ؟
مهدیه درویشی لردی ،کارشناس گفتار درمانی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران.
افق کویر:چند سال سابقه کار دارید؟
۵ سال، البته با ۲ سال کا رآموزی در بیمارستان ومدارس کم شنوایان ، اوتیسم و فلج مغزی در تهران.
افق کویر:شروع درمان لکنت زبان از چه سنی است؟
درمان لکنت باید هرچه سریعتر صورت گیرد زیرا هرچه زمان بگذرد درمان سخت تر می شود هر وقت گفتار درمان تشخیص لکنت دادند، باید درمان صورت گیرد.
افق کویر:آیا لکنت زبان ارثی است؟
پژوهش هایی انجام شده که بر اساس آن ها می تواندگفت لکنت می تواند ارثی باشد.
افق کویر:فردی که دارای لکنت زبان است چه مدت لازم است تا درمان شود؟آیادرمان قطعی دارد؟
با توجه به شدت لکنت و همکاری خانواده و فرد دارای لکنت و همچنین عوامل دیگر مثل سن و محیط اطراف و جنسیت مدت زمان درمان لکنت نیز متفاوت است پس مدت زمان دقیق برای درمان لکنت را نمی توان بیان کرد در صورتی درمان قطعی دارد که فرد به توانایی لازم جهت کنترل لکنت خود برسد چون ممکن است در شرایط استرس،اضطراب و هیجانی لکنت دوباره بروز نماید.
افق کویر:هزینه درمان لکنت زبان چقدر است؟
به خاطر بیمه نبودن گفتار درمانی باید هزینه آزاد پرداخت شود هزینه ی جلسه ی اول مربوط به ارزیابی فرد در کلینیک تخصصی بیمارستان ۲۸۳۰۰تومان و مابقی جلسات ۲۳۸۰۰می باشد.
افق کویر: در زمان گذشته از تخم کبوتر برای درمان لکنت زبان فرزنداشان استفاده می نمودند آیا تاثیر دارد؟
از نظر علمی ثابت نشده است، ولی می توان گفت غذاهای دارای مزاج سرد ممکن شدت لکنت رابیشتر کند.
افق کویر:آیا در بافق شمارا به عنوان کارشناس گفتار درمانی پذیرفته اند ؟
چون خانواده ها اعتقاد دارند با بزرگ شدن فرزندانشان این معضل رفع می شود و رفتن به دکتر را ضروری نمی دانند،متاسفانه هنوز مردم بافق آگاهی لازم در مورد وظیفه و اختلالاتی که یک “گفتار درمان” میتواند درمان نماید را ندارند.
افق کویر:سخن پایانی:
امیدوارم مردم بافق به این آگاهی برسند که سلامت جسم و روح فرزندانشان از هر تفکر مهمتر و واجب تر است و پیگیر اختلالات گفتاری آنها باشند و اجازه ندهند زمان های طلایی از دست برود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل