فرآوری خرما به چه قیمتی؟

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۷٫۱۲٫۲۲ بنا به درخواست دستگاههای ذی ربط و تأیید
سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده (۵۵) قانون محاسبات‌عمومی کشور ـ مصوب کرد مبلغ پانصد میلیون (۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، جهت کمک به تکمیل طرح احیای نخیلات‌بافق علاوه بر اعتبارات مصوب، تخصیص داده شود. این آغازگر طرح نخیلات بافق بود. طرح با این اعتبارات حالت اجرایی به خود گرفت. جهاد کشاورزی که در آن موقع اداره کشاورزی محسوب می شد طرح های تشویقی زیادی به کار برد تا کشاورزان بافقی به اصلاح نخیلات خود بپردازند. کشاورزان بافقی نیز دست به کار شدند و کمر همت بستند و اراضی خود را بدین کشت اختصاص دادند. الان نخیلات بافق به بار نشسته و خرمای بافق مرغوب شده؛ به گونه ایی که طبع بسیاری را به خود جذب کرده است. اکنون بزرگترین مشکل این نخل کاران سردخانه است که با نبود آن دست و پنجه نرم می کنند. در همین راستا گفتگویی با نخل کار نمونه بافق، «داوود اکرمی مقدم» انجام شد.
کسی از نخل کاران حمایت نمی کند
وی گفت: برای برداشت خرما با مشکلاتی روبرو شده ام، متاسفانه نخل کاران را به حال خود رها کرده اند و کسی هم پشتیبانی و حمایت از آنها نمی کند. وی افزود: یک کارخانه‌ی فرآوری تاسیس کردند که هیچ کدام خرما کار نیستند تا مشکلات ما را درک کنند؛ حتی من با معاون وزیر جهاد کشاورزی که چند سال پیش به بافق سفر کرده بودند، صراحتا گفتم که وام با نرخ ۱۸ و ۱۵ درصد اصلا برای کشاورز صرفه اقتصادی که جت ساخت سردخانه به کار بیندازد و مهم تر این که وام تخصیصی به کسانی تعلق گرفته که برای فرآوری خرما قصد دارند تا خرما را زیر نرخ بازار خریداری کنند که اصلا با توجه به مخارج سنگین مقرون به صرفه نیست!
مضحک است، برای فرآوری خرما کیلویی ۳۰۰ تومان خریدار هستند
«محمدی» رئیس نظام مهندسی کشاورزی بافق، پیرامون مشکلات نخل کاران بافق گفت: آقایانی که در کار فرآوری خرما وارد شده اند، قصد دارند تا خرما را کیلویی ۳۰۰ تومان خریدار کنند و این عدد، چیز مضحکی است. وی افزود: عملا هیچ گونه مشکلی را حل نکرده اند و فقط کاری که انجام دادند از منابع محدود برای فراوری خرمایی که در این مقطع مشکل بافق نیست، بصورت تسهیلات کم بهره استفاده کرده اند؛ ولی متاسفانه برای سردخانه که کشاورز به آن نیاز دارد، دولت هیچ حمایتی نکرده است و وامی که تخصیص می دهند با بهره بالا است و کشاورز می بیند که از عهده بازپرداخت آن برنمی آید و سراغ آن هم نمی‌گیرد!
هیچ گونه توجهی به درخواست های کشاورزان نشان نداده اند.
از محمدی سوال شد که آیا مشکلات را به مسئولین منتقل کرده اید یا خیر؟ وی گفت: نشست، مرتبا داشته ایم؛ ولی هیچ گونه توجهی به درخواست های کشاورزان نشان نداده اند.
وی از هفته نامه افق کویر؛ درخواست نمود تا این موضوع از سوی این نشریه دنبال شود تا نخل کاران مورد حمایت قرار گیرند و از منابع موجود، وام کم بهره در اختیار کشاورز برای احداث سردخانه قرار داده شود. تا کشاورزان دچار مشکل نشود.
گفته های این کشاورزان حاکی از آن است که نبود سردخانه برای آنها معضلی شده است. در سالیان پیش برخی با اعتبارات دولتی نسبت به احداث سردخانه اقدام کردند که بعد از آن سردخانه جمع شد و اکنون نخل کاران بافقی دنبال سردخانه می گردند تا خرمای خود را در آنجا تا زمان فروش نگهداری کند. اگر مسئولین در این بازه زمانی به کمک کشاورز نشتابند، سرنوشت خرمای بافق در هاله ایی از ابهام خواهد بوند و یاس و ناامیدی به سراغ کشاورزان خواهد آمد.

‌محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی