فعلاً ردیف اعتباری برای مسیر بافق- بهاباد نداریم

به گزارش هفته نامه افق کویر، در انتهای سال ۹۷ حدود ۱۹ کیلومتر از باند دوم جاده بافق- بهاباد با حضور ” محمدعلی طالبی” استاندار یزد و ” محمدرضا صباغیان” نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد؛ و قرار براین شد عملیات خاکی توسط شرکت سنگ آهن، تأسیسات و آسفالت آن نیز بر عهده فرمانداری و وزارت راه و شهرسازی قرار داده شد؛ “رضا فلاح” مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه بافق اعلام کرد؛ عملیات خاکی هشت کیلومتر از این مسیر مهیا و و مابقی مسیر در حال انجام است. در ادامه گفتگوی خبرنگار نشریه را پیرامون این موضوع با ” محمدعلی مظفری” مدیر مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی استان یزد را می خوانید.
۸ کیلومتر از جاده بافق- بهاباد آماده آسفالت

وی در پاسخ به این پرسش که جهت آسفالت ۸ کیلومتر جاده بافق- بهاباد که شرکت سنگ آهن عملیات خاکی آن را انجام داده؛ چه اقداماتی از سوی راه و شهرسازی صورت گرفته؛ اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات توجیهی پروژه جاده بافق- بهاباد توسط مشاورانجام شده است.
اگر بخواهیم پول برای این پروژه دریافت کنیم!

وی افزود:اگر بخواهیم پول جهت آغاز کار این پروژه دریافت کنیم؛ باید مطالعات را به کارگروه ارزیابی تصویب طرح های توجیهی اولیه در وزارت راه و شهرسازی ارسال نماییم. سپس اگر طرح های توجیهی اولیه در وزارت تصویب شود؛ به کمیسیون ماده ۲۳ سازمان مدیریت تهران انتقال و برای این پروژه ردیف اعتبار در نظر گرفته می شود و در ردیف اعتبار ملی قرار خواهد گرفت.
تأمین اعتبار ملی یا استانی!

مظفری با اشاره به تأمین اعتبارات استانی برای پروژه جاده بافق- بهاباد تصریح کرد: اگر بخواهند از طریق استانی اعتبار تامین کنند؛ طرح های توجیهی اولیه در استان که مصوب شد؛ دیگر نیاز نیست به تهران ارسال شود.
پس از ابلاغ اعتبار می توان وارد مناقصه طرح های اجرایی شد

وی ادامه داد: برای تامین اعتبار استانی؛ به کمیسیون ماده ۲۳ سازمان مدیریت یزد ارسال می شود و اگر توسط کمیسیون تصویب شد؛ در ردیف اعتبار استانی قرار گرفته و به ما ابلاغ اعتبار می شود. سپس ما می توانیم وارد مناقصه طرح های اجرایی شویم.
عدم ردیف اعتبار
و عدم عقد قرارداد

مدیر مهندسی و ساخت راه و شهرسازی تأکید داشت: تا ردیف اعتبار برای جاده بافق- بهاباد تامین نشود؛ نمی توانیم قرارداد منعقد و اقدامی صورت بدهیم.
وی در پایان تصریح کرد: فعلا ردیف اعتباری برای پروژه جاده بافق- بهاباد نداریم؛ تا مصوب استان و اگر اعتبار ملی بخواهیم مطالعات را به وزارتخانه ارسال نماییم.
با توجه به گفتگو فوق؛ با گذشت بیش از دو سال از کلنگ زنی ۱۹ کیلومتر از باند دوم جاده بافق – بهاباد؛ هنوز ارگان های مربوطه جهت تامین اعتبار ملی و یا استانی اقدام نکرده و تنها شرکت سنگ آهن عملیات خاکی ۸ کیلومتر از این مسیر۱۹ کیلومتری را انجام داده و مابقی جاده نیز در حال انجام کار است.
حتی رضا فلاح” مدیرعامل شرکت سنگ آهن در نشست با خبرنگاران اعلام کرد؛ اگر بحث معدن ناریگان حل شود این آمادگی را دارد تا عملیات خاکی دوراهی سه چاهون تا معدن ناریگان را انجام دهد؛ اکنون سوال این است که کوتاهی جهت تسریع بخشیدن در کار از جانب مسئولین محلی بوده و یا مسئولین استانی که هنوز برای تامین اعتبار این جاده اقدامی نشده است؟! آیا قرار است دوبانده شدن جاده بافق- بهاباد؛ همانند جاده بافق – یزد یک دهه زمان ببرد با توجه به اینکه مسیرهایی که توسط شرکت سنگ آهن عملیات خاکی آن انجام شده؛ اگر اینگونه به حال خود رها شود و آسفالت نگردد بر اثر مرور زمان از بین خواهد رفت و سنگ آهن مسیر را تحویل داده و هیچ اقدامی جهت باسازی مجدد صورت نخواهد داد. امیدواریم این جاده در همین سال ها تکمیل و موردتوجه واقع شود تا از الیاف آسفالت برای زیرسازی استفاده و به طور اصولی و استاندارد تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

فریبکاران در کمینند

اگرچه در پیرامونمان افراد خوب و خوش نیت