شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن اعلام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از فراخوان ساخت مسکن در ۱۰۰۰ هکتار زمین آماده‌سازی شده دولتی خبر داد و شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، علی نبیان در نشست خبری به مناسب فرارسیدن هفته دولت، با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت بحث مسکن و این‌که یکی از مهم‌ترین‌های پیشران‌های اقتصاد است، اظهار کرد: در این راستا باید اتفاقی در وزارت راه و شهرسازی روی می‌داد، از این رو از سال گذشته دو مبحث مساکن مهر به‌عنوان دغدغه متقاضیان این طرح و ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌ دغدغه وزیر راه این بوده که در کار جهادی بتوانیم مساکن مهر را در سراسر کشور را به اتمام برسانیم. در این راستا مسکن مهر  در سه حوزه شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر (بنیاد مسکن)،‌ شهرهای جدید (شرکت عمران) و شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر (سازمان ملی زمین و مسکن) پیگیری می‌شود. در برنامه اجرایی امسال با استان ها یکی از موضوعات مهم اتمام پروژه‌های مسکن مهر است تا با سرعت بیشتری سال ۹۸ اقدامات اجرایی و اتمام پروژه‌ها را مردم ببینند.

وی بیان کرد:‌ در این زمینه جلساتی برگزار شده و بر اساس برنامه‌ریزی واحدهای مسکن به غیر واحدهای دارای مشکلات حقوقی به اتمام می‌رسد. این پروژه‌ها در مراجع قضایی پرونده دارند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد:‌ امیدواریم بتوانیم واحدهای مسکن مهر را بر اساس تاکیدات رئیس‌جمهوری و وزیر راه پیگیری کنیم.

نبیان با اشاره به واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی، گفت: در بودجه سال ۹۷ ردیفی مبنی بر این وجود داشت تا این قبیل واحدها در هماهنگی با بهزیستی و کمیته امداد به این نهادها واگذار شود.  سال گذشته این عدد در سه مجموعه حدود ۶۰ هزار واحد بود که هر کدام دستگاه‌ها (سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بنیاد مسکن) توانست بخشی از این واحدها را واگذار کرده‌اند.

وی با یادآوری این‌که بر اساس تفاهمنامه وزارت راه و دفاع یک سری از واحدهای فاقد متقاضی در همه استان‌ها به نیروهای مسلح واگذار می‌شود، افزود: وام مسکن مهر از ۴۰ به ۴۵ میلیون و از ۴۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان با پیگیری وزیر راه و شهرسازی عملیاتی شده است. امیدواریم بتوانیم به تعهدات عمل کنیم و پرونده مسکن مهر را امسال ببندیم.

*ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در طرح اقدام ملی

وی  در ادامه با اشاره به این‌ به دنبال آن بودیم که دغدغه‌های مردم در حوزه مسکن را کاهش دهیم، اظهار کرد: بر این اساس مقدمات ساخت ۴۰۰ هزار واحد در سطح کشور فرام شده که سهم شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد است که زمین آنرا شرکت عمران تامین خواهد کرد. ۱۰۰ هزار واحد در بازآفرینی و ۱۰۰ هزار واحد نیز بر عهده بنیاد مسکن است. وظیفه سازمان ملی زمین این است که زمین مورد نیاز برای ساخت این ۲۰۰ هزار واحد برای شرکت بازآفرینی و بنیاد مسکن تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهرهایی که بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی زمین نداشته باشد، وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن است که به آنها زمین واگذار کند. در چابهار برای رفع حاشیه نشینی ۱۰۵۰ هکتار به شرکت بازآفرینی شهر واگذار شده است.

نبیان به طرح مسکن مشارکتی اشاره کرد و افزود:‌ سازمان ملی زمین و مسکن فقط زمین را به مجموعه‌های دولتی نمی‌دهد، اگر زمینی داشته باشیم در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم. برای این‌که بتوانیم در این بخش موفق باشیم آن بوده که برای زمین های سازمان طرح تهیه کنیم و آنرا در اختیار سازندگان قرار دهیم تا ساخت و ساز مسکن تسریع شود.

وی ادامه داد:‌ زمین‌های سازمان باید در این برنامه آماده‌سازی می شود (معبر، خیابان بندی، جدول و…) برای تسریع روند ساخت و ساز انجام می‌شود. در این زمینه ۱۰۰۰ هکتار زمین در حال آماده‌سازی در استان‌های مختلف است. از سوی دیگر در زمین‌های آماده‌سازی شده ساخت و سازها آغاز شود که فراخوان این کار انجام شده است.

وی  بیان کرد:‌ منابع مالی سطح کشور برای امر ساخت می‌آید و با منابع مالی سازندگان این اتفاق به صورت ویژه رقم می‌خورد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر این‌که با سازندگان قراردادی امضا می‌شود، تصریح کرد: بر اساس شرایط پیمان مواردی لحاظ شده تا اگر سازنده در بازه زمانی نتواند به تعهدات  خود عمل کند مشمول جرائمی خواهد شد که در قرارداد لحاظ شده است.

نبیان درباره شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی، اظهار کرد: در استان‌ها بنیاد مسکن در راستای اهداف تعیین شده تفاهمات ساخت و ساز را انجام می‌دهد. در پروژه‌های دیگر هم ادارات راه و شهرسازی این کار انجام می‌شود. مقدمات ثبت نام مردم در این طرح در حال فراهم شدن است که یکی از شروط آن سبز بودن فرم ج متقاضیان باشد.

وی با بیان این‌که تلاش دولت این است که طرح ملی مسکن تا پایان عمر دولت دوازدهم به اتمام برسد در پاسخ به پرسشی مبنی بر جزئیات تخلف تعدادی از کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن و این‌که چرا وزیر راه و شهرسازی سازمان ملی زمین و مسکن در بحث پیگیری زمین‌خواری از وظایف نماینده تام الاختیار وزیر در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مستثنی شده است، گفت: با توجه به توانمندی سازمان ملی زمین و مسکن در بحث زمین‌خواری و حوزه معاونت حقوقی و املاک،  آقای وزیر گفت مسولیت این امر در حوزه سازمان ملی بر عهده سازمان است.

وی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن در مراجع قضایی تمام موارد را در بحث زمین‌خواری پیگیری می‌کند و تیم مجربی را در سازمان مستقر کرده‌ایم. این موضوعات به صورت ویژه در سراسر کشور توسط همکاران حقوقی پیگیری و رصد می‌شود تا بتوانیم دغدغه‌های این بخش را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل دخل و تصرف‌های انجام شده یگان حفاظت از اراضی دولتی در سازمان ملی زمین و مسکن سه سال پیش ایجاد شد و اگر ساخت و ساز غیرقانونی و ورود به زمین های دولتی صورت بگیرد با آن برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: ایام نوروز بهترین فرصت برای زمین‌خواری است که در این ایام تمام نیروهای سازمان آماده باش بودند تا از زمین‌های دولتی حفاظت کنند. در ایام نوروز امسال ۲۵۲ ورود غیرمجاز داشتیم و دیگر کسی نتوانست در زمین‌های دولتی دخل و تصرف و ساخت و سازی را انجام دهد.

به گفته نبیان، طی سه سال اخیر ۴۴۰۹ هکتار زمین به ارزش ۵۶۳۰ میلیارد تومان آزادسازی شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص جزئیات دستگری چند مدیر سابق سازمان ملی زمین و مسکن نیز گفت:  این موضوع در مراجع قضایی است و اطلاعاتی در این زمینه ندارم ضمن این‌که موضوع مذکور مربوط به حدود ۲۰ سال قبل است.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در