الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، ۲۷ اردیبهشت ماه روزملی ارتباطات و روابط عمومی است؛ مدیر روابط عمومی خوب و کارآمد اول از همه به تثبیت و تقویت جایگاه روابط عمومی در سازمان خود اقدام نموده و از تبدیل آن صرفا به ابزاری کاربردی_ تبلیغاتی برای تملق گویی و تعریف و تمجید از مدیران ارشد سازمان جلوگیری می کند؛ در این باره با ” مسئول کمیته آموزش شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد” به گفتگو پرداخته ایم که وی به سوالات مطرح شده افق کویر پاسخ داده است.
افق کویر: لطفا خودتان را برای خوانندگان هفته نامه افق کویر معرفی بفرمایید:
امیر ترقی نژاد، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی با ۱۷سال سابقه کار در روابط عمومی هستم و مسئول کمیته آموزش شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد می باشم.
روابط عمومی فعلی با آرمانی بسیار متفاوت دارد
افق کویر: به نظر شما مقوله روابط عمومی در ایران و متعاقبا در یزد و بافق تا چه میزان تعریف شده است و آیا به جایگاهی که باید دست یابد، رسیده است؟
روابط عمومی در ایران طی این سال های اخیر مخصوصا در یک دهه ی گذشته دچار تغییرات و تحولات زیادی شده است و روبه جلو حرکت کرده و بافق هم از این لحاظ بی نصیب نبوده است. اکنون آنچه در روابط عمومی ها مشاهده می شود با آن روابط عمومی آرمانی و یا همان روابط عمومی استانداردی که در مباحث علمی تعریف می شود فاصله های زیادی دارد و باید به این مبحث بهتر و دقیق تر نگاه شود و مورد حمایت جدی قرار بگیرد.
روابط عمومی شب و روز
نمی شناسد
افق کویر افرادی که در روابط عمومی شاغل هستند، باید دارای رشته مرتبط باشند یا چندان مدرک مطرح نمی باشد؟
روابط عمومی یک کار عشقی و دلی می باشد و شب و روز نمی شناسد، اما بهتر است همراه با تخصص باشد. داشتن تخصص و رشته مرتبط کمک می کند تا آن اهداف عالی روابط عمومی، زودتر سر چشمه بگیرد و به آن نقطه ایده آل برسد، به هر حال روابط عمومی یک کار تخصصی است و افراد متخصص را می طلبد. اما؛ این نکته را نباید فراموش کرد، روابط عمومی های بسیار خوبی هستند که در این رشته تحصیل نکردند و با عشق در این رشته، حرف برای گفتن دارند. اما؛ به نظر من اگر روابط عمومی همراه با علاقه و تخصص باشد ما به آن روابط عمومی که سال ها به دنبالش هستیم، یعنی یک روابط عمومی آرمانی و ایده آل دست یافته ایم.
روابط عمومی با دست خالی نمی تواند کار کند
افق کویر برای اینکه بتوان یک روابط عمومی کارآمد در سازمانها (دولتی یا خصوصی) داشت چه اقداماتی لازم است انجام شود؟
روابط عمومی کارآمد؛ یعنی این که روابط ، به یک “کار آمدی” برسد. مسئله مهم این است که روابط عمومی ها دچار مشکلات مالی جدی هستند و باید از سوی مدیریت سازمان (مقام بالاتر)مورد حمایت مالی قرار بگیرند. روابط عمومی نمی تواند با دست خالی کار کند، این کار سخت است. روابط عمومی در این دوره زمانه نیازمند بودجه می باشد. یک بودجه طبق بخش نامه ها، ابلاغ ها و حتی قانون های تعریف شده؛ اگر همین بودجه اندک بتواند اختصاص پیدا کند. من مطمئن هستم، روابط عمومی می تواند کار بزرگ و جالبی انجام بدهد و حرف برای گفتن داشته باشد.
افق کویرمحدودیت های پیش روی این حرفه را در چه مواردی می دانید و برای رفع آنها چه باید کرد؟
برای روابط عمومی ها، باید از سوی نهاد های متولی و مدیریت های سازمانی بصورت مرتب، دوره های به روز آموزشی برگزار شود و از همه مهم تر مورد حمایت معنوی و مالی قرار بگیرند. روابط عمومی قلب تپنده هر سازمان است و اگر نتواند کار خودش را به خوبی انجام دهد؛ این سیستم گردش خون سازمانی، به خوبی منتقل نمی شود و بخش هایی از سازمان را فلج خواهد کرد.
