به گزارش هفته نامه افق کویر، جلسه و بازدید بررسی پهنه شهرک ریلی شهرستان با حضورفرماندار بافق، مدیرکل راه آهن و دستگاه های مربوطه صبح روز شنبه هیجدهم بهمن ماه در محل فرمانداری شهرستان بافق برگزار شد.
وجود کارخانجات لکوموتیو
در بحث توسعه و اشتغال
ابتدای جلسه ” سیدمهدی طلایی مقدم” با بیان اینکه تنها دو نقطه در کشور بعنوان پنج راه ریلی وجود دارد که بافق یکی از این مورد بوده؛ اظهار داشت: وجود کارخانجات لکوموتیو می تواند در بحث توسعه و اشتغال در آینده به شهرستان کمک کند.
سپس ” سیدمصطفی داوودی” مدیرکل راه آهن استان یزد ضمن تشکر گفت: راهآهن در استان یزد جایگاهی ویژه ای دارد و ۳۰ درصد عملیات بار کشور، در استان یزد است.
وی افزود: محدوده بافق از جایگاه ویژهای برخوردار است و ما توانستیم به سمت بکارگیری نیروهای بومی برویم و با توجه به سختی کار آزمون استخدامی و آزمون جذب از نیروهای بومی صورت گرفت.
داوودی اعلام کرد:امکانات باید نزدیک به ایستگاه باشد و زمین مورد نظر هرچه دورتر باشد هزینه افزایش می یابد. خوشبختانه در محدوده ایستگاه راه آهن بافق به سمت یزد زمین آزاد وجود دارد.
نام بافق
به عنوان یک منطقه پر رنگ
وی با اعلام این درخواست که باید آزادسازی انجام شود ؛ بیان داشت: زمانی که در راه آهن کشور؛ نام بافق می آید به عنوان یک منطقه پر رنگ به نظر می رسد.
مسئولین کشور و مسئول راه آهن
متفق القول اند
وی تصریح کرد: از این امکان تا به امروز شاید آنچنان در حیطه سرمایه گذاری استفاده بسیار خوبی نشده است. مسئولین کشور و مسئول راه آهن متفق القول اند که بتوانند این نقطه را شکل دهند.
مدیرکل راه آهن یزد گفت:خوشبختانه راه آهن جمهوری اسلامی یکی از نقاط بکر و به دلایل خاص شاید هنوز آن جایی که باید باشیم نیستیم و با شتاب فعالیت آغاز شده تا به آن نقطه برسیم.
وی اعلام داشت: فعالیت ها می تواند برای سرمایه گذاران نوید روزهای خوب باشد و مجموعه بکر و مجموعه که دولت و ملت به شدت پیگیر توسعه هستند.
سیدمصطفی داودی گفت:ایمن ترین وسیله حمل و نقل در دنیا راه آهن است و از نظر محیط زیستی یک چهارم جاده را تخریب می کنیم و در تمام دنیا تمام کالاهای انبوه با راه آهن حمل می شود.
در ادامه مدیرکل راه آهن استان یزد به پرسش های افق کویر پاسخ داد:
وی در پاسخ به این پرسش با توجه به ظرفیت هایی که در بافق وجود دارد، راه آهن چه برنامه ای برای تعمیر موتورهای لکوموتیو دارد؟ گفت: کارخانجات لکوموتیو در استان داریم و بزرگترین کارخانجات تعمیرات لوکوموتیو در بافق است و برنامه خاصی نمی خواهد داشته باشد.
کارخانجات قدیمی و با سابقه
در بافق است
سید مصطفی داوودی در پاسخ به این پرسش که راه آهن چه برنامه ای برای توزیع عادلانه لکوموتیو های دارای نقص فنی به شرکت های ایرانی دارد بیان داشت: در کشور دونمونه لکوموتیو داریم، یکی بخش خصوصی و دیگری دولتی است و ما توزیع عادلانه نمی توانیم داشته باشیم. وی افزود: بخش خصوصی خودش می داند کجا تعمیر کند، نقص فنی در کارخانجات تعمیر می شود و در محدوده شهرستان یزد یکی از کارخانجات قدیمی با سابقه کارخانجات تعمیرات لکوموتیو در بافق است. از نظر لوکوموتیو اتفاقاً کارخانجات بافق یکی از نقاط قوت این جا است.
وی درپاسخ به این پرسش که با گفتگویی که با طرف قرارداد با راه آهن داشتیم، بدهی راه آهن بیش از۵۰ میلیارد تومان اعلام شده چه برنامه ای برای پرداخت این بدهی دارید؟
وی گفت: اکنون که در حال ساخت خط دوم هستیم و کارهای ساختمانی، کارهای لکوموتیو، کارهای واگنی را انجام می دهیم. قانون کار همین است و زمانی که شرکتها می آیند، در راه آهن به تناسب پرداختی از طرف سازمان برنامه ، کار اجرا می شود. این پرداختی ها را پیمانکار انجام می دهد، پیمانکاران همیشه طلب دارند و طلب هایشان گرفته و پرداخت میشود و این کار مداوم است و یک چرخش مالی می باشد. اینکه اگر ۵۰ میلیارد طلب دارند این چرخش است و ما در راه آن نسبت به درآمد و نسبت پولی که به ما داده می شود پرداخت را انجام میدهیم.
سارا شفیعی