نکات حقوقی

۱- دعوای اثبات مالکیت ملک :
اگر ملکی در اداره ی ثبت اسناد و املاک به صورت رسمی ثبت نشده باشد به طور طبیعی سند رسمی نیز ندارد حال اگر در مورد مالکیت این گونه املاک اختلاف ایجاد شود و شخصی که آن را خریده یا به نحو دیگری تملک کرده است بخواهد مالکیت خود را اثبات کنند لازم است دعوایی به خواسته ی اثبات مالکیت در دادگاه مطرح کند.
دادگاه با توجه به دلایل و مستندات خواهان نظیر تصرف ملک مبایعه نامه ی عادی و شهود در صورتی که مالکیت خواهان را احراز کند حکم به اثبات مالکیت وی صادر می کند .
در دعوای اثبات مالکیت خواهان کسی است که به نحوی ادعای مالکیت ملک را دارد و خوانده کسی است که ملک ثبت نشده را به خواهان فروخته است و چنان چه ایادی قبلی نیز داشته باشد باید علاوه بر فروشنده تمام ایادی قبلی نیز طرف دعوی قرار گیرند
دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در دادگاه محلی که ملک در آن حوزه واقع شده است.

۲- تدلیس در ازدواج چیست و چه مجازاتی دارد؟
مطابق ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی « چنانچه هر یک از زوجین، قبل از عقد ازدواج، طرف خود را به امور واهی، از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن، فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از سه ماه تا یک سال محکوم می‌ گردد.»

۳-جرائمی که منجر به سوء پیشینه می شوند
مطابق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی شامل:
۱-قطع عضو
۲-قصاص عضو
۳-مجازات های اعدام
۴-حبس ابد
۵-شلاق حدی
۶-حبس بیش از دو سال
سوء پیشینه ی موثر محسوب می شود و فرد را از حقوق اجتماعی محروم می کند.
حداکثر مدتی که مجرم از حقوق اجتماعی محروم می‌شود هفت سال در جرایم شدید و حداقل دو سال در جرایم خفیف تر است

۴-چک ضمانت تخلیه ملک
چک ضمانت تخلیه ملک، چکی است که در انواع قرارداد اجاره، اعم از قرارداد اجاره ملک تجاری، اداری یا مسکونی، به عنوان تضمینی برای تخلیه ملک در موعد مقرر و پایان قرارداد، از جانب مستاجر به موجر داده می شود و در صورت استنکاف مستاجر از تحویل و تخلیه ملک، پس از پایان قرارداد، قابل اجرا گذاشتن، خواهد بود.
صدور چک ضمانت تخلیه ملک، اجباری نبوده و بسته به توافق طرفین و رضایت هر دوی آن ها دارد.
برای اجرا گذاشتن این نوع از چک، حتما باید، موعد قرارداد اجاره، به پایان رسیده باشد و مستاجر، از تخلیه ملک، استنکاف کند.
در نوشتن چک تخلیه ملک، حتما قواعد نحوه نوشتن چک، رعایت گردد و در آن، قید شود که این چک، صرفا، به عنوان ضمانتی برای تخلیه ملک صادر می گردد.
شماره چک، تاریخ صدور و علت آن، حتما در قراداد اجاره فی مابین، درج شود.
نکته قابل ذکر این که از آنجا که بار اثبات عدم تخلیه ملک، بر عهده موجر است، بهتر می باشد که پس از پایان موعد قرارداد اجاره و استنکاف مستاجر از تخلیه ، مالک ابتدا ، طی یک اظهارنامه ، درخواست خود ، مبنی بر تخلیه ملک را از مستاجر داشته باشد و به او خاطر نشان کند که در صورت عدم تخلیه ملک ، چک ضمانت وی را به اجرا خواهد گذاشت.

۵-مجازات شهادت کذب
عنصر قانونی جرم شهادت دروغ در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری گردیده است «هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت کذب بدهد به ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال حبس یا به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»
ادای شهادت کذب باید در دادگاه و نزد مقامات رسمی صورت گیرد و همچنین این جرم از جمله جرایم کیفری مطلق محسوب می گردد. لذا شهادت در خارج از دادگاه و نیز مراجعی که به آنها دادگاه اطلاق نمی‌شود را نمی توان مشمول ماده ۶۵۰ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی دانست

۶-عدم اثبات اصالت سند عادی، در حکم جعل است!
وقتی دست‌نوشته یا سند عادی به دادگاه ارائه شود، دادگاه آن را به کارشناس ارجاع می‌دهد تا اصالت آن بررسی شود اگر احراز اصالت دست نوشته صورت نگیرد سند جعلی محسوب می‌شود و در صورت شکایت فرد ذینفع، پرونده جزایی دیگری با عنوان «جعل» و «استفاده از سند مجعول» قابل طرح خواهد بود که مجازات هرکدام از آنها سه ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی است.

۷- صلح عمری چیست
صلح عمری عقدی است که بر اساس آن شخص حق استفاده از مال یا منافع مال خود را برای مدت عمر خود یا عمر متصالح یا عمر شخص دیگر، برای خود نگه می دارد و عین مال را به متصالح واگذار می نماید.
در صلح عمری، مدت قرارداد زمان مشخصی نیست و بر اساس عمر شخص معین در نظر گرفته می ‌شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که