آمار تکان‌دهنده از سقط جنین پنهانی در ایران

افزایش آمار سقط جنین بر اثر تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بر زندگی زوجین و افزایش آمار طلاق است که آمار سقط جنین را به روزانه یک‌هزار مورد افزایش داده، آماری که از کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای نیز بیشتر است.

روزنامه آرمان ملی: افزایش آمار سقط جنین بر اثر تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بر زندگی زوجین و افزایش آمار طلاق است که آمار سقط جنین را به روزانه یک‌هزار مورد افزایش داده، آماری که از کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای نیز بیشتر است.

پزشکی قانونی اعلام کرد حدود سه‌هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط جنین دریافت کردند. سال ۹۲، که وزارت بهداشت آمار سقط جنین را ۲۵۰‌هزار جنین در سال اعلام کرد، نشان از کشته شدن ۷۰۰ موجود زنده را در روز می‌داد. سال ۹۴ این آمار حدود ده‌هزار مورد اعلام شد و در ۹۵ سال گذشته در تهران ۲‌هزار و ۷۱ تقاضای دریافت مجوز سقط جنین به ثبت رسید.

استان خراسان رضوی با یک‌هزار و ۱۵۴ تقاضا و خوزستان با یک‌هزار و ۹۰ تقاضا در ردیف دوم و سوم قرار دارند. استان‌های سمنان، ایلام و خراسان جنوبی با ۱۰۰ تا ۱۲۰ مورد تقاضا کمترین متقاضیان مجوز سقط جنین در سال گذشته را داشته‌اند. در سال ۹۶، دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت اعلام کرد: «سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰‌هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور گزارش می‌شود، یعنی هر روز‌هزار جنین در کشور کشته می‌شود و تنها حدود ده مورد آن قانونی است».

رئيس انجمن علمي جنين‌شناسي ايران نيز اين آمار را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: آمار دقيقي از سقط جنين در دست نيست، چون عمده دليل اين اتفاق تلخ به‌صورت زيرزميني و غيرقانوني صورت مي‌گيرد و قطعا بر آمارهاي گذشته تاثير مي‌گذارد، اما من آمار موثقي در مورد حدود ۷۰۰هزار سقط در سال را هم ديده‌ام که در رسانه‌ها هم اعلام کردم و حتما تاکنون اين ميزان بيشتر هم شده است.

دکتر محمدمهدي آخوندي مي‌افزايد: بازار قاچاق داروهاي سقط جنين تاجايي گرم شده که هم اکنون بازار ناصرخسرو تبديل به جولانگاه اين دارو ها شده است، محلي که نسخه هاي برخي همکاران را براي سقط از طريق دارو به اين بازار مي‌کشد، از سوي ديگر مطب‌هاي خانگي که به‌صورت زيرزميني اين کار غيرانساني را انجام مي‌دهند، هنوز در کوچه‌ها و خانه‌ها وجود دارد و اينها سلامت جامعه را تهديد مي‌کنند.

وي گفت: عمده دليل اين اتفاق حاملگي ناخواسته است، فقر، مشکلات اقتصادي، عدم توانايي پرداخت هزينه نگهداري و تربيت فرزند و مشکلات مرتبط با زناشويي مانند طلاق، اعتياد و…-. از مهم‌ترين دلايل اقدام به سقط‌ها در پنج سال اخير در شهري مانند تهران بوده است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی