جوانان به جای مدرک گرایی به مهارت گرایی روی بیاورند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده، بقا و تربیت نسل صالح و شکل گیری جامعه سالم است. در همه مکاتب و ادیان الهی؛ به ویژه دین مبین اسلام، به ازدواج و تشکیل خانواده توصیه شده است. ازدواج همچنین راهی برای اعلام بلوغ و درخواست خودکفایی واستقلال از سوی جوانان است تا با تحقق مسئولیت پذیری جدید، راه تکامل و تعالی را بپیمایند. در این شماره از هفته نامه خبرنگار ما با «آذر مرادی پور»مشاور امور خانواده و بانوان فرمانداری بافق، به گفتگو نشسته که در ادامه می‌خوانید:

عدم اشتغال و مسکن سدی محکم پیش روی ازدواج جوانان
مرادی پور، در بیان مشکلات عمده ازدواج جوانان گفت: موضوع اشتغال و مسکن همواره به عنوان سدی محکم برای ازدواج جوانان مطرح شده است.
وی یکی از عوامل بالارفتن سن ازدواج و یکی از شاخصه های اصلی کاهش زاد و ولد را مبحث خدمت سربازی عنوان نمود؛ که وقفه که در روند حرکت حیات اجتماعی پسران جوان صورت می گیرد، به منظور حل این موضوع اقدامات موثری از سوی نهادهای مسئول صورت گرفته است. در شرایط کنونی جامعه، سربازان حقوق دریافت نموده و در صورت دارا بودن مهارت های فنی می توانند از امکانات وام اشتغال نیز برخوردار شوند.
وی نبود مسکن را یکی دیگر از دلایل ازدواج گریزی جوانان عنوان کرد و گفت: به منظور حل این موضوع ، طرحی به عنوان نهضت ملی مسکن ، برای کمک به جوانان و خانواده های فاقد مسکن ارائه شده است، همچنین به منظور تسهیل شرایط ازدواج جوانان، مبلغ قابل توجهی وام به زوجین تعلق می گیرد و در صورتی که سن آقایان زیر ۲۵ سال و بانوان زیر ۲۳ سال باشد، مبلغ وام افزایش پیدا می کند.

جوانان به جای مدرک گرایی به مهارت گرایی روی بیاورند
وی مدرک گرایی را یکی از معضلات جامعه امروز بیان نمود و اظهار داشت: جوانان به صرف داشتن یک مدرک دانشگاهی انتظار دارند که شرایط کاری مناسب برایشان مهیا شود. مقام معظم رهبری (مدظله عالی)بارها تأکید داشته اند که جوانان به جای مدرک گرایی به مهارت گرایی روی بیاورند.
جای بسی خرسندی است کلاس های فنی و حرفه ای، به منظور مهارت آموزی برگزار شده و آموزش ها بیشتر به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار می گیرد و آنان می‌توانند بعد از کسب مهارت های لازم وارد بازار کار شوند.
وی ادامه داد:کسب مهارت پیش از اشتغال از الزامات بوده و از جوانان انتظار می رود که با توجه به نیاز جامعه به کسب مهارت‌ها پرداخته و اقدام به کارآفرینی نمایند، همچنین وام با شرایط پرداخت مناسب به منظور ایجاد اشتغال در روستاها منظور شده است.
وی اضافه نمود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تسهیلاتی را در قالب وام تبصره ۱۶ به منظور ایجاد کسب و کارهای خانگی در اختیار افراد قرار داده، همچنین تسهیلاتی از طریق صندوق های کارآفرینی امید، برای جوانان منظور شده است.

زنگ خطر بالا رفتن سن ازدواج
مرادی پور گفت: جوانان نسل گذشته به رغم اینکه می توانستند از حمایت مالی خانواده خود برخوردار شوند اما ترجیح می دادند به خود متکی باشند، متاسفانه امروزه با تغییر سبک زندگی و تغییر در روش های تربیتی و ارتباط میان والدین و فرزندان و هجمه‌هایی که از سمت فضای مجازی صورت می گیرد، حس زیاده خواهی و توقع زیاد را در جوانان افزایش داده و به تبع آن سن ازدواج نیز افزایش یافته است. هر میوه ای یک زمان مشخص برای چیدن دارد و بالا رفتن سن ازدواج تبعات بسیار منفی را به همراه خواهد داشت
وی گفت: باید تلاش نمود سبک زندگی گذشته را دوباره احیا نمود. در روزگاران گذشته زوجین با کمترین امکانات زندگی خود را آغاز نموده و با همت و تلاش خود زندگی را می ساختند، در هر دوره زمانی، مشکلاتی، از جمله بیکاری و تورم وجود داشته و ساختن یک زندگی ایده آل همت و تلاش جوانان را می طلبد.

کسب مهارت های زندگی پیش از شروع زندگی
وی ادامه داد: جوانان در شرایط امروز انتظار دارند ره صد ساله را یک شبه بروند. عاملی که موجب پایداری و بقا جامعه می شود ثروت نیست، بلکه به منظور داشتن یک زندگی مطلوب می بایست مهارت های زندگی را فرا گرفت. متاسفانه در جامعه امروزی با وجود حمایت های زیادی که از سوی خانواده‌ها صورت می گیرد اما نهایتا بسیاری از زندگی های مشترک به جدایی و طلاق ختم می‌شود، باید به این موضوع توجه شود که پول آسایش می آورد، اما آرامش نمی‌آورد. آرامش مرهون مهارت هایی است که برای داشتن یک زندگی خوب باید فرا گرفت.

سایه سنگین تجملات بر ازدواج بافقی ها
وی در پاسخ به این سوال که ازدواج ها در جامعه کنونی به چه صورت برگزار می‌شود پاسخ داد:متاسفانه جوانان در روزهای آغازین زندگی مشترک متحمل هزینه های سنگین ازدواج شده، در استان دارالعباده (یزد) و در استانی که حسینیه ایران نامیده شده و داعیه حسینی بودن دارد، بیشترین فاصله باسبک زندگی علوی و فاطمی وجود دارد؛ حتی در شهرستان بافق از نظر روی آوردن به تجملات گاهی به خدماتی که در شهرستان ارائه شده اکتفا نشده و برخی خانواده ها ترجیح می دهند ازدواج را با تجملات بیشتر در تالارهای رسمی استان برگزار کنند.

پایین بودن سواد رسانه در جامعه امروزی
وی در پاسخ به آسیب هایی که ممکن است، جوانان از طریق فضای مجازی به آن دچار شوند پاسخ داد: متاسفانه سواد رسانه ای در جامعه تا حدودی پایین بوده و آموزش های لازم به منظور حضور در فضای مجازی داده نشده و تنها راه حلی که برای این موضوع
می توان عنوان نمود: آگاهی بخشی به نسل جوان می باشد. استفاده از قالب رسانه برای برقراری ارتباط و انتقال مسائل بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود. یکی از اقدامات مطلوبی که صورت گرفت ایجاد شبکه دختران نوجوان بوده که در شاخصه های مختلفی منظور شده که یکی از آنان رمان است که در ظاهر داستانی عاشقانه را بیان نموده و به واقع چگونگی ارتباط با جنس مخالف و بسیاری سوالاتی که در ذهن جوانان و نوجوانان ممکن است وجود داشته باشد در قالب داستان پاسخ می دهد که می تواند بسیار موثر باشد.

تسهیلات ارائه شده تا حد زیادی ازدواج جوانان را آسان نموده است
وی در پاسخ به این پرسش که چه تسهیلاتی برای ازدواج آسان جوانان لحاظ شده است عنوان نمود: مبلغ وام ازدواج برای جوانان در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است، در صورتی که زوجین زیر ۲۵ سال سن داشته باشند، این مبلغ برای هر کدام از زوجین مبلغ۳۵۰ میلیون تومان و با بازپرداخت ۱۰ ساله و شرایط بسیارخوبی است و در صورتی که خانواده ای نیاز مالی داشته و نتوانند از شرایط وام استفاده کنند بعد از راستی آزمایی از طریق خیرین مورد حمایت قرار می گیرد. در مرکز استان نیز شبکه فعالین ازدواج وجود دارد که مبلغ۱۵۰ میلیون تومان جهیزیه کامل در اختیار زوجین نیازمند قرار می دهد و همه این مواردی است که تا حدود زیادی ازدواج جوانان را آسان می کند، همچنین در اقدامی نیکو پسندانه در استان و در تعاملات صورت گرفته با اصناف، توافقی صورت گرفته که برخی خدمات با تخفیف ویژه به زوجین ارائه شود و بر اساس مصوبه حمایت از جوانی جمعیت، تالارهای دولتی و اتاق های عقد در امامزاده ها بصورت رایگان در اختیار جوان ها قرار می گیرد.

احیای سبک ازدواج سنتی
وی تصریح نمود: یک همت عمومی با مشارکت مردم باید وجود داشته باشد تا بتوانیم سبک ازدواج سنتی را احیا نموده و از تجملاتی که دست و پاگیر جوانان بوده پرهیز کنیم. ای کاش به جای اهمیت به مسائل جانبی ازدواج ، به امر مشاوره و همچنین کلاس های آموزشی قبل از ازدواج اهمیت داده می شد،جای بسی تاسف است که به رغم اینکه نداشتن مهارت های لازم برای شروع زندگی و دخالت خانواده ها یکی از دلایل عمده فروپاشی خانواده ها در سال های نخست زندگی اعلام شده، اما استقبال خوبی از کلاس های آموزشی پیش از ازدواج صورت نمی گیرد.

آموزشگاه خانواده در بافق به زودی افتتاح می شود
مرادی پور از ایجاد آموزشگاه خانواده در اینده ای نزدیک در شهرستان بافق خبر داد که در زمینه های مختلف انتخاب همسر، همسر داری، تربیت فرزند و مهارت های قبل و بعد از ازدواج آموزش های لازم ارائه می شود. وی در پایان خاطر نشان نمود: باید این ذهنیت در مردم نهادینه شود که بهره مندی از خدمات مشاوره یک عیب نیست و مشاوران تلاش می نمایند به عنوان دوست و همراه، همواره در کنار خانواده ها حضور داشته باشند.

حکیمه سادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که