رییس اداره اوقاف و امور خیریه بافق: تعیین اجاره بهای مغازه ها بر اساس نظر کارشناسان

هفته نامه افق کویر، در شماره ۹۰۱، مورخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ گزارشی با عنوان «از فرماندار بافق به عنوان نماینده مردم در شهرستان چه انتظاری دارید؟» منتشر کرد، در این گزارش بخشی از سوالات مربوط به عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق بود.
در این راستا خبرنگار هفته نامه افق کویر پیرامون مسائل مطرح شده؛ گفتگویی ویژه با «ماشاء ا…گلچین» رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق انجام داد.

فروش اراضی موقوفه نیاز به تأیید نماینده ولی فقیه
افق کویر: گاهی اوقات، روند اداری زمین های وقفی که جز طرح های شهرداری محسوب می شود، طول می کشد، برای تسریع آن چه اقدامی انجام داده اید؟
مطابق ماده۳۲ قانون اوقاف، فروش «رقبات» موقوفه و نحوه تحویل آنها با رعایت موازین شرعی، حتماً باید به تایید نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف برسد.
زمین هایی که شهرداری بافق می خواهد «مُعَوَض» به ما تحویل دهد و تبدیل به «اَحسن» شود، باید به تایید نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در تهران برسد که این امر زمان بَر می باشد.اداره اوقاف اعلام می نماید که این طرح در طرح تفضیلی قرار گرفته است و معوض آن مغازه یا جای دیگر را شهرداری معرفی نموده است .این پیشنهاد به کمیسیون استان و سازمان ارسال می شود، حتی بعضی از طرح هایی که باید عجولانه تصمیم گیری شود، حداقل زمانی که برای مجوز نیاز داریم حدود ۶ ماه تا ۱ سال زمان نیاز است.
مرمت قاضی میرجعفر(ع) نیاز به اجازه اداره میراث فرهنگی دارد
افق کویر:توسعه بقعه شریف قاضی میر جعفر از نوادگان امام جعفر صادق(ع) به کجا رسید؟
اداره اوقاف بافق در صدد تعمیر و مرمت خود بقعه است، منتهی اطراف بقعه در دست اداره صنایع دستی و گردشگری ومیراث فرهنگی است با توجه به این که خود بقعه نیز امکان توسعه ندارد.حتی حسینیه جدید التأسیس که کنار بقعه ساخته شده، همین حسینیه نیز جای بحث دارد و اداره میراث فرهنگی از اداره اوقاف ایراد گرفته که چرا این حسینیه ساخته شده است. این بقعه ملک تاریخی و قدیمی می باشد و حتماً باید برای توسعه آن با اداره میراث هماهنگی شود.

آغوش باز امام جمعه بافق از هیئت امنای امام زاده عبدا…(ع)
افق کویر:چه برنامه ای جهت آشتی هیئت امنا امام زاده عبدا…(ع) با امام جمعه بافق دارید؟
این مسائل حل شده است. هدف ما این است که در جهت عمران و آبادانی شهر قدم برداریم و به شایعات دامن نزنیم. اداره اوقاف همراه با هیئت امنا به دیدار امام جمعه رفته و امام جمعه نیز با آغوش باز از ما پذیرایی نمودند.

پرونده رییس اسبق اوقاف بافق بی انضباطی مالی بود
افق کویر: پرونده ای در خصوص رییس اسبق اداره اوقاف طرح شده آیا به حکم رسید یا خیر؟
پرونده رییس اسبق اداره اوقاف، فقط بی انضباطی مالی بوده است. بی انضباطی مالی پرونده اش در واحد حقوقی، بازرسی و حراست استان بررسی می شود و مشخص نیست تا چه زمان طول بکشد!

در مزایده مغازه ها مجری قانون هستم
افق کویر: با توجه به گزارش مردمی که در «شماره ۹۰۱ هفته نامه» به چاپ رسید و عده ای از شهروندان از نحوه برگزاری مزایده ناراضی بودند؟ لطفاً از نحوه برگزاری مزایده ها توضیح دهید که به چه صورت می باشد؟
بنده به عنوان رییس اداره اوقاف مجری قانون می باشم، بعضی از اشخاص که در حدود ۵۰ الی ۶۰ سال مغازه، در اختیارشان بود، برایشان مشکل بود که مغازه را تخلیه کرده، حتی موارد عدیده ای داشتیم که وارثین آنها مغازه را تخلیه نمی کردند و ادعای سرقفلی هم می نمودند، اداره اوقاف از طریق دادگاه اقدام کرد.
۹۰ درصد مغازه های اطراف میدان امامزاده(ع) در مزایده شرکت می کنند و از طریق مزایده مغازه به مستاجر واگذار می شود. ۱۰ درصد باقیمانده که وارد مزایده نمی شودیا مغازه هایی هستند سرقفلی دارند یا اجاره سالیانه این مغازه زیر ۵ میلیون تومان می باشد.مغازه هایی که اجاره سالیانه آنها بالای ۵ میلیون تومان می باشد وارد مزایده می شوند.
مغازه دارانی که مدعی هستند چهار ماه قبل از برگزاری مزایده باید اجناس را به داخل خانه ببرند تا مزایده برگزار شود. اداره اوقاف مقصر نیست، اداره اوقاف از همان ابتدا، قرارداد یکساله با مغازه دار تنظیم می کند، چهار سال نیز برای تمدید همان مغازه مجوز دارد. یعنی هر مغازه، ۵ سال می تواند در اختیار یک مستأجر باشد و بیش از ۵ سال نمی توان مغازه ای را اجاره داد و در این مدت ۵ سال، کارشناس اداره اوقاف و امور خیریه بستگی به نوع مغازه و خدماتی که ارائه می دهد سالی ۵ الی ۱۵ درصد اجاره مغازه را افزایش می دهد.

