به گزارش هفته نامه افق کویر، نمیتوان به راحتی گفت امسال، آزمون های پایان ترم دانشگاه ها، دغدغه ای جدی برای دانشجویان است یا برخلاف هر سال، آنها دغدغه زیادی برای آزمون دارند، چون واقعیت اینجاست که اکثر آزمون دانشگاه ها مجازی شده است. مجازی شدن آزمون همانا و احتمال افزایش تقلب در آزمون، همان.
یکی از ساده ترین نوع تقلب ها، باز کردن کتاب و جزوه، در پشت مانیتور و کامپیوتر است که بتوان بر اساس جستجو در آن، جواب سئوالات را داد و اصطلاحا آزمونهای مجازی، نوعی «آزمون کتابِ باز» تلقی میشود. خبرنگار این هفته نامه با چند تن از دانشجویان گفتگویی انجام داد:
امتحان مجازی را دوست دارم
چون تنبلی خاص خودش را دارد
محسن در خصوص تقلب امتحانات گفت: بیشتر به جای دوستانم امتحان دادم. امتحان خود را با کامپیوتر و برای دوستانم با تلفن همراه، وارد جایگاه آنها شده و امتحان دادم همچنین یکی دیگر از دوستانم را با گوشی پدرم به صورت همزمان امتحان میدادم.
وی با خنده گفت: تمام امتحانات به همین شکل گذشت. امتحان مجازی را دوست دارم تنبلی خاص خودش را دارد.
در امتحانات مجازی عدالتی وجود ندارد
یکی از دانشجویان که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: دانشجویان در امتحانات تقلب کردهاند، که باعث افزایش نمرات شده است. در امتحانات مجازی عدالتی وجود ندارد و اکثر استادان دست بالا نمره میدهند. در واقع؛ دانشجویانی که در طول ترم، وقت گذاشتند و در تمام کلاسها شرکت و تمرین حل کردند، تفاوتی با دانشجویانی که در کلاسها شرکت نکرده و برای امتحان تقلب کردند، نداشتند!
وی اظهار میکند: یکی دیگر از مشکلات امتحانات مجازی، پایین بودن سرعت اینترنت و یا وارد نشدن به سایت و دسترسی نداشتن به سوالات بود که استرسمان را دو چندان میکرد.
برایمان سخت بود که از امتحان مجازی نمره نیاوریم
سارا درخصوص نحوه گذراندن دروسش در امتحانات میگوید: «مزه امتحان، به تقلب کردن آن است!» هر امتحانی، شیوه تقلب جدا دارد. اما خیلی از دانشجویان توجهی نمیکردند و فقط به فکر خودشان بودند. بعضی از بچه ها چون زودتر امتحان داده بودند و نمره خوبی نگرفته بودند، در گروه گزینه ها را اشتباه می گفتند تا نمره ما کاهش یابد.
وی ادامه داد: اساتید هم که خدا خیرشان بدهد، زمان امتحان را کم کرده بودند که استرس امتحان دو چندان شده بود. خیلی برایمان سخت بود که از امتحان مجازی نمره نیاوریم.
وی در خصوص تقلب های مجازی گفت: تاکید کردیم افرادی که از جواب سوالات اطمینان دارد، از روی کامپیوتر یا موبایل عکس گرفته و در گروه بگذارد.
اگر میخواستیم فرد متخصصی به جایمان امتحان دهد هزینهاش افزایش مییافت
دانشجوی دیگری گفت: برای امتحانات، فرد یا دانشجویی که مسلط به امتحان بود را پیدا میکردیم تا به جایمان امتحان دهد. به خاطر هزینههای بالایی که بابت حل کردن امتحان درخواست میکردند، مجبور بودیم چند نفر جمع شویم و روی هم پول بگذاریم. هزینه حل کردن هر امتحان به طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان بود. اگر میخواستیم فرد متخصصی به جایمان امتحان دهد هزینهاش افزایش مییافت.
یکی از دروس محاسباتیام ۲۰۰ هزار تومان با یکی از افراد متخصص به توافق رسیدم تا به جایم امتحان دهد
یگانه گفت: بیشتر امتحانات ما مفهومی است و نمیتوانیم تقلب کنیم، باید جزوه را به طور کامل بخوانیم و خلاصه نویسی کنیم تا در زمان امتحان بتوانیم سوالات را چک کنیم. اما برای یکی از دروس محاسباتیام ۲۰۰ هزار تومان با یکی از افراد متخصص به توافق رسیدم تا به جایم امتحان دهد.
یکی دیگر از دانشجویان گفت: اساتید با کم کردن زمان امتحان، امکان تقلب را کاهش دادهاند، در صورتی که سوالات برای امتحان جزوهباز طراحی شده است.
برخی از اساتید امتحان نگرفتند و با پروژه و تمرین نمره پایان ترم را مشخص کردند.
مریم دانشجوی دانشگاه پیامنور گفت: امتحانات دانشگاه پیامنور از طریق نرم افزار “پیام من” برگزار میشد، برخی از اساتید امتحان نگرفتند و با پروژه و تمرین نمره پایان ترم را مشخص کردند.
استاد دیگری، همسرش مداوم داد می زد که شام سرد شد.
یکی از دانشجویان گفت: کلاس مجازی بسیار عالی است چون استادی که دکتری دارد با چندین سال سابقه تدریس، نمیتواند از میکروفن و هندزفری استفاده کند. مدام در میکرفون فوت میکند یا در وسط کلاسش صداهایی مثل صدای اتوبان یا باند فرودگاه میآمد و یکی دیگر از استادهایمان نیز ساعت نصف شب فایلهایش را با حالت خوابآلودگی و خمیازههای فراوان ضبط میکرد. استاد دیگری همسرش مداوم داد می زد که شام سرد شد.
برای این که مجبور نشوم تقلب کنم، یکی از دروسم را حذف کردم
سیمین دانشجوی دانشگاه یزد گفت: دانشگاههای دولتی، سریعا وضعیت برگزاری امتحانات خود را مشخص و اعلام کردند که به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: اهل تقلب نیستم و در دوران تحصیلیام دنبال تقلب نبودهام، اما اگر همکلاسیهایم در امتحان مشکلی داشتند سعی کردم راهنماییشان کنم!
وی درباره مزیتهای برگزاری امتحانات بیان میکند: یکی از خوبیهای امتحانات حضوری این است که استاد از مطالبی که تدریس شده امتحان میگیرند. در کل برگزاری امتحانات به صورت مجازی، برای دانشجویانی که در شهرهای دیگر حضور دارند تجربه خوبی بود. با آرامش در خانه مینشینی و امتحان میدهی. برای من که دانشگاهم در تهران است و خودم در یزد زندگی میکنم ترجیحا تدوام امتحانات دانشگاهها به صورت مجازی است.
وی در خصوص اینکه در امتحاناتش چقدر تقلب کرده، عنوان میکند: تقلب نکردم، مگر اینکه خیلی ضعیف باشم! پس از چندین سال درس خواندن، میخواهم با مدرکم در رشته خودم کار کنم که نیاز به سواد و دانشی دارد که در دوران تحصیلی دانشگاه بدست آوردهام اگر تقلب کنم، نه تنها دانشی بدست نمیآورم، بلکه پیشنیاز درس نیمسال بعدی را هم به خوبی آموزش ندیدهام و در نیمسال بعد مجبور میشوم برای گذراندن درسم تقلب کنم. حتی برای این که مجبور نشوم تقلب کنم، یکی از دروسم را حذف کردم تا در نیمسال های بعدی بتوانم به خوبی آن را فراگیرم.
شیوع کرونا خیلی هم بد نبود
علیرضا دانشجوی مهندسی عمران، میگوید: یک و نیم میلیون تومان در این نیمسال برای تقلب هزینه کردم. برای هر درس ۳۰۰ هزار تومان، تا فرد دیگری به جای من امتحان دهد. برای یکی از امتحاناتم، سوالات را ۵۰۰ هزار تومان خریدم و هر سوال را به هر دانشجو ۱۰۰هزار تومان فروختم.
وی اضافه میکند: پس از ۸ ترم، بالاخره میخواهم طعم معدل اولی را تجربه کنم. با این شرایطی که پیش آمده دوست دارم ترمهای بعدی نیز امتحانات به صورت مجازی برگزار شود. شیوع کرونا خیلی هم بد نبود. اگر این شرایط ادامه داشته باشد، شاید برای کارشناسی ارشد هم بخوانم.
انسان هایی با سطح دانش پایین وارد جامعه می شوند
دانشجویی دیگری با خنده گفت: امتحانات مجازی بسیار مفید و پر بار است، چون این شیوه امتحانات انسان هایی با سطح دانش پایین وارد جامعه می شوند!
لیلا در خصوص تقلب هایش گفت: روز قبل امتحان با دوستانم برنامه ریزی می کنیم و واحدی که ۱۰ درس دارد بین خودمان نصف کرده و می خوانیم، امتحانات در “پیام من” برگزار می شود و گروه همفکری می زنیم و جواب های ” اسکرین شات” شد را در آنجا قرار می دهیم.
در ادامه گفت و گو با دانشجویان خبرنگار این هفته نامه به سراغ “معصومه عبداللهی”، دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی رفته و پیرامون تقلب دانشجویان و امتحانات مجازی گفتگویی انجام داد:
تقلب نوعی فریبکاری و اقدام خودخواهانه و غیر اخلاقی است
وی در پاسخ به این پرسش که تقلب چیست گفت:
تقلب نوعی فریبکاری و اقدام خودخواهانه و غیر اخلاقی است، برای اینکه فرد بتواند جایگاه و موقعیت خود را خارج از قوانین بالا ببرد.
وی در خصوص تقلب افزود: تقلب سالیان زیادی است که در نظام آموزشی وجود داشته است و در حال حاضر که امتحانات به صورت مجازی برگزار می شود این مشکل چند برابر شده است.
امتحان نقطه آخر فرایند یادگیری نیست
“عبداللهی” در پاسخ به این پرسش که چرا دانشجویان تقلب می کنند تصرح کرد:
عوامل فردی یا شخصیتی و عوامل درونی، مانند تاثیرات خانوادگی و تربیتی در تقلب دانشجویان موثر است. اگر دانشجو هدفمند تحصیل کند و همچنین شیوه فرزند پروری او صحیح بوده و کنترل درونی را به او آموخته باشند، میداند که امتحان نقطه آخر فرایند یادگیری نیست بلکه در امتداد یادگیری می باشد.
وی در خصوص تاثیر خانواده ها بر تقلب دانشجویان تاکید کرد: اگر خانواده در برقراری محیطی آرام و بدون استرس در زمان امتحان برای فرزندان در نظر نگیرند، به دلیل اضطراب و استرسی که به دانشجو وارد می شود به تقلب روی می آورد. البته ناگفته نماند که بعضی از دانشجویانی که شخصیت کمال گرا دارند و به دنبال بالاترین نمره می باشند نیز گهگاه از تقلب استفاده می نمایند.
حال به نظر می رسد پیامد حاصل از تقلب، سبب کاهش اعتماد به سبب کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. امکان دارد که او کتاب یا جزو خود را به طور کامل خوانده باشد ولی به دلیل استرس و اضطرابی که دارد در زمان امتحان از تقلب استفاده نماید، در این صورت اگر در امتحان نمره خوبی را هم به دست آورد دلیل آن را تقلب می داند! فرد اعتماد به نفس خود را از دست میدهد و زمانی که امتحان حضوری برگزار میشود که امکان تقلب در آن نمی باشد اعتماد به نفس لازم برای موفق شدن در آن آزمون را ندارد. لازم به ذکر است دانشجویی که دروس پایه را بدون اینکه بخواند آن را با تقلب پاس می کند، در ترم بعد یا پایه بالاتر برای خواندن دروسی که به این معلومات نیازمند هست شکست می خورد.
از دیگر پیامدهای تقلب، ضایع کردن حقوق دیگران است! چون در تقلب دانشجو به منفعتی دست پیدا میکند که استحقاق آن را ندارد و این فرد غیر از اینکه حق دیگر هم کلاسیهای خود را ضایع نموده است سبب میشود که این صفت رذل اخلاقی را نیز و در وجود خود پرورش دهد و در آینده هنگامی که در جامعه شغل و منصب اجتماعی داشت باز هم از این روش برای رسیدن به منصب های بالاتر بدون در نظر گرفتن حقوق دیگران استفاده نماید.