آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

این ضرب المثل معروف را شنیده اید که می گوید: « آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم»حکایت پرورش ماهی تیلاپیا در بافق شده است. بافق شهرستانی است کویری با زمستانهای سرد و خشک و تابستانهای گرم و خشک؛ دارای اقلیمی متفاوت از سایر شهرها؛ اگر از مرکز شهر حدود بیست دقیقه رانندگی کنید به مناطق خوش آب و هوای گزوئیه می رسید که درختان سردسیری در آنجا رشد کرده اند؛ اما در مرکز شهر فقط درختان خرما و پسته را خواهیم دید.
خداوند برای این شهر با این وضعیت آب و هوایی، معادنی قرار داده که مردم بتوانند امرار معاش کنند و در کنار این معادن، کویر را آفریده است که مردم از آن هم رزق و روزی برگیرند؛ ولی نکته قابل بحث این که از این آفرید ه ها فقط کار در معدن مهم است و کویر اصلا جایگاهی ندارد! به تازگی تیم مرکز تحقیقات پرورش ماهی در بافق به نتایجی دست یافته که می توان از کویر و آب شور ماهی تیلاپیا برداشت نمود.
این تحقیق در نوع خود تازگی دارد و عجیب تر این که رکورد برداشت ماهی در این اقلیم به نسبت یک هکتار به بیست تن بوده؛ در حالی که در سایر جاها یک هکتار به ۳ تن می رسد!
معاون مرکز تحقیقات شیلات ایران در گفتگویی با هفته نامه افق کویر(شماره ۶۰۸ به تاریخ ۱۷/۶/۹۲) اذعان نمود؛ این طرح توسط جویندگان کار نه تنها در بافق؛ بلکه در استان یزد پیگیری نشد! حتی در قالب طرحی به کمیته امداد امام خمینی (ره) استان یزد به عنوان طرح خانگی ارسال گردید؛اما استقبالی از آن صورت نگرفت!
جان کلام این که بافق توانمندیها و پتانسیل زیادی دارد و اگر از آن استفاده شود دیگر مشکل بیکاری از بین خواهد رفت. رفع معضل بیکاری در بافق، این نیست که همه جویندگان کار به سمت معادن بروند؛ بلکه می توان به عنوان مثال: با آموزش صحیح پرورش ماهی تیلاپیا که الان بصورت رایگان در مرکز تحقیقات صورت می گیرد، زمینه بروز مشاغل جدید را فراهم نمود. هر فرد می تواند با سرمایه خود و یا در شکل شرکت یا تعاونی اقدام به اخذ مجوزهای لازم برای این محصول نماید. پس این ضرب المثل که آب در کوزه و ما تشنه لب می گردیم! بی مناسبت نیست که ما دارای توانمندیها زیادی هستیم و قدر داشته های خود را نمی دانیم. محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیرایش آقایان دشوار تر از آرایش بانوان است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ واژه سلمانی