هشدار قاضی القضات بافق به خانواده ها

 به گزارش هفته نامه افق کویر، هفتم تیرماه؛ سالروز عروج آسمانی شهید آیت ا… دکتر سید محمد حسینی بهشتی «پایه‌گذار قضای اسلامی» و یاران با وفای ایشان است. به همین منظور هفته نامه افق کویر گفتگویی ویژه با “علیرضا ایزدی”، رئیس دادگستری شهرستان بافق انجام داده است که در ادامه می خوانید:
ایزدی در ابتدا ضمن تشکر و قدردانی از زحمات کارکنان مجموعه دادگستری بافق اظهار داشت: دادگستری بافق یکی از ادارات شلوغ و پُرتنش در شهرستان است. مراجعینی که وارد این مجموعه می شوند دغدغه مند بوده و با احوال خوش وارد اداره نمی شوند؛ در عین حال همکاران بنده باید سنگ صبور افراد باشند؛ به طبع گله مندی هایی وجود دارد، مهم ترین مسئله خدمت به مردم است؛ سعی بر حل و فصل مشکلات مردم می باشد.
وی افزود: متأسفانه در شهرستان بافق شاهد انفجار پرونده های خانوادگی بودیم؛ چراکه در۲ سال گذشته خانواده ها به خاطر شرایط کرونایی فضای استرس زا و پرتنشی را تجربه کردند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش پرونده های خانوادگی در شهرستان بوده است.
رییس دادگستری شهرستان بافق با بیان اینکه مهم ترین دغدغه شهرستان مسائل فرهنگی است و مراجعین ما گویای احوال ناخوش شرایط فرهنگی شهر هست، گفت: این شرایط مختص شهرستان بافق نیست و همه کشور درگیر آن می باشد. بزرگان و مسئولین شهرستان باید برای مباحث فرهنگی نقشه راهی ترسیم کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی در فضای فرهنگی شهرستان، خودمان را که در حد متوسط هستیم با طبقه تراز بالا یا پایین از لحاظ فرهنگی یا اقتصادی مقایسه می کنیم. تفریحات و دغدغه جوانها و نوجوانهای دهه پنجاه، شصت و هفتاد با نوجوانهای امروزی بسیار متفاوت بود.
وی افزود: در آن بازه زمانی خانواده ها یا ماشین نداشتن یا با موتورسیکلت رفت و آمد می کردند یا اگر داشتند با پیکان رفت و آمد می‌کردند؛ نمی گویم داشتن امکانات بد هست و برگردیم پیکان سوار بشویم؛ منظورم این نیست، چون تکنولوژی آمده زندگی ها خراب شده است! می خواهم شعاع دید افراد را توضیح بدهم. در آن زمان نگاه می کردم به خانواده خاله‌ام می‌دیدم آنها هم موتور دارند، به خانواده عمویم نگاه می کