مقام آور مسابقات زورخانه ای جنوب شرق کشور: شخصیت اجتماعی ام در زورخانه شکل گرفت

معصومه غلامرضاپور| به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ناصر محمدی یکی از نوجوانان زورخانه هدایت رحیم در مسابقات جنوب شرق کشور در رشته سنگ زورخانه ای مقام اول این مسابقات را کسب نمود.در ادامه گفتگوی خبرنگار ما با وی را می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
ناصر محمدی، به مدت پنج سال که در زورخانه فعالیت می کنم ، دو سال به صورت حرفه ای مشغول ورزش می باشم. اولین مسابقه سال گذشته شهرستان آمل بود که مقام اول را بدست آوردم، امسال نیزدر بین ۷ استان کشور که منطقه دو کشوری بود، مقام اول را به دست آوردم.
افق کویر: در چه رشته ورزشی مقام کسب نمودید؟
در رشته سنگ که یکی از ورزش های زورخانه ای می باشد، سنگ نماد سپر می باشد که ۶۴ عضله بدن را درگیر می کند و جز سخترین رشته ورزشی زورخانه می باشد.
افق کویر:چه توصیه ای به هم سن و سال های خود دارید؟
توصیه ام این است که به ورزش روی بیاورند، وقتی ورزش انجام می دهند فکر و ذهنشان باز می شود. شخصیت اجتماعی ام در زورخانه شکل گرفت.
برای آشنایی خوانندگان عزیز با رشته های ورزش زورخانه ای گفتگویی با الیاس کریمی مربی ورزش های زورخانه انجام شده است:
افق کویر: افرادی که تمایل دارند چگونه وارد زورخانه می‌شوند ؟
زورخانه ۱۲ رشته دارد.افراد می توانند در هر رشته ای که بخواهند شرکت کنند. این رشته ها عبارتند از “میل، سنگ، کباده، میل بازی، مرشد انفرادی و…، هر نفر بستگی به توانایی و استعدادش رشته ای را انتخاب می کند، بعضی از شاگردان همزمان در چهار رشته فعالیت می کنند.
افق کویر: فرق این رشته های زورخانه ای با رشته های ورزشی دیگر چیست؟
رشته های ورزشی دیگر سرعت، استقامت، تمرکز یا قدرت است. هیچ رشته ی ورزشی چهار عنصر ورزشی را همزمان ندارد به جز زورخانه. زورخانه چهار عنصر ورزشی را باهم دارد. تمرکز: انداختن چهار میل به سمت بالا، قدرت: سنگ گرفتن، کباده و چرخ چمنی: استقامت، چرخ تیز: سرعتی. هر کس به طور حرفه ای در این چهار رشته فعالیت کند در هر رشته دیگر برود موفق است. نمونه آن قویترین مردان از بچه های زورخانه می باشند.
افق کویر: از چه سنی می توان وارد زورخانه شد؟
از چهار سالگی می توان به زورخانه آمد اما شرایط سنی آمدن به زورخانه برای ما مهم نیست، فقط بچه هایی که سن آنها از ۱۸ سال می گذرد، باید زحمت بیشتری متحمل شوند، دلیل آن که ما بچه ها را از همان ۴ سالگی ثبت نام می نماییم،چون این بچه عمر خود را در زورخانه گذرانده و وابسته زورخانه شده، وقتی بزرگ شد به بهانه ازدواج ، سربازی یا کار زورخانه را رها نمی کند، اما بچه هایی که در سن بزرگی بیایند ممکن است اواسط راه زورخانه را رها نمایند.
افق کویر:ورزش زورخانه علاوه بر پهلوانی، براخلاق و منش بچه ها تأثیر دارد؟
بله، ما همیشه در پایان جلسات کتاب های آموزنده مخصوصاً شهید ابراهیم هادی کار می کنیم. اولویت ما این است که بچه ها قبل از این که وارد زورخانه شوند، باید دست پدر ومادرشان را ببوسند تا بتوانند ورزش کنند.
افق کویر: آیا از ورزش های زورخانه ای استقبال می‌شود؟
بله، بعد از فوتبال، شلوغ ترین ورزشی در بافق زورخانه می باشد، خانواده ها خیلی استقبال می کنند و اهمیت می دهند، حتی در جشنواره ها از بچه های زورخانه استفاده می کنند، فقط دلیل این که زیاد از زورخانه تبلیغ نمی شود این است که بچه های زورخانه به کم قانع می باشند، آنها اگر رتبه بیاورند توقع ندارنداز آنها قدردانی شود.
