تاکنون مستندی دال بر وجود اشعه های مضر ارائه نشده است

دکترمهدیه کوهگرد حسینی، معاون فنی شبکه بهداشت و درمان بافق در گفتگو با هفته نامه افق کویر به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.
افق کویر:بعضاً درسطح شهر تبلیغ قهوه خانه و قلیان دیده می شود صدور مجوز برای این اماکن بر عهده چه ارگانی هست؟
صدور مجوز برای اماکن بر عهده اصناف هست؛ بهداشت فقط صلاحیت بهداشتی این اماکن را بررسی می کند؛ درضمن چیزی بعنوان صدور مجوز برای فروش و عرضه قلیان نداریم.
افق کویر: درسطح شهر فروشگاههایی وجود داردکه علناً اقدام به تبلیغ و فروش قلیان می کنند چه برخوردی با این موارد دارید؟
برخی از فروشگاهها به عنوان فروش صنایع دستی مجوزکسب می گیرند ودر کنار آن قلیان و ادوات مربوط به آنرا میفروشند. که باید یکسری موارد را رعایت کنند که همکاران ما در بازرسی آن را مورد نظر قرار می دهند؛ نبایستی حالت تبلیغ داشته باشد و درمعرض دید عموم هم نباید باشد؛ و از نصب تابلو و هرگونه تبلیغی خودداری کنند.
افق کویر: برخی ادارات به خاطرعدم رعایت بهداشت بعضاً درآن مکانها موش و سوسک مشاهده می شود. اداره بهداشت چه وظیفه ای دراین خصوص برعهده دارد؟
در صورتیکه موردی گزارش شود اقدامات مورد نیاز از طرف شبکه بهداشت و درمان انجام میشود.
افق کویر: شبکه بهداشت و درمان برای مواد غذایی تاریخ گذشته چه اقداماتی انجام می دهد؟
بازرسین در بازدید هایی که از فروشگاههای سطح شهر دارند اقدام به جمع آوری هر گونه مواد غذایی و بهداشتی که تاریخ آنها گذشته باشد می کنند.
افق کویر: با وجود تحریم های اعمال شده آیا شهرستان با کمبود دارو مواجه هست یا خیر؟
شهرستان کمبود دارو ندارد.
افق کویر: برای جمع آوری سگهای ولگردسطح شهرچه اقداماتی انجام می شود؟آیا غیر از اتلاف این حیوانات برنامه دیگری برای آنها درنظر گرفته شده است؟
کنترل سگهای ولگرد در حیطه کاری شبکه بهداشت و درمان نمیباشد . وظیفه ما آموزش به مردم در مورد مراجعه به موقع در موارد حیوان گزیدگی میباشد و اقداماتی که بعد از آن باید انجام شود بر عهده مرکز بهداشت میباشد.
افق کویر: شبکه بهداشت و درمان در سطح شهر با چه حیواناتی مبارزه می‌کند؟
جونده کشی برای پیشگیری از بیماری سالک.
افق کویر: بعضاً درجاده ها با حیواناتی برخورد می کنیم که توسط خودروها تلف شده اند برای جمع آوری این حیوانات شهروندان از چه طریقی اقدام می کنند؟
این مورد ارتباطی با شبکه بهداشت ودرمان ندارد.
افق کویر: برای مبارزه با پشه سالک چه اقداماتی انجام می گیرد؟
در حال حاضر اصلی ترین اقدام جونده کُشی هست که با موشهای صحرایی مقابله می شود. و همچنین درمان رایگان بیماران مبتلا به سالک و توزیع قلم دافع حشرات یا در مواردی پشه بند
افق کویر: شبکه بهداشت و در مان برای سلامت کارگران چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
دراین زمینه واحد بهداشت حرفه ای فعال هست تمام معادن و کارگاههایی که جمعیت آنها قابل توجه هست دارای نیروی بهداشت حرفه ای یا ایمنی بهداشت میباشند که وظیفه ی آنها حفظ سلامت شاغلین است. در مورد کارگاههای کوچکتر همکاران ما در واحد بهداشت حرفه ای کار نظارت رو انجام میدهند در مجموع برای سلامت شاغلین معاینه بدو استخدام و معاینات دوره ای انجام می شود.
افق کویر: یکی از عوامل زیان آورمحیط کار مواد رادیو اکتیو و اشعه های موجود درمحل کار هست چه اقداماتی برای پیشگیری از عوارض ناشی از این اشعه ها انجام شده است؟
واحد ایمنی و بهداشت معادن وظیفه شناسایی و کنترل عوامل زیان آور محیط کار را بر عهده دارند.در حال حاضر مستندی دال بر وجود اشعه های مضر یا مواد رادیو اکتیو تاکنون ارائه نشده است
افق کویر: چه تعدادخانه بهداشت روستایی در شهرستان بافق وجود دارد؟
۸خانه بهداشت روستایی در شهرستان بافق وجود دارد. تمام مسائلی که مربوط به بهداشت و سلامت مردم باشد در خانه های بهداشت انجام می شود.
افق کویر:شبکه بهداشت و درمان برای مبارزه با بیماری شپش چه اقداماتی انجام می دهد؟
شپش بیماری مربوط به انسان هست و سرمنشأ خاصی ندارد. به خاطر اینکه راه انتقال و شیوع آن آسان می باشد کنترل آن مشکل هست. از نظربهداشتی این بیماری مربوط به قشر خاصی از افراد جامعه نیست؛ برای پیشگیری از شیوع این بیماری برای پایه های اول ابتدایی و دهم مراقبتهای بهداشتی انجام می شود و پایه های دیگر هم برای بهداشت مو بایدگواهی سلامت از مراقبین سلامت دریافت کنند. در طول سال تحصیلی به صورت فصلی معاینه موی دانش آموزان انجام میشود
افق کویر: یکی از مسئولیتهای اجتماعی شبکه بهداشت، سلامت شهروندان هست برای آزمایش آب آشامیدنی از سر منشأ نمونه گیری می شود یا نمونه گیری از آب شرب داخل منازل نیز می شود؟
بهداشت آب گسترده هست.کلر سنجی به صورت روزانه انجام می شود. علاوه بر آن آزمایشات میکروبی و شیمیایی به صورت ماهیانه وفصلی انجام می شود.
افق کویر: در برخی بیماریهای گوارشی علت آبی که فرد مصرف کرده عامل اصلی بیماری را دراین رابطه توضیح بدهید؟
تا به حال موردی اعلام نشده که به خاطر آب آشامیدنی آلوده باشد؛ اگر موردی هم بوده؛ بعضاً به خاطر سهل انگاری و استفاده ازآبهای غیر قابل شرب و ناسالم بوده است.
افق کویر: سختی آب مصرفی در شهرستان بالاتر از حد معمول است و باعث آسیب به کولر و شیرآلات می شود؛ آیا برای شهروندان ضرری ندارد؟
سختی آب مورد بررسی قرار می گیرد و در حال حاضر مصرف آب لوله کشی در حدمصرف معمول مشکلی پیش نمی آورد.
افق کویر:صحبت پایانی:
ازمردم درخواست دارم همگی به عنوان مأمور بهداشت عمل کنند و در مورد هر مسئله ای که به نظر آنها تهدید کننده بهداشت عمومی هست با سامانه ۱۹۰ تماس حاصل نمایند تا مسائل بهداشتی شهر بررسی و پیگیری شود.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل