صلابت حضور مردم

ایران اسلامی، یک بار دیگر به پای صندوق‌های رای آمدند تا عظمت و قدرت خود را به رخ جهانیان بکشانند. حضوری آگاهانه و پر از شور و شعف! حضوری برخواسته از نیروی ایمان، اراده و خودآگاهی!
صلابت حضور مردم در پای صندوق های رای نشان دهنده چهره جمهوریت نظام مقدس اسلامی است. به رغم همه مشکلات و مسایل اقتصادی که امروزه گریبانگیر قشر عظیمی از جامعه ایران شده است، مردم با حضور سراسری خود مهر تاییدی بر نام مردم سالاری دینی زدند. نظامی که ۴۰ سال از عمر با برکتش می گذرد.
هشتم تیرماه سال ۱۴۰۳ یک چهره ای دیگر از خود نشان داد. چهره ایی ناب تر از انتخابات گذشته و آن هم آمادگی مردم در حمایت از دستاوردهای انقلاب اسلامی! دستاوردهایی که در طول این انقلاب اسلامی و پس از آن به وجود آمد. رحمت به غیرت ایرانی و فرهنگ پر افتخارش که در تمامی برهه های تاریخ، هر جا که نیاز دیدند خود وارد عرصه شدند. مردم از جان و مال خود گذشتند تا ذره ایی افتخار این مرز و بوم خدشه ایی وارد نشود! صندوق های رای تنها انتخاب یک فرد به سمت ریاست جمهوری نیست؛ بلکه بیانگر پایبندی مردم به اهداف بلند نظام مقدس اسلامی است. اهدافی که برای احیاء آن بیش از۱۹۷ هزار شهید به بزمگاه وصال با معشوق ابدی رسیده اند.
انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی به دور دوم کشیده شد و رقابت از میان ۴ نفر نامزد به دو نفر رسیده است. قدر مسلم این بار نیز حضور اگاهانه مردم و میزان مشارکت شان پای صندوق های اخذ آراء کمک خواهد کرد تا فردی خدمتگزار و لایق مردم بر جایگاه قوه مجریه تکیه زده و با تمشیت امور تلاش کند تا ایران بزرگ را به جایگاه واقعی خود برساند؛ رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، ارتقاء جایگاه فرهنگ و اندیشه، از بین بردن اختلاس و دست درازی های به بیت المال، تلاش در جهت بهبود اوضاع سیاسی کشور هم در سطح منطقه و هم در سطوح بین المللی، نگاه ویژه به تولیدکنندگان و کشاورزان و از بین بردن موانع و مشکلات آنان، تثبیت نرخ ارز که ریشه در بالا رفتن قیمت ها دارد و دهها خواسته دیگر که آرزوی هر ایرانی است تا رییس‌جمهور به عنوان بالاترین فرد اجرایی کشور به آن توجه داشته باشد. پایان بخش این سرمقاله هم وظایف رییس‌جمهور است که از نگاه شما خوبان خواهد گذشت:
-۱ مسئولیت اجرای قانون اساسی: یکی از مهم‌ترین وظایف رییس‌جمهور اجرای قانون اساسی است و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به‌عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام نماید.
-۲ انتخاب و عزل وزیران: به ‌موجب اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزیران توسط رییس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.
-۳ ریاست هیئت وزیران: رییس‌جمهور بر کار وزیران نظارت کرده و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران اقدام می‌کند.
-۴ مسئولیت اقدامات وزیران: هر یک از وزیران مسئول اقدامات و وظایف خویش است و رئیس‌جمهور مسئول اقدامات وزراء در مقابل مجلس است.
-۵ توشیح قوانین و عهدنامه‌ها: مصوبات قانونی و عهدنامه‌ها و مقاوله‌ نامه‌ها وقتی لازم‌الاجرا می‌شوند که از طرف رئیس‌جمهور رسماً امضاء و به ماموران اجرایی کشور ابلاغ شود.
-۶ اختیار وضع آئین‌نامه‌های اداری: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی هیئت وزیران می‌توانند برای انجام وظایف قانونی خود به وضع نظامات و آئین‌نامه‌های عمومی مبادرت کنند و ریاست جمهوری به‌عنوان رییس هیئت وزیران می‌باشد.
-۸ اعزام سفیران به خارج و پذیرش سفرای خارجی: سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رییس‌جمهور ر تعیین می‌شوند.
-۹ اعطای نشان‌های دولتی: طبق اصل ۱۲۹ قانون اساسی اعطای نشان‌های دولتی با رییس‌جمهور است.
-۱۰ریاست شورای عالی امنیت ملی: طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی به‌منظور تامین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملّی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رییس‌جمهور تشکیل می‌شود.» (۱)
منبع:
(۱) ویکی فقه

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که