اکثر روابط عمومی ها”بله قربان گو” هستند
افق کویر چرا در ایران، نگاه به حوزه روابط عمومی هنوز مثبت و دارای بهره وری کافی نیست؟ نظر شما در این باره چیست؟
روابط عمومی یک علم جدیدی است که وارد ایران شده، و هنوز آن طور که شایسته است مورد قبول مدیران سازمانی نیست. وقتی مورد قبول نباشد و یا به آن اهمیت داده نشود، افراد جامعه هم به آن یک نگاه دیگری دارند و بیشتر یک دیدگاه تبلیغاتی و یا این که آن را نمی شناسند، البته یکی از دلایل مهم این است که؛ اکثر روابط عمومی ها سعی کردند که ” بله قربان گو” باشند و از همه بدتر این که؛ فرد دارای تخصص نیست و اصلا عاشق روابط عمومی نمی باشد و به اجبار به آنجا منتقل شده است و این مهم ترین آسیبی است که نه تنها روابط عمومی در ایران، در استان یزد و حتی در شهرستان بافق ضربه می بینید. نگاه یک سوی و بله قربان گویی یکی از آفت های روابط عمومی است که باید این نگاه تغییر کند. این نگاه سالهاست که در کشور های پیشرفته جهان تغییر نموده است، اگر ما می خواهیم سازمان به مردم بیشتر معرفی شود و از همه مهم تر مخاطب و ارباب رجوع اعتماد موثر و خوش بینانه ای به سازمان داشته باشد باید از نگاه “یک سوی” به یک نگاه “دو سوی” چشم و نگاه را تغییر داد.
روابط عمومی ها به علت ضعف خود و رسانه نتوانستند خود را معرفی کنند
افق کویروضعیت روابط عمومی های استان یزد و شهرستان ها را چگونه ارزیابی می نمایید؟
بسیار تغییر کرده است، شاهد حضور نیرو های فارغ التحصیل رشته های روابط عمومی، مدیریت امور فرهنگی و رسانه، در روابط عمومی ها هستیم. روابط عمومی طی ۱۰سال گذشته بسیار رو به جلو حرکت کرده است، اما؛ همچنان لنگ می زند و آن لنگ زدن یکی از مهمترین آفت های عدم بودجه کافی روابط عمومی و نکته بعدی نگاه مدیران ارشد سازمان است که از روابط عمومی، انتظار دارند یک نگاه “یک سوی و بله قربان گویی” داشته باشند، که این نگاه باید تغییر یابد. البته در استان یزد، شورای هماهنگی روابط عمومی استان، از طرف کمیته ی آموزش و بقیه مسئولین این کمیته، با برگزاری یکسری دوره های آموزشی و جلسات و نقد هایی که صورت گرفته، سعی دارد حداقل این نوع نگاه را تغییر دهد و بتوانیم روابط عمومی سرآمدی برای استان داشته باشیم. همچنین استان یزد و شهرستان بافق از ظرفیت های بالای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار هستند و متاسفانه به علت ضعف روابط عمومی و حوزه رسانه نتوانستند خودشان را آن طور که شایسته است معرفی نمایند، ان شاا… دوره های آموزش تخصصی تعریف شود و با استقبال مدیران و کارشناسان روابط عمومی و حمایت هایی که از مدیران ارشد سازمانی خودشان می شود؛ یک روابط عمومی استاندارد و یک روابط عمومی ایده آل ایرانی اسلامی را بتوانیم پیاده نماییم و حرف برای گفتن نه تنها در استان حتی در کشور و جهان داشته باشیم.
روابط عمومی باید اخلاق مدار باشد
افق کویراخلاق در روابط عمومی چه نقشی دارد؟
اخلاق یکی از پایه های اساسی روابط عمومی بشمارمی رود. روابط عمومی باید سعی نماید به سوی روابط عمومی اخلاقی سوق پیدا کند، و آن نگاه دو سویه و ویژگی های کارآمد باید کم کم شکل بگیرد. و از این منظرهم توجه جدی از سوی کارگزاران روابط عمومی باید صورت بگیرد.
الهام نصیرزاده