تعیین اجاره بهای مغازه ها بر اساس نظر کارشناسان
افق کویر: چرا قیمت مزایده مغازه های اداره اوقاف زیاد می باشد؟
گرانی اجاره مغازه ها دست ما نیست، برای مثال مغازه با پایه کارشناسی ۰۰۰/۴۶۰ تومان برای مزایده برآورد نمودیم، مبلغ پیشنهادی مزایده ۰۰۰/۵۶۵/۱ تومان بوده است، بنده نیز از این مبلغ پیشنهادی که نمی توانم ارزان تر بگویم، بعد مغازه دار انصراف نمی دهد و با همان مبلغ نیز اجاره می نماید.

منع مداخله کارکنان اوقاف در مزایده ها
افق کویر:آیا این شایع که در هنگام برگزاری مزایده کارکنان اداره اوقاف بازار گرمی نموده و به متقاضیان می گویند تعداد افراد مزایده زیاد می باشد تا به این واسطه اجاره مغازه را زیاد نمایند، صحت دارد؟
هنگامی که این خبر را در هفته نامه افق کویر شماره ۹۰۱ خواندم ناراحت شدم، اگر کارکنان، کارشناس اداره اوقاف یا بنده، در مورد این موضوعی که مطرح نمودید، یک نفرمدعی را بیاورید که بگوید من یا یکی از کارکنانم چنین حرفی بیان نمودیم، به کمیته تخلفات اداریی گزارش می دهم.چون در مزایده ها ما حق نداریم بگوییم چند نفر هستندو مبلغ آن چند می باشد.
گزارش تخلف موقوفات را ارسال کنند

افق کویر:یکی از شهروندان از موقوفه واقع در «صحرای ده تگ» گلایمند بود که چرا موقوفه امام حسین(ع) را به موقوفه اولادی تغییر کاربری دادند؟
اگر تخلفی هست که موقوفه امام حسین(ع) بوده و به موقوفه اولادی تبدیل شده است یا موقوفه از حالت وقف بیرون آمده و ملکی شده به اداره اوقاف گزارش دهند، مستقیماً پیگیری خواهم کرد و مطمئن باشید خبر پیگیری به رسانه نیز اعلام خواهد شد.
رسانه، زبان مردم است
افق کویر: سخن پایانی؟
از این که شهروندان خدمت خبرنگارهفته نامه افق کویر می آیند و شما به عنوان رسانه منتقل نموده و زبا ن مردم هستید کمال تشکر و قدردانی را دارم.
در ابتدای کار بنده مغازه دارانی بودند که در حدود ۱۵ الی ۲۰ سال بدهی خود را پرداخت نکرده بودندو معوقات زیادی داشتند؛ وقتی اداره اوقاف به سراغ معوقات طولانی رفت با اداره اوقاف واکنش نشان داد که این معوقات پیگیری شد. نه تنها در شهرستان بافق بلکه در شهرستانهای دیگر موقوف خوارانی وجود دارند که موقوفات را به حالت ملکی درآوردند، که اینها تیرهایی به ما اصابت می کنند، بنده با کمال افتخار تیرها را می پذیرم، تا جایی که اطلاع داشته باشم ودر جریان باشم با دوستانی که با موقوفات خوب برخورد نمی کنند، برخورد می کنیم.حتی دو منزل که افراد درآنجا ساکن بودند شناسایی شد که متعلق به وقف امامزاده بود.
بنده در صدد این هستم که موقوفات را احیا کنم، چون بزرگترین مشوق است برای دوستانی که می خواهند وقف انجام دهند. اگر اداره اوقاف موقوفه را آباد کند و به آن رسیدگی کند. مشوق برای دیگران می شود که وقف انجام دهند. یکسری موقوفات به غفلت سپرده شده که درصد احیاء موقوفات هستیم و باید کاری انجام دهیم که گذشتگان که وقف نموده و این میراث جاویدان را برای ما گذاشتند فردا قیامت شرمنده آنها نباشیم.
از دوستانی که می خواهند وجه نقد به امامزاده هدیه نمایند،خواهشمندیم که وجه نقد خود را داخل ضریح انداخته ،به اداره اوقاف یا به هئیت امنا تحویل دهند. بعضی از افراد در این زمینه سودجویی می کنند، بعضاً تعدادی از افراد اجاره های زمین های امامزاده را گرفته و به طبخ آش می رساندند؛ در حالی که پول آن باید به سامانه جامع موقوفات بیاید و از آن طریق اقدام شود.حتی وجه نقدی که افراد واریز می نماید، می تواند خود فرد مشخص کند که در زمینه عمرانی، فرهنگی یا هزینه های جاری(حقوق …) باشد.که هر کدام فیش جداگانه ای صادر می گردد.
اوقاف کمک کار مردم است نه رقیب آنها
در پایان از شهروندانی که وقف نامه در منزل دارند، تقاضا داریم حداقل فتوکپی برابر اصل آن را به اداره اوقاف تحویل دهند تا در سامانه جامع اداره اوقاف بار گذاری شود.و موقوفات با گذشت زمان از بین نرود.مطمئن باشید اداره اوقاف کمک کار مردم است نه رقیب آنها.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در