جدیدترین گرانی/اینبار برای ماست و لبنیات! 

همشهری/ سریال افزایش قیمت لبنیات طی سال گذشته بدون وقفه ادامه داشت و حتی در یک‌ماه پایانی سال نیز با وجود تأکید مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها در آستانه عید، شاهد افزایش قیمت بعضی از محصولات لبنی ازجمله ماست بودیم. قیمت انواع ماست‌های طعم دار و ماست‌های ساده غیریارانه‌ای طی بهمن و اسفند هم افزایش یافت

.به‌طور مثال، ماست پرچرب ۵۰۰گرمی برند می‌ماس که تا بهمن‌ماه با قیمت ۶هزار تومان فروخته می‌شد، اسفندماه با ۵۰۰تومان افزایش قیمت به ۶هزارو۵۰۰تومان رسید.

مقایسه قیمت انواع ماست در اسفندماه با ماه‌های پاییز نشان می‌دهد که بعضی از محصولات در فاصله ۴ماه بیش از ۵هزار تومان گران شده‌اند به‌طور مثال، ماست ۹۰۰گرمی لاکتیویای شرکت کاله از ۱۴ هزار و۵۰۰تومان در پاییز به ۲۰هزار تومان در اسفندماه رسید. تولیدات دیگر شرکت‌ها نیز رشد قیمتی مشابه ای را تجربه کرده و گاه تا ۵۰درصد گران شده‌اند.

اله، دامداران، چوپان، هراز، میهن، پاک، می‌ماس، پگاه، پاژن، پاکبان، دومینو و ماهشام از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین ماست‌های موجود در بازار هستند که بیشتر محصولات شرکت‌های کاله، پگاه، دامداران و پاک شامل اقلام یارانه‌ای است.

نگاهی به قیمت انواع ماست در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد که هم ‌اکنون قیمت تقریبی هر کیلوگرم ماست از برندهای مختلف بین ۱۶ تا ۲۰هزار تومان متغیر است و ماست‌های دارای افزودنی‌های میوه‌ای و سبزی، قیمت‌های بالاتری دارند.

براساس اعلام سازمان حمایت، شرکت‌های صنایع لبنی می‌توانند قیمت انواع محصولات غیریارانه‌ای خود را براساس هزینه تمام‌شده تعیین کنند و این محصولات از نرخ‌گذاری دستوری معاف هستند. بر همین اساس نیز شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی که معتقدند قیمت دولتی بیش از ۶۰درصد محصولات یارانه‌ای کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، طی سال گذشته بارها قیمت محصولات غیرحمایتی را افزایش دادند و هربار بین ۲۰تا ۳۰درصد محصولات شان را گران کرده اند تا جایی که قیمت بالای لبنیات به یکی از معضلات بازار محصولات غذایی طی سال گذشته تبدیل شد.

قیمت محصولات یارانه‌ای نیز با مصوبه‌های سازمان حمایت ۳بار در سال۹۹ افزایش داشت. گرانی لبنیات ناشی از رشد قیمت شیرخام و دیگر هزینه‌های تولید باعث شده طی ۲سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی را در میان خانوارهای ایرانی بیش از پیش کاهش داده و کارشناسان بهداشتی و حتی بسیاری از دست اندرکاران صنعت لبنیات نسبت به عواقب این افت مصرف هشدار داده اند؛ چیزی که می‌تواند در طولانی مدت برای خود تولیدکنندگان نیز زیانبار باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

فریبکاران در کمینند

اگرچه در پیرامونمان افراد خوب و خوش نیت