افق کویر: رمز موفقیت زورخانه در چیست؟
رمز موفقیت ما این است که بزرگترهایی که در زورخانه هستند اجازه خطا را به ما نمی دهند، آنها همیشه حامی ما در تمام مراحل حتی در مسابقات هستند که از این پیشکوستان می توان مرشد محمود کریمی، عباس فتاحی، کاظم پور امینی، حمید زمانی، نصرا… قانعی و… را نام برد.
افق کویر:چقدر باید برای ورزش زورخانه هزینه نمود ؟
هزینه هرترم صد هزار تومان می باشد ، این هزینه اجباری نیست و خرج زورخانه می باشد که شامل اجاره، پروانه ورزشی، برق زورخانه، اردوها و… می شود. خیلی از خانواده ها که وضع مالی خوبی ندارند، از آنها هزینه دریافت نمی کنیم. با این حال بعضی از خانواده ها وضع مالی خوبی دارند اعلام نمودند که بچه ای اگر به زورخانه می آید ما حاضریم تمام امکانات وی ، حتی هزینه تحصیل او را بر عهده بگیریم.فرهنگ زورخانه ای نه تنها روی بچه ها، بلکه روی خانواده ها اثر گذاشته است.
افق کویر: به نظر شما چه کار می توان انجام داد تا جوانان به سمت پاتوق نروند و به ورزش روی بیاورند؟
قبلاً بچه ها به پاتوق اهمیت زیادی می دادند، اما در حال حاضر جوانان از پاتوق روی گردانند و به سمت باشگاه ها آمدند، حتی اگر جوانی پاتوق رود، در کنار آن ورزش نیز انجام می دهد، که بسیار خوب می باشد. به نظرم باید سطح مسابقات ورزشی در شهرستان زیاد شود.زمانی بچه ای در مسابقات شرکت می کند که حداقل در شهرستان خود حرف اول را بزند، در ورزش باید حداقل سه ماه یک مسابقه برگزار شود، تا بچه ها سطح تلاششان را زیاد نمایند، حتی اگر در این ورزش باختند، بگویند سه ماه دیگر فرصت داریم تا در مسابقه بعدی جبران نماییم.
افق کویر:آیا بچه ها در سن پایین هنگامی که مقام بیاورند توقع جایزه ندارند؟
خیر، با بچه ۴ ساله در زورخانه به گونه ای رفتار شده، هیچ توقع از جایزه ندارد، حتی اگر جایزه ای نیز برنده شود، به او می گوییم اگر می توانی آن را نادیده بگیر و به دوست نیازمند خود هدیه نمایند، سطح توقع بچه ها در زورخانه بسیار پایین می باشد.
افق کویر:آیا بچه ها تشویق به آمدن زورخانه می نمایید؟
با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ شاگرد در زورخانه فعالیت می نمایند، از تمام وقت ها در زورخانه استفاده می کنم، حتی فرصت این که به مسافرت بروم نیز ندارم.با این حال اگر بچه ای در خیابان و کوچه ببینم، چون همه مرا می شناسند، به آن ها سفارش می کنم زورخانه بیایند
افق کویر: آیا زورخانه برای شما درآمد دارد؟
زورخانه در شهرستانهای دیگر درآمد دارد، اما در بافق چون وضعیت کار خوب می باشد،برای همین بر اساس علاقه کار می کنیم. پدرم علاقه زیادی به زورخانه داردو نصحیتی که به ما نموده وگفتند: اگر پول را آمیخته ورزش نمایی، کثیف می شود، به همین خاطر ما دنباله رو حرف پدر هستیم و برای درآمدزایی کار نمی کنیم.
افق کویر: آیا زورخانه در زندگی شخصیتان تاثیر گذار بوده است؟
بله، زورخانه به قول پدرم چون بحث فرهنگ مولا علی(ع) در زندگی افراد تاثیر گذار میباشد. چون از همان کودکی در زورخانه بزرگ شدم، فرهنگ زورخانه باعث شده روی پای خودم بایستم و حتی در شغلم نیز موفق باشم.
افق کویر: چه توقعی از مسئولین دارید؟
منش و رفتار زورخانه ای طوری روی ما اثر گذاشته که توقع از هیچ ارگانی نداریم، ولی خواهشی که از مسئولین دارم، توجه نمایند چه رشته هایی بیشترین فعالیت را در بافق دارد و به آن ورزش اهمیت بیشتری دهند و هزینه ها روی تمام ورزش ها متمرکز باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در