آيا حضرت علي اكبر(ع)ازدواج كرده بود و فرزندي داشت

درباره سن حضرت علي اكبر عليه السلام اختلاف نظر زيادي ميان مورخان و بزرگان وجود دارد
برخي قائلند آن حضرت در روز يازدهم شعبان(۱) سال ۳۳هجري- دو سال قبل از كشته شدن عثمان به دنيا آمد پس به نظر اين افراد ايشان در روز عاشورا ۲۷ساله بوده و اين نظر مي رساند كه آن جناب از امام سجّاد (ع) بزرگتر بوده، چون امام سجّاد (ع) در روز عاشورا ۲۳سال داشته اند.(۲).
مرحوم ابن شهر آشوب مي نويسد: برخي قائلند آن حضرت هيجده سال داشته و برخي ديگرگفته اند ۲۵ساله بوده است.(۳).
مرحوم شيخ مفيد قائل است آن حضرت ۱۹ساله بوده است(۴)، بنابراين به نظر شيخ مفيد حضرت علي اكبر از امام زين العابدين (ع) كوچك تر بوده است.
در مقابل مرحوم ابن ادريس در خاتمه كتاب حج نقل مي كند كه حضرت علي اكبر بزرگتر بوده، و آن جناب در زمان خلافت عثمان متولد شده است، و از جدّش اميرالمؤمنين(ع) روايت كرده است، و شعراء‌ در مدح او اشعار سروده اند.
ابن ادريس در رد كساني كه مي گويند علي اكبر كوچك تر بوده مينويسد:‌ دراين باب بايد به خبرۀ‌ اين فن كه علماء‌ نسب و تاريخ و اخبارند، مانند زبير بن بكار رجوع نمود، و نام جمعي را مي برد كه همگي علي اكبر (ع) را بزرگتر مي دانند و بر اين قول اتفاق دارند.(۵)
اما در مورد ازدواج حضرت علي اكبر(ع) و فرزندان آن بزرگوار:
اسناد و مداركي وجود دارد كه آنجناب ازدواج نموده بود چنانكه در حديثي «كافي» و «تهذيب» و «‌قرب الاسناد» روايتي ذكر شده كه بزنطي ازحضرت رضا (ع) سئوال كرد:‌آيا مي شود زني را با امّ ولد(كنيز) پدر آن زن تزويج نمود؟ فرمودند:‌ بلي، گفت: به ما خبر رسيده كه حضرت سجّاد (ع) چنين نمودند؟ يعني دختر امام حسن مجتبي (ع) و كنيز امّ ولد آن حضرت را تزويج نمودند.
امام رضا(ع) فرمودند:‌ چنين نيست بلكه حضرت سجّاد (ع) دختر امام حسن (ع)، و نيز امّ ولد از حضرت علي اكبر (ع) – كه در كربلا شهيد شده بود را تزويج نمودند.(۶).
همچنين با توجه به زيارتنامه‌هاي حضرت به نظر مي‌رسد كه ايشان نيز داراي اهل و عيال بوده‌اند. چنانكه در زيارت نامه ايشان آمده: صلى الله عليك و على عترتك و اهل بيتك و آبائك و ابنائك.(۷)، همچنين سفارش امام صادق (ع) به ابو حمزه ثمالى كه فرمود: چون به قبر حضرت رسيدي، ضع خدك على القبر! و قل: صلى الله عليك يا ابا الحسن! كه با توجه به اين فراز، ايشان فرزندى به نام حسن داشته است. به علاوه بنا بر برخى روايات، نظير روايت «احمد بن نصر بزنطي»، حضرت على اكبر(ع)، ام ولد (كنيز) داشته است و از او صاحب فرزند بوده است. هرچند برخى از علماى انساب تصريح كرده‌اند كه از آن بزرگوار اولادى نمانده و نسل امام حسين (ع) تنها از طريق امام چهارم حضرت سجاد(ع) ادامه پيدا كرده است.

پي نوشت:
۱٫ انيس الشيعه ،سيد محمدعبدالحسين هندي كربلائي
۲٫ زندگاني قمر بني هاشم و علي اكبر، مقرم، ص ۱۲
۳٫ مناقب آل ابي طالب،ج۴،ص ۱۰۹
۴٫ ارشاد،ج ۲،ص ۱۰۹
۵٫ السرائر، كتاب حج، ص ۶۵۵
۶٫ وسائل العرب،ج۱۰،ص۱۱۱ ؛ مجمع البحرين،ج ۶،ص۱۲۷؛مصباح،ص۶۱۹
۷٫ كامل الزيارات،ص۲۳۹،زيارت ۱۸

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در