والدین هلیکوپتری نباشیم

( قسمت دوم)
والدین هلیکوپتری، فرزندانی آسیب پذیری تربیت می کنند. اگر نمی خواهید شما نیز یکی از این والدین باشید، به روش های زیر عمل کنید:

– نظارت بر فرزند خود را کم و کمتر کنید.
عادت کنید که دیگر فرزندان خود را بی مورد نظارت نکنید. اجازه بدهید مسئولیت های متناسب با سنش را بپذیرد. اگر می تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد، با انجام آنها او را بد عادت نکنید.

همچنین نکات زیر را رعایت نمایید:
– به صورت افراطی از فرزندتان نپرسید “مدرسه چطور بود؟” یا در مورد سایر وظایف مدرسه اش سوال نپرسید.

– اگر دیگران از او سوال پرسیدند شما به جای او جواب ندهید.
اگر نمی تواند در موردی تصمیم بگیرد به او زمان کافی بدهید و به جای او تصمیم نگیرید.
از روبه رو شدن کودک با ناملایمات زندگی نترسید؛ به او اجازه دهید با مشکلاتش دست و پنجه نرم کند؛ رشد کند و قوی شود. اجازه دهید خودش مشکلاتش را حل کند تا بتواند یاد بگیرد.

_ نگرانی های افراطی نداشته باشید.
شما با در نظر گرفتن این سوال که او چگونه روز خود را می گذراند و با تمرکز بر افکار منفی، خود را نگران کرده و این نگرانی افراطی را به فرزند خود نیز انتقال می دهید و او را قربانی این نگرانی ها می کنید.
به طور افراطی از او نپرسید “خودت میتونی به تنهایی انجامش بدی؟” یا ” کمک نمی خوای؟”

_محبت افراطی را کنار بگذارید.
محبت افراطی به کودک می تواند آسیب های زیادی برای او داشته باشد. اگر می خواهید فرزندتان کمتر آسیب ببیند، به اندازه محبت کنید.

_ برچسب نزنید
هر برچسبی اعم از برچسب مثبت یا منفی برای کودک مضر است.
عباراتی مانند «تو همیشه» و «تو هرگز» را استفاده نکنید؛ اینها کلماتی مخرب هستند که بر روان کودک اثر عمیقی می گذارند و خودباوری او را تحت تاثیر قرار می دهند.
باید یاد بگیرید پیش فرض های منفی در مورد کودک خود نداشته باشید.

_به کودک اجازه بدهید نظرات خود را بگوید
از او بخواهید نظرات خود را بگوید و نترسید از این که نظر متفاوتی ارائه دهد. او باید نظرات خودش را داشته باشد و دنیای خود را بسازد.
اگر نظری مخالف با شما داشت، با او بحث نکنید یا نخواهید نظر خود را بر او تحمیل کنید. این کار باعث می شود کودک نتواند رویاهایش را دنبال کند. در موارد مربوط به او از خودش نظر بخواهید.

_به زندگی شخصی خود تمرکز کنید.
اگر تمام تمرکز خود را بر روی فرزندتان بگذارید، رفته رفته به والدی خسته و رنجور تبدیل خواهید شد. شما نیز باید به علاقمندی های خود بپردازید و از حساسیت های خود نسبت به فرزندتان کم کنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که