سلام روستا

فرماندار بافق در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به مناسبت هفته دولت تشکیل گردید در پاسخ به این پرسش که چگونه عوارض حاصل از معادن را هزینه می کنید گفت: ۷۰ درصد این مبلغ در حوزه شهری و مابقی برای روستاها هزینه می گردد.(۱)
این مبلغ ۲ درصد که از شرکت سنگ آهن مرکزی اخذ می گردد جدا از عوارضی است که از معادنی، مانند چاه گز اخذ می شود. مدیرعامل چاه گز این مبلغ را از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تا هم اینک مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرده و از پرداخت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز خبر داده است. (۲) روی هم رفته به مدد این عوارض درامد شهرداری و دهیاریها افزایش یافته است و شاهد رونق عمران و آبادانی در مناطق شهری و روستایی هستیم؛ اما نقدی که در اینجا وارد هست، کمتر دیده شدن «هزینه کرد» این عوارض می باشد. به عنوان مثال، در حوزه شهری، شهرداری و شورای اسلامی شهر کم و بیش به ارائه گزارش از هزینه کرد این عوارض می پردازند؛ اما در حوزه روستایی خیر! این گزارش دهی کمتر دیده شده است. بر همین اساس موضوع چگونگی هزینه کرد این عوارض بیشتر به چشم می خورد و لازم است تا بخشداری و دهیاریها در این خصوص شفاف، اطلاع رسانی کنند که درآمد حاصل از ۳۰ درصد عوارض معادن چه مقدار است؟ چگونه و در کجا هزینه می شود؟ ضمن این که میزان اعتبارات دولتی که عاید دهیاری و بخشداری می‌شود چه مقدار است؟
موضوع اول) در اینجا روی سخن با دهیاران و بخشداری است که از درآمد سرشار معادن به بهترین نحو استفاده کنند و در جاهایی که واقعا نیاز هست، هزینه شود. مهمترین مشکلی که برخی روستاها را تهدید می کند آب هست؛ پس بزرگترین کار دهیاران این است تا با استفاده از اعتبارات دولتی، مشکل کمبود آب را از طریق حفر چاه، یا پیشکار کنی و لایروبی قنوات، سطح آب را افزایش بدهند.
مشکلی که این روستاها را تهدید می کند خشکسالی است؛ امروزه شاهد تباه شدن برخی از روستاها بدین علت هستیم؛ نباید گذاشت تا روستاها ب خاطر کم آبی از بین بروند. در زمانی نه چندان دور پدران و اجداد ما در سالیان کم آبی توجه بیشتری به حفر چاه یا پیشکار کنی قنات ها داشتند؛ امروزه نیز این توجه باید بیشتر شود تا زندگی روستاییان دچار تهدید نگردد.
موضوع دوم)رونق صنایع روستایی است، همان صنعتی که نسل در نسل در میان روستاییان به ارث رسیده و امرزه به علت بی توجهی یا از بین رفته و یا در حال از دست رفتن! این صنعت خود بیانگر پویایی یک جامعه بوده که قرن ها منبع درآمد پایدار برای خانواده ها بوده است.
موضوع سوم) برخی از روستاها به علت قرار گرفتن در منطقه خوش آب و هوا و برخورداری از آب و هوا، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند. این روستاها به سمت گردشگری پیش رفته اند و مراکز بوم گردی در آنها افزایش یافته است؛ می توان در کنار این مراکز، مغازه های مرتبط با محصولات روستا ایجاد کرد تا گردشگران ضمن بهره مندی از هوای خوب آنجا، اقدام به خرید محصولات روستا کنند تا چرخه اقتصادشان بهتر بچرخد.
به نظر می رسد صرف هزینه در این خصوص از محل درامد دهیاریها و بخشداری از جایگاه این ۳۰ درصد عوارض،کمک شایانی به بهتر به پابدار شدن وضعیت روستاها خواهد کرد. در غیر اینصورت بایست بجای سلام به روستا با آن خداحافظی کرد.
منبع)
-۱ هفته نامه افق کویر، شماره ۹۰۱ مورخ ۱۰/۶/۹۸ ، ص ۵
-۲ هفته نامه افق کویر، شماره ۸۹۹، مورخ ۲۷/۵/۹۸ ، ص ۸

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی