چوب عدم همکاری با سرمایه گذار بر سر مردم!

حکایت «پیرزن و دوکش» روزگار رفتار ما با سرمایه گذاران شده است؛ پیرزنی آنچه که در طول صبح تا شب بافته بود در پایان شب باز می کرد و روز بعد «همین آش و همان کاسه» کمتر از دوسالی است که چوب عدم همکاری مردم با سرمایه گذار بر فرق ما فرود می آید و هر از چندی مسئولی می گوید: باید تغییری در رفتار مردم و کارکنان پیش آید که سرمایه گذار راغب و مشتاق به آوردن سرمایه خود به بافق باشد تا از این بازآوری سرمایه رونقی عاید شهر شود؛ اما حالا این «توپ به زمین خودشان پرتاب شده»؛ یعنی همان کسانی که می گفتند باید تغییر رفتار صورت دهید تا سرمایه گذار خود، با جان و دل بیاید. اتهام دیگری هم زدند که بارها شنیدیم؛ تا جایی که گفتند: سرمایه گذار مثلاً برای خرید کارخانه کاشی زمرد می آید؛ اما عده ای او را نهی می کنند و به اصطلاح او را بد راه نموده و او هم سرمایه گذاری نکرده می رود!هفته پیش هفته نامه افق کویر(۱) گفتگویی با یک فعال بخش معدن انجام داد و نظرش را در این مورد پرسید؛ همانطور که خواندید، وی به صراحت عنوان کرد:»زمانی که سرمایه گذار سرمایه اش را می آورد باید مسئولین هم کمک کنند؛ متأسفانه کمکی هم نمی بینیم»و بعد اشاره می کند: «دولت قید و بند برای سرمایه گذار می گذارد، مردم که به سرمایه گذار کاری ندارند»و سپس شاهد می آورد»در دیگر کشورها، زمانی که طرح به بازدهی نرسیده، یک ریال پول دریافت نمی کنند؛ ولی در ایران زمین و برق به شما واگذار می کنند اول پولش را می گیرند، مالیات می گیرند، زمانی که کارخانه احداث شد سهم شان را می خواهند؛ کجای دنیا اینطوری است؟!(۲) حال اگر با همین طرز نگاه به کارخانه کاشی و زمرد بافق نگاه کنیم دقیقاً همین را خواهیم دید؟
وقتی سرمایه گذار عمده در سال های ۷۷و۷۸ بحث ازساخت کارخانه کاشی نمود، همه استقبال کردند و کار به جایی رسید که در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری رسید، اما همین که موضوع اجراء قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش چند برابری نرخ حامل های انرژی مطرح شد، هیچ کس کمکی به آنها نکرد! حتی از بسته های حمایتی دولت سابق هم خبری نشد!
نتیجه آن شد ؛ بافقی که گاز شهری ندارد برای تأمین گاز مورد نیاز کارخانه کاشی زمرد خود باید بهای۷۰۰ ریال را پرداخت می کرد؛ یعنی۴۲/۴ برابر(۳) . حال سخن را کوتاه کرده و به همین مثال بسنده می کنم که نباید انگشت اتهام را به سمتی دیگر نشانه گرفت! باید حرکت نمود، حقایق را دید و به قول امام جمعه معزز دیارمان در دیدار با سرمایه گذاران جدید فولاد بافق با بر شمردن ویژگی های اقتصادی و اجتماعی شهرستان بافق گفت: « بافق ، یک شهر آرام و بدون تلاطم است و این خلاف آن چیزی است که در محافل و اماکن خارج از شهرستان بیان نمودند .»
و اگر تغییری باید ایجاد شود، تغییر در قوانین و ضوابط است که گاه دست و پاگیر می شوند! اما نباید به یک بار شیرازه امور هم از دست خارج شود؛ و گرنه بی نظمی جامعه را خواهد گرفت. پس سرمایه گذار همان مردم است که از جنس آنهاست و دلش برای سرمایه اش و مردمش می سوزد!
دولت هم اندکی با سرمایه گذاران ملاطفت و مهربانی نشان بدهد و آنها را حمایت کند تا کار به مرحله بازدهی برسد، آن وقت سرمایه گذار دین خود را ادا کند.
در شماره ۵۱۰ هفته نامه افق کویر، به تاریخ، یکشنبه، چهاردهم مرداد ماه ۹۰ وقتی از دکتر مرتاض، بنیانگذار بیمارستان مرتاض سؤال شد که چه توقعی از مسئولین دارید گفت: «هیچ توقعی ندارم و همین که ما را اذیت نمی کنند، از آنها تشکر می کنم.»
محمد حسین تشکری
منابع:
۱- افق کویر، هفته نامه، شماره ۶۰۷، تاریخ ۱۰/۰۶/۹۲، ص ۱
۲- همان، ص ۸
۳- همان،شماره ۶۵۰، تاریخ ۲۶/۰۶/۹۱ ص ۱و۲

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیرایش آقایان دشوار تر از آرایش بانوان است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ واژه سلمانی