چرا آهنگ خروج کارخانجات لکوموتیو کوک می شود!

خروج کارخانجات لکوموتیو از استان یزد؛ زنگ خطری است که فرماندار بافق، بی پروا آن را بر زبان جاری کرد! کمتر اتفاق می افتد که مسئولی عواقب کاری را این گونه آشکارا بیان کند.» خروج کارخانجات خط قرمز من است» چرا فرماندار بافق خروج این کارخانجات را خط قرمز می داند؟ پاسخ آن روشن است که بافق بنا بر گفته مدیرعامل راه آهن کشور» دروازه ریلی و مرکز خورشیدی کشور است»(۱) و بر سر شاهراه خطوط ریلی کشور قرار گرفته است که از هر حیث نقش آن در جابجایی کالا و مسافر برهمگان پوشیده نیست!
وجود کارخانجات تعمیرات اساس لکوموتیو در این شاهراه مورد نیاز است؛ هر چند که شهرستان های دیگری مانند کرج، سیرجان و بندرعباس کارخانجات مشابهی دارند؛ اما هیچکدام در مسیر چهار راه ریلی قرار ندارند!
از آنجایی که لکوموتیوهای «GE» دائما در حال جابجایی بار و مسافر هستند احتیاج به تعمیرات اساسی دارند؛ مانند رفع عیوب قسمت های فنی، برق، مکانیک موتور و غیره! هر مقدار که این تعمیرات زودتر به اتمام برسد، لکوموتیو به سیر خود زودتر بازمی گردد و برای راه آهن سودآوری و منفعت بیشتری خواهد داشت.
در کنار این مسئله کارگران و مهندسان تعمیرات لکوموتیو به این باور رسیده اند که توانایی تعمیر این لکوموتیوها را دارند؛ همانگونه که در تاریخ ۲۸ آبان ماه سال پیش و در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، برای نخستین بار تعمیرات لکوموتیو GEدر بافق به دست متخصصان بومی صورت گرفت. آنها توانستند در اوج تحریم با تلاش خود، دانش تعمیر لکوموتیو را بومی سازند.
حال این پرسش مطرح می شود چرا با این همه پتانسیل در استان یزد و به رغم مصوب نمودن کارخانجات تعمیرات اساس لکوموتیو توسط هیئت دولت در سفر اول خود به استان یزد، آهنگ خروج این کارخانجات کوک می شود؟! و چرا مسئولان عالی ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی اظهارات و یا عملکردهای متفاوتی دارند؟! از یک سو در تاریخ ۱۳/۷/۹۰ و بنا بر پیگیریهای نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی که عنوان گردید» کارخانه تعمیر لکوموتیو بافق جابجا نمی شود.»( ۳) به دلیل مصوب شدن توسعه این کارخانه و نیز ضرورت وجود این کارخانه و اختصاص اعتبار برای ایستگاه کهنه راه آهن در شهرستان بافق، شایعه خروج کارخانه به سیرجان منتفی اعلام می شود! و جالب این که «احمدی» معاون ناوگان جمهوری اسلامی به همین مسئله معتقد است که « قرار نیست کل راه آهن در بافق متمرکز بشود! اما چیزی از آن حد و حدودی که بافق در گذشته داشته کم نخواهیم کرد؛ بلکه افزایش هم خواهد داشت.»(۴) این در حالی است که حتی مرکز هزینه کارخانجات را حذف کرده اند و برای پرداخت یک فاکتور ساده باید از طریق تهران و پس از رفت و امدهای مکرر صورت بگیرد! آیا به نظر،این همان طرح کوچک نمودن یک محیط کار نیست؟!
بالغ بر ۴۰۰ نفر بطور مستقیم یا غیر مستقم در این کارخانجات مشغول کار هستند؛ آیا درست است که با تصمیمات نابجا آینده شغلی این افراد به خطر بیفتد؟! پس به نظر باید جلو ضرر را گرفت و لاجرم کارخانجات در استان یزد باقی بماند. محمد حسین تشکری
منبع:
۱-انجمن صنایع ریلی ایران، ۲۳/۰۷/ ۹۰
۲-فارس، ۲۸/۰۸/۹۱
۳- همان، ۱۷/۰۳/۹۰
۴-بنا نیوز، ۱۸/۱۰/۹۰

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیرایش آقایان دشوار تر از آرایش بانوان است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ واژه سلمانی