در سیره پیامبر اکرم (صَلَّى ا… عَلَيْهِ وَ آلِهِ) آمده است که فرمودند: كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
به راستی كه همه شما حافظ و سرپرستید و همه شما جوابگوی مردم زیردست خود هستید.
هر ساله در دهه فجر ادارات، سازمان ها، نهادهای دولتی و غیردولتی برای مردم و مخاطبانشان، گزارشی از عملکرد خود را بیان می کردند؛ گاهی با تشکیل نشست با خبرنگاران و گاه با حضور در مساجد و نمازجمعه به ایراد سخنرانی پرداخته و مردم را در جریان امور قرار می دادند؛ اکنون فضایی ایجاد شده که برخی از این ادارات تمایلی به بیان عملکرد خود نداشته و دلیل میآورند که مردم از عملکرد ما اطلاع دارند؛ در حالی که عمده سوال موجود در ذهن مردم این است که چرا ادارات وظایف خود را بیان نمی کنند تا مردم در جریان امور باشند. بسیاری از کارهای مردم که در ادارات معطل مانده ناشی از آن است که فرد یا ارباب رجوع به وظایف آن اداره آگاهی ندارد و یا به فرآیند اداری آن سازمان آشنایی چندانی ندارد. اینجاست که اداره به درخواست های مردم توجهی نداشته و درخواست ارباب رجوع را بایگانی می کند. از اینها که بگذریم متاسفانه فرهنگی در میان برخی از روسای ادارات به وجود آمده که «اداره ما چیزی ندارد، در نتیجه آش دهن سوزی نیست که من رئیس آن باشم یا نباشم» و دلیل ساده می آورند که ما دیگر «بسمون هست» از این نیز که بگذریم؛ تعدادی از روسای ادارات هم هستند که دولت های مختلف را دیده و همچنان رئیس بوده اند؛ برای اینها هم رئیس بودن امری عادی و روزمره شده؛ در نهایت این که اگر برای این آسیب ها فکر عاجلی نشود مشکلات و گرفتاری ها مردم حل نخواهد شد و روز به روز دیوار بی اعتمادی مردم و مسئولین بلندتر خواهد شد.
برخی از کارشناسان حوزه مدیریت معتقدند؛ هر فردی که به مقام و مسئولیتی می رسد و با مردم در ارتباط است، از لحاظ شرعی و قانونی موظف است، امورات مردم را پیگیری و در حل مشکلات آنها هیچ گونه کم کاری نکند. از جمله اشکالاتی که در روش مدیریتی بعضی از مسئولان مشاهده می شود؛ بی اعتنایی و عدم پاسخگویی به نیازها و خواسته های شهروندان است که متاسفانه موجب بی اعتمادی مردم به مسئولین می شود.برای حل این موضوع چاره ایی جزء این نیست که به انها یادآور شد که خدمت به مردم یک ارزش و یک فرصت بوده و دارای اجر اخروی می باشد؛در این صورت است که دیوار بی اعتمادی ها کاهش خواهد یافت.
کلام آخر این که مسئولین ادارات و نهادها، فرصتی که در اختیار آنها قرار داده شده را قدر بدانند و از هر زمانی برای پاسخگویی به زیرمجموعه خود و مردم استفاده کنند و خود را همراه با ولی نعمتان خود و در جهت حل مشکلات آنان بدانند.
محمدحسین تشکری بافقی
صاحبامتیازو مدیرمسئول