زمین ماندن کار مردم و ارباب رجوع یعنی کمک به کرونا

این روزها حال و هوای ادارات بسیار کرونایی شده است؛ برخی از اداراتی که خدمات رسان هستند با نصب تابلو ورود ممنوع یا گماردن یک نیروی خدماتی در محل ورودی از ورود ارباب رجوع جلوگیری می‌کنند سالن و یا در محل درب ورودی اداره؛ همه اینها از آن جهت است که به علت شیوع ویروس کرونا ادارات موظف شدند تا طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ اما این طرح به چه بهایی؟ به قیمت بی اعتنا به ارباب رجوع! مسلما قانون بدین شکل ابلاغ نشده و متاسفانه ادارات ما در این کار، بیش از حد قانون و مقررات موجود؛ عمل می کنند.
در بخشنامه سازمان ادارای واستخدامی کشور به تاریخ ۲۷/۸/۱۳۹۹ به شماره ۳۷۴۸۹۹ خدمات ضروری ادارات را چنین بیان کرده است:
«به آن دسته از خدمات دستگاه‌ها اجرایی اطلاق می شود که مستقیماً در زندگی روزمره شهروندان و یا انجام فعالیت ها یا ارائه خدمات دستگاه‌ها اجرایی دیگر تاثیرگذار بوده و ارائه آنها قابل تغییر نیست. از قبیل خدمات مرتبط با گروه یک در بخش دولتی، خدمات آب، برق، گاز، خدمات درمانی و سلامتی، تأمین کالاهای ضروری، امور بانکی، خدمات پستی، خدمات ارتباطی، حمل و نقل عمومی، خدمات شهری، نظارت بر بازار و نظائر آنها » در ادامه، در همین دستورالعمل آمده است: «کلیه دستگاه‌ها اجرایی در همه سطوح کشوری موظفند تا ترتیبی اتخاذ نمایند که در وضعیت های سه گانه هشدار، در ارائه خدمات ضروری آنها به شهروندان و سایر ادارات؛ خلل و وقفه ای ایجاد نگردد و شهروندان در استفاده از خدمات ضروری با مشکل و یا عدم امکان دسترسی مواجه نشوند.»
و گاه هم مشاهده می کنیم رعایت نفرات در تشکیل جلسه نمی شود! در همین دستورالعمل به صراحت آمده است؛ «برای تشکیل جلسات بدین شکل انجام شود: «با برگزاری جلسات اداری با رعایت پروتکلها و الزامات ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ از جمله شرایط محل جلسه و فضا مورد نیاز برای هر یک از شرکت کنندگان و با رعایت محدودیت های زیر قابل انجام است: تعداد شرکت کنندگان جلسات در وضعیت «زرد» حداکثر ۳۰ نفر؛ در وضعیت «نارنجی» حداکثر ۲۰ نفر و در وضعیت «قرمز» حداکثر ۱۵ نفر » و برخی ادارات به بهانه رعایت پروتکل های بهداشتی؛ آن گونه که باید خدماتی به شهروندان ارائه نمی دهند و از ورود ارباب رجوع به داخل اداره خودداری می کنند و گاه ارباب رجوع را در هوای سرد و بارانی نگاه می دارند.
به هر حال می طلبد تا فرمانداری بافق با ورود به این مسئله، تذکر جدی به این قبیل ادارات و سازمان ها داشته باشد. همین افراد پس از ساعت کار اداری با افراد دیگری مصاحبت دارند و حتی برای خرید مایحتاج به این مغازه و آن مغازه می روند و قطعا برخورد آنها با افراد دیگر در جامعه بیشتر از ارباب رجوع در ادارات هست. پس دستور العمل می گوید افراد بدون ماسک وارد اداره ایی نشوند نه این که فرد را اصلاً به اداره راه ندهند. قانون می گوید کار ارباب رجوع از طریق مراجعات غیرحضوری انجام شود نه این که برخی از ادارات ما زیرساخت آن را ندارند. به هر حال کرونا؛ گرچه برای خود تعطیلاتی را به همراه آورده؛ ولی بر زمین ماندن کار مردم و ارباب رجوع یعنی کمک به کرونا؛ زیرا تا فرد تا در اضطرار و ناچاری قرار نگیرد به سراغ اداره ایی نمی رود و اگر هم رفت توقعش آن است تا کارش در کمترین زمان ممکن به سامان برسد؛ در غیر این صورت دچار استرس و نگرانی خواهد شد.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نکات کاربردی

-۱ مالکیت طلا در طلاق مالکیت طلا در