روپوش مدارس ، دغدغه والدین

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، در گذشته های نه چندان دور، فرم پوشش مدارس به رنگ های سرمه ای و طوسی ختم می شد. تفاوتی نداشت، دانش آموز دوره ابتدایی باشید یا دوره متوسطه، روپوش های ساده تک رنگ سرمه ای و طوسی به عنوان لباس فرم مدرسه تعیین می شد.حالا چندین سال است که دانش آموزان به ویژه دوره ابتدایی با روپوش های تک رنگ سرمه و طوسی خداحافظی کرده اند یا حداقل کمتر مدرسه ای از لباس های فرم با رنگ های تیره استفاده می کند. امروزه رنگ روپوش دانش آموزان روشن تر شده است، گاهی هم چندین رنگ ترکیبی در آن استفاده می شود.
مسئولین مدارس در پایه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی، سال‌هاست که برای ایجاد نظم و ترتیب در مدارس، لباس واحد و یک دستی را برای دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهند و این روزها شاهد هستیم که موضوع لباس فرم دانش‌آموزی به اپیدمی «اجبار» تبدیل شده است

به همین منظور خبرنگار هفته نامه با تعدادی از خانواده ها که برای خرید پارچه فرم مدارس به مغازه داران مراجعه نمودند گزارشی تهیه نمود:
فاطمه ایزدی دراین باره گفت: در حال حاضر برای تهیه روپوش پسرم که در دوره متوسطه می باشد، مراجعه نمودم، سال گذشته شلوار مردانه آب نفتی بود، در سفری به مشهد مقدس داشتم،دو شلوار آبی نفتی گرفتم، یکی از شلوارها را برای امسال فرزندم گذاشتم، اما متأسفانه دوباره امسال رنگ شلوار به سرمه ای تغییر پیدا نموده. وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای پسردوره متوسطه شلوار بدوزیم، هزینه دوخت شلوار مردانه گران می شود، ترجیح می دهیم شلوارفرزندم را آماده و برای لباسشان پارچه تهیه نمایم.

رقیه دهقانزاده اظهار داشت: دو دانش آموز مدرسه ای دارم، اینکه هر سال بخواهند خانواده ها برای تهیه روپوش مدارس مبلغ زیادی صرف نمایند، کار درستی نیست، امسال نیز با توجه به گران بودن اجناس، قیمت روپوش مدارس دو برابر شده است، بعضاً اگر در خانواده ای دو الی سه دانش اموز داشته باشید، برای تهیه روپوش مبلغ ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان هزینه نیاز دارد. وی ادامه داد: جنس و نوع پارچه ای نیز که برای روپوش انتخاب می شود اصلاً کیفیت ندارد و پارچه زود خراب شده و از بین می رود.
سمیه دهقانزاده در ادامه گفت: دو رنگ بودن پارچه ها در هنگام شستشو باعث می شود،رنگ پارچه ها در هم داخل شود و فرم را زشت و بد ترکیب نماید.
مریم طالعی در ادامه گفت: استفاده از رنگ های شاد در روحیه و نشاط بچه ها خیلی تأثیر گذار است، معضلی که وجود دارد این است که دو سه سالی یکبار رنگ لباس عوض می شود، به نظرم من این کار اسراف می باشد، اگر رنگ فرم مدرسه ها ثابت بود، چه بسا فرزندی که روپوش را تمیز نگه داشته ، می توانست به برادر یا خواهر کوچکتر خود بدهد یا به فرزندی که مستحق بود و اسراف نمی شد ، نه این که خانواده ها هرسال بخواهند پول هنگفتی برای تهیه پارچه و دوخت لباس در نظر بگیرند. دومین مشکلی وجود دارد بعضی از مدارس آنقدر رنگ لباس ها دانش آموزان بی حال است که خود دانش آموز نیز تمایلی به پوشیدن آن ندارد. کیفیت جنس پارچه نیز آنقدر بد و نامرغوب است که هر سال مجبور هستی حتی اگر طرح پارچه عوض نشده ، برای خرید روپوش اقدام نماییم.
معصومه فلاح افزود: سال گذشته برای تهیه روپوش دخترانه فرزندم مشکلی نداشتم و از یکی از تولیدهای بافق گرفتم، منتها پسرم که دانش آموز دوره متوسطه بود،برای دوخت شلوارش به چند خیاط زنانه مراجعه نمودیم، هیچ کدام دوخت شلوار مردانه قبول نمی کردند یا آموزش دوخت شلوار مردانه نداشتند، شلوار دوزی مردانه نیز هزینه دوخت شلوار مدرسه ای را با دوخت شلوار عادی به یک اندازه حساب می کند، با این حال مجبور شدیم به شلواردوزی مردانه بسپاریم، متأسفانه دوخت شلوار تا یک ماه بعد از شروع تحصیلی طول کشید ی ، مدیر مدرسه مدام ایراد می گرفت، اما شلوار آماده نشده بود، بعد از یک ماه نیز شلوار آماده شد، آنقدر تنگ و چسبیده بود که اواسط سال فرزندم مجبور شد شلوار لی بپوشد، امسال سعی نمودم شلوار آماده دوخته برایش تهیه نمایم که خدا را شکر یکی از مغازه داران بافقی داشت، و برای تهیه لباسش نیز پارچه فرم را تهیه نمودم.
در ادامه یکی دیگر از مادران که در تهیه متراژ روپوش مدرسه دچار مشکل شده بود و نمی دانست چند متر پارچه باید تهیه نماید، ازمغازه بیرون رفت تا از یکی از خیاطان بافقی سوال نماید.
خبرنگار هفته نامه افق کویر برای تکمیل گزارش خود به سراغ عباس کریمی از مغازه داران بافقی رفت: وی در این باره گفت: مدت ۷ الی ۸ سال است روپوش مدارس را می آوریم، خانواده ها از نظر تهیه روپوش مشکلی ندارند، گرانی روپوش مدارس به دلیل این است که در بازار ثبات قیمت وجود ندارد، هر روز قیمت ها تغییر می کند، مدارس بافق نیز هر کدام مارک مشخصی می پسندند که ممکن است در تهیه آن مارک با مشکل روبرو شویم، چرا که تولید کنندگان بعضی از رنگ ها به خاطر جو بازار تولید نمی کنند.وی ادامه داد: طبق مجوزی که آموزش و پرورش به مدارس داده است، مدارس می توانند سه سال یکبار روپوش را عوض نمایند، ولی آنچه که باعث می شود روپوش مدارس گرانتر شود، دو رنگ بودن روپوش می باشد که هم در تهیه پارچه و هم در دوخت آن تأثیر گذار است.
وی در پایان گفت: بعضی از خانواده ها گلایمند هستند که روپوش مدارس در تمامی مغازه ها به یک قیمت نیست و ممکن است در مغازه ای گران تر به فروش برسد، این طور نیست و قیمت ها به جنس و مارک پارچه بستگی دارد
از نظر سنجی ها خانواده ها نتیجه گیری می کنیم که آموزش و پرورش برای تهیه روپوش مدارس یک رنگ بودن لباس دانش آموزان به صورت دایمی، کیفیت ، جنس و نوع رنگ را باید در نظر بگیرد. همچنین از طرحهایی استفاد ه نمایند که ساده و در عین الحال هزینه بر نباشد .

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در