به گزارش هفته نامه افق کویر، بامداد چهارشنبه، ۱۸ خرداد ماه سال جاری، در کیلومتر ۸۵ طبس به یزد قطار مسافربری بر اثر تصادف با یک بیل مکانیکی از ریل خارج شد و بر اثر این حادثه ۱۴ تن از هموطنان جان باختند. خبرنگار هفته نامه افق کویر با”اکرم محمدی نیا” که یکی از نجات یافتگان این اتفاق گفتگویی کرده که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفا خودتان را معرفی کنید؟
اکرم محمدی نیا ، ۳۸ ساله از مسافران قطار مشهد- یزد به تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱می باشم.
افق کویر: همسفرهای شما چه کسانی بودند؟ و در کدام واگن قطار بودید؟
من، فرزند و همسرم در واگن چهار و کوپه اول بودیم.
هیچ وقت ترمز اضطراری قطار را تجربه نکرده بودم
افق کویر: چگونگی حادثه را توضیح دهید؟
صبح روز حادثه ساعت ۴:۳۵ صبح بود که قطار برای خواندن نماز صبح ایستگاه “عباس آباد” توقف کرد و پس از ۱۵ دقیقه قطار مجدد حرکت کرد، همسرم در تخت طبقه بالا و فرزندم در تخت پایین خوابیده بودند و من روی تخت پایین نشسته بودم پس از گذشت کمتر از ۱۰ دقیقه حالتی مانند زلزله ایجاد شد و واگن شروع به لرزش کرد اما فراتر از زلزله بود، هیچ وقت ترمز اضطراری قطار را تجربه نکرده بودم و نمی دانستم چه اتفاقی در انتظار ما است؛ فقط احساس کردم که کوپه به سمت چپ و راست حرکت می کند و لرزش دارد و تکان های خیلی شدیدی داشت در آن لحظه تنها کاری که توانستم انجام دهم این بود که محکم خودم را به فرزندم چسباندم و با دو دستم دو طرف تخت را گرفتم که پرتاب نشویم و دچار حادثه نگردیم، خیلی صحنه وحشتناکی و تکان ها فوق العاده شدید بود و اتفاق، واقعا غیرقابل تصور به چشم می خورد.
گردو غبار زیادی وارد کوپه شد
افق کویر: چه مدت این لرزش ها ادامه داشت تا واگن شما از ریل خارج شد؟
حدودا یک دقیقه این لرزش ها و برخورد واگن ها با یکدیگر طول کشید. تکان ها خیلی شدید بود، واگن ها با هم برخورد می کرد و به سمت راست و چپ منحرف می شد. در این زمان خیلی محکم خودم را گرفته بودم و می گفتم یاابوالفضل(ع) خودتان ما را نجات بدهید؛ یک دفعه متوجه شدم یک سمت واگن به زمین برخورد کرد. در همین هنگام یک حجم خیلی زیاد از خاک از شیشه وارد کوپه شد که اگر زود از کوپه خارج نمی شدیم بر اثر خفگی جان می باختیم. واگن از طرف پنجره چپ کرده بود و درب کوپه به طرف بالا باز می شد. بنابراین سریع خودمان را بیرون کشیدیم. همسرم درب را به اندازه ای که بتوانیم خودمان را نجات دهیم، باز کرد.
اول فرزندم بعد خودم و در آخر همسرم از کوپه خارج شد و چون کوپه یک بودیم به درب خروجی نیز نزدیک بودیم و سریع خودمان را از قطار بیرون کشیدیم. از شدت گرد و خاک چشم کار نمی کرد، همه با سر و با پای برهنه؛ فقط به فکر این بودیم که از قطار خارج شویم و به فکر این نبودیم که بیرون از قطار چه اتفاقی قرار است رخ دهد و چه چیزی در انتظار ما هست؛ فقط به فکر نجات خودمان بودیم، تا چشم کار می کرد بیابان بود و پر از گرد و غبار، باید از قطار دور می شدیم ممکن بود قطار آتش بگیرد و دچار حادثه شود؛ ۲۰۰ متر از قطار فاصله گرفتیم.
در آن موقع صبح آن صحنه را می توان به صحنه قیامت تشبیه کرد
افق کویر: در این حادثه به شما و خانواده صدمه وارد شد؟
همسرم سرش به جایی برخورد کرده و شکسته بود بنا بر این روی زمین خوابیدند و من و پسرم نیز آنجا کنارش نشستیم، پسرم هم درد معده گرفته بود و خودم نیز از ناحیه پا دچار حادثه شدم. صحنه خیلی وحشتناکی بود. در آن موقع صبح آن صحنه را می توان به صحنه قیامت تشبیه کرد، همه به فکر خودشان بودند که فرار کنند و هیچ کس توجه ای به دیگری نداشت و صدای گریه و شیون به گوش می رسید که کمک کنید.
واگن دو از قطار جدا شده و از پل پایین افتاده بود
افق کویر: کدام واگن دچار صدمه بیشتری شده بود؟
واگن دو از قطار جدا شده و از پل پایین افتاده بود؛ خیلی وحشتناک بود. بیشتر فوتی ها از واگن ۲بوده است که بیل مکانیکی به آن برخورد کرده و باعث شده از واگن ۱ و ۳ جدا شود و از روی پل سقوط کند،
واگن ۱ از واگن دوم جدا شده بود؛ اما روی ریل قرار داشت، واگن ۳ و واگن ۴ که ما بودیم از ریل خارج شده و به تپه برخورد کرد و همین باعث شد که سقوط نکنیم ، ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر تا جاده اصلی فاصله بود و ۹۵ کیلومتر از جاده اصلی تا طبس فاصله بود. حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طول کشید تا آمبولانس رسید که بالاخره مصدوم های حاد را منتقل کردند. سه الی چهار ساعت بعد از اتفاق؛ بالگرد ها آمدند، من از ناحیه پا مصدوم شده بودم با آمبولانس فرستادند طبس، به نظر من نیروهای امدادی خیلی دیر رسیدند؛ خصوصا بالگردها، امیدوارم دیگر شاهد چنین حادثه ای نباشم.
امبولانس و نیروهای امداد بیش از ۲ ساعت طول کشید تا رسیدند
افق کویر: قبل از رسیدن نیروهای کمکی مسافران برای نجات افراد آسیب دیده چه کمک هایی می کردند؟
امبولانس و نیروهای امداد بیش از ۲ ساعت شد که رسیدند مسافران قطار کمک می کردند و زخمی ها را بیرون می آوردند. دست قطع شده پای قطع شده که معلوم نمی شد مال چه فردی است؛ یکی از جنازه ها از وسط نصف شده بود.
مردم زخمی ها را پایین ریل قطار روزی زمین قرار می دادند و پتو روی آنها می انداختند. صدای شیون و گریه مردم که از بقیه کمک می خواستند زخمی ها را بیرون بیاورند آنجا را فرا گرفته بود؛ همچنین چند تا جنازه هم که سالم بود سر و صورتشان کاملا سیاه شده بود به نظرم از گرد و خاک خفه شده بودند.
قطار با سرعت ۱۴۴ کیلومتر دو دقیقه قبل از وقوع حادثه
شایان ذکر است در تاریخ ۷ تیرماه سالجاری در گزارشی که در مجلس شورای اسلامی قرائت شد عوامل سازمانی، فنی، محیطی و انسانی در این کار دخالت داشت که در اینجا عامل انسانی و محیطی حادثه اورده می شود.
سرعت بالای قطار (بیش از ۱۴۴.۵ کیلومتر برساعت در دو دقیقه قبل از حادثه و ۱۳۸.۵ کیلومتر برساعت در ورود به محدوده تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محل حادثه)
ترمز سریع (اضطراری) در قوس و روی خط در حال تعمیر
ناپایداری خط (عدم تکمیل بالاست(مصالح سنگی روسازی) و عدم زیرکوبی و نهایی نشدن خط در محدوده حادثه)
هدایت قطار توسط کمک لوکوموتیوران پایه ۳
عدم جمعآوری کامل ماشینآلات در کنار خط توسط پیمانکار و نبود دستگاه نظارت مقیم و عدم توجه مسئول ایستگاه موقت در محل حادثه به این موضوع
وجود بوم بیل مکانیکی در گاباری (محدوده عبور قطار)
عدم یادآوری احتیاط تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محل حادثه در ایستگاه عباسآباد
عدم ارائه برگه احتیاط تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت در طبس برای طول بلاک عباسآباد-ریزو با وجود ایستگاه موقت در بلاک فوق و عدم توجه به اینکه در ساعت عبور قطار از طبس هنوز ایستگاه موقت فوق برقرار بوده است.
امید است تا با برطرف شدن این نقایص دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.
حدیث عباسی|