محیط زیست نقشی در واگذاری اراضی معادن ندارد

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ “محمدرضا خواجه” رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق در گفتگوی مشروح با خبرنگار افق کویر عنوان کرد: سال ۱۴۰۳ نسبت به تنوع زیستی و بارش ها مناطق از لحاظ پوشش گیاهی و منابع آبی غنی است و برای آب رسانی به مناطق حیات وحش چالش های سال گذشته را نخواهیم داشت و امکان دارد سه ماه تابستان فقط آبرسانی به مناطق حفاظت شده را داشته باشیم.

زاد و ولد با کاهش روبه رو بوده است
وی افزود: خشکسالی های پی درپی اثرات خود را داشته است و مشاهدات در گله های ۱۵ الی ۲۰ تایی نشان داده است،که زاد و ولد با کاهش روبه رو بوده است.

دوقلوزایی و افزایش جمعیت در سال آینده
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به بارش های سال جاری و وضعیت مطلوب حیات وحش سال آینده ان شاء ا… شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و امکان دارد شاهد دوقلوزایی و افزایش جمعیت چشمگیری نیز بود.

نقاط خطر پذیر شناسایی شده و نقشه آن طراحی گردیده است
وی در ادامه پیرامون امنیت مناطق حفاظت شده؛ بیان کرد: علاوه بر این که حفاظت و گشت مأمورین در منطقه صورت می گیرد با به کارگیری روش های نوین در امور یگان حفاظت در جاده سیروس آباد که یکی از نقاط تخریب کننده زیستگاه بود، نقاط خطر پذیر شناسایی شده و نقشه آن طراحی گردیده است که با دوربین های نظارتی از این مناطق محافظت گردد و همچنین با شرکت هایی نیز پیرامون این موضوع قراردادهای موثری در حال تنظیم است.

شاهد نصب ایستگاه های دوربین های نظارتی خواهیم بود
وی تصریح کرد: نقاط حساسی که در اولویت قرار دارد در آینده نزدیک شاهد نصب ایستگاه های دوربین های نظارتی خواهیم بود که منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.
وی افزود: با توجه به کمبود نیروی محیط بان باید به روش های نوین روی آورد و برای حفاظت از مناطق در برنامه های آتی، استفاده از پهباد و وسیله های جدید در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که “چرا اداره محیط زیست اجازه می دهد معادن گوشه گوشه اراضی و بیابان و کوه ها را تخریب نمایند و اقدام به استخراج منابع معدنی کنند بدون اینکه حداقل اطراف معدن خود را زیر پوشش گیاهی ببرند؟” گفت: معادن مجوزی که برای اکتشاف بهره برداری دریافت می کنند در چارچوب محیط زیست نیست!

محیط زیست نقشی در واگذاری اراضی معادن ندارد
وی افزود: معادن طبق قانون از صنعت و معدن و منابع طبیعی و دستگاه‌های دیگری مجوز را دریافت می کنند و محیط زیست تنها معادنی را کنترل می کند در داخل مناطق چهار گانه قرار بگیرند و بیشتر معادن در خارج از مناطق چهارگانه قرار دارند و محیط زیست نقشی در واگذاری اراضی معادن ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: معادن زمانی باید از محیط زیست مجوز دریافت نمایند؛ که در محل کارگاهی معدن، کنسانتره فرآوری ایجاد کنند و محیط زیست طبق قانون و ضوابط مجوز صادر می کند.‌

در زمان بهره برداری باید از محیط زیست مجوز دریافت کرد
وی پیرامون طرح فاضلاب شهری گفت: طرح بسیار مفیدی است؛ فاضلاب شهری تصفیه می شود و از آب بدست آمده در چرخه تولید، کشاورزی و … مورد استفاده قرار می گیرد و این طرح در حال انجام است و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و مجوز محیط زیست را ندارد و در زمان بهره برداری باید از محیط زیست مجوز دریافت کند و استاندارد‌های لازم را داشته باشد.
وی در ادامه افزود: اگر طرح فاضلاب شهری استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشد و بوی نامطبوع آن موجب سلب آسایش مردم شود، محیط زیست ورود می کند و مجوز بهره برداری نخواهد داد و اقدامات قانونی انجام می شود.

اگر عملیات اجرایی کارآمد باشد حتما بوی نامطبوع حذف خواهد شد
وی تصریح کرد: طرح در مرحله عملیاتی است و نقطه در نظر گرفته شده در غرب بافق انتخاب شده است که در جهت وزش باد و همچنین در فاصله ای نزدیک به مناطق مسکونی قرار دارد که منطقه مناسبی برای این طرح انتخاب نشده است و به نظر می آید که در مرحله اجرایی استخراج مجوز محیط زیست را دریافت نکرده است؛ اما با هزینه و سرمایه گذاری های انجام شده؛ اگر عملیات اجرایی خیلی خوب و کارآمد باشد، حتما بوی نامطبوع حذف خواهد شد و بو در حالتی صورت می گیرد که فعالیت طرح ناقص باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که ” متأسفانه گاه شنیده می‌شود، که همیاران محیط زیست با شکارچیان متخلف تبانی می‌کنند؛ آیا نظارتی بر آنها صورت می‌گیرد یانه ؟” گفت: افرادی هستند؛ که دلسوزانه به عنوان همیار محیط زیست با محیط بانان همکاری می کنند و برای برخی از آنها کارت همیاری صادر شده و نظارت کافی نیز صورت می گیرد.

وی افزود: همیاران محیط بان همیشه در منطقه نیستند و در امور متفاوتی کمک می کنند و به طور مثال برخی در آب رسانی به حیات وحش کمک می کنند و بعضی از همیارها با توجه به درخواستی که محیط زیست می کند (برای راهنمایی مأمورین برای کشف تخلف یا دستگیری شکارچی) برای امنیت آن منطقه و کمک به محیط بانان حضور پیدا می کنند.

برخی خود را به عنوان همیار محیط زیست معرفی می کنند
وی در ادامه بیان کرد: همیارانی نیز هستند که کارت همیاری ندارند؛ بنابراین برخی خود را به عنوان همیار محیط زیست معرفی می‌کنند و نمی توان تفکیک کرد که کدام شکارچی و کدام همیار است، بنابراین از مردم دعوت به همکاری می کنم، چنانچه که بعضی از افراد هستند، که سابقه شکار دارند و به عنوان همیار می آیند کارهایی انجام می دهند و تخلفاتی شکل می گیرد، حتماً گزارش دهند تا برخورد لازم صورت گیرد.
وی در ادامه در مورد تشکل های محیط زیستی گفت: انجمن های محیط زیستی فعالیت های خود را عنوان نمایند تا شناخت بیشتری از آن ها داشته باشم و چندین مرتبه با تشکل های محیط زیستی ارتباط گرفته شده که در هر زمینه ای می توانند به محیط زیست کمک کنند، همکاری و حمایت لازم از سوی محیط زیست را دریافت خواهند کرد.

در شهرستان بافق هیچ تشکل محیط زیستی ثبت نشده است
وی بیان کرد: انجمن زیست محیطی در شهرهای دیگر مشخص شده و مجوز لازم را دارند؛ که به عنوان گروهی تقریبا شناخته شده هستند؛ ولی در شهرستان بافق باهمه ادعایی که دارند، که ما انجمن هستیم، هنوز هیچ گروهی ثبت نشده است و در حال حاضر گروه هایی پیگیر ثبت انجمن خود هستند که با این کار سوابق کاری و زمینه های فعالیتی و اهداف آن ها مشخص می‌شود .
وی عنوان کرد: انجمن ها به صورت همیارها و فعالان محیط زیست در کنار فعالیت‌های آموزشی، روابط عمومی، جلسات یا همایش‌ها با محیط زیست همکاری می‌کردند؛ به طور مثال در روز زمین پاک، برای سرشماری حیات وحش و … از تشکل‌های محیط زیستی استفاده می شد؛ ولی این کافی نیست و باید دو الی سه انجمن ثبت شده با اهداف مشخص، در شهرستان بافق وجود داشته باشد.

فضای کار در محیط زیست فضای بزرگی است
وی افزود: فضای کار در محیط زیست فضای بزرگی است و برخی از انجمن ها به فعالیت های آموزشی روی آورند و در مورد پسماند و تفکیک آن ها آموزش های لازم را برای آگاهی هر چه بیشتر مردم ارائه می دهند و همچنین مطالبه گر مردم و پل ارتباطی بین مردم و محیط زیست باشند.

باید ۵ الی ۶ خانه محیط زیست داشت
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر، انجمنی رسمیت ندارد؛ گفت: برای حداقل یک ارتباط مردمی به خانه محیط زیست نیاز است و باید ۵ الی ۶ خانه محیط زیست داشت در صنایع ، شرکت های تعاونی، دهیاری ها، بخشداری ها و … یک خانه محیط زیستی باید باشد تا انجمن ها بتوانند فعالیت کنند و مطالبه گر باشند.
وی تصریح کرد: برخی شاید مطالبه گر باشند؛ اما اطلاعات کافی نداشته باشند با مراجعه به خانه محیط زیست اطلاعات لازم را دریافت می نمایند یا اگر ما ناخواسته اشتباه خاصی انجام می دهیم و مردم احساس می کنند؛ باعث تخریب محیط زیست می شود؛ می توانند به خانه محیط زیست انتقال بدهند و من هفته ای یک روز در خانه محیط زیست حضور خواهم داشت تا ارتباط مستقیم با مردم و انجمن‌ها صورت گیرد.

باید با سند و مدارک خاصی باشد
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ” شنیده شده است با اینکه نظارت و جلوگیری از شکار «بز» و «آهو» وجود دارد با این حال شکار غیر مجاز هم افزایش یافته، علت چیست ؟” گفت: محیط بانان در منطقه باید گزارش دهند و مورد رصد قرار می گیرد و نظارت و سرکشی به صورت جدی انجام می شود و این مطلب به صورت کلی بیان شده است، بلکه باید با سند و مدارک خاصی باشد و اگر موردی مشاهده شده، حتما گزارش دهند.
وی در ادامه افزود: نمی گویم ؛ شکار نمی‌شود؛ ولی در حد توان و امکانات مراقبت صورت می گیرد.

سعی براین است که درصد شکار را کاهش دهیم
وی تصریح کرد: اداره محیط زیست به صورت دوره ای پایش انجام می دهد و اثر رد پایی که نشان دهنده ورود شکارچی باشد، دیده نشده است و به صورت پراکنده وکم است و شکار از دوران گذشته وجود داشته و سعی براین است؛ که درصد شکار را کاهش دهیم.
رسانه ها باید خیلی صادقانه مطالب را عنوان کنند

وی پیرامون تعامل با رسانه ها عنوان کرد: رسانه ها می توانند در زمینه محیط زیست خیلی مفید باشند که یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند و حرف مسئولین را به مردم و حرف مردم را به مسئولین برسانند و مبحثی که خیلی مهم است رسانه ها باید خیلی صادقانه مطالب را عنوان کنند.

پذیرای رسانه ها خواهم بود
وی در ادامه بیان کرد: در دوره فعالیت های خود در محیط زیست، روابط عمومی اداره به عنوان روابط عمومی نمونه شناخته می شد و با رسانه ها ارتباط خوبی در شهرهای دیگر داشتم و در شهرستان بافق نیز پذیرای رسانه ها خواهم بود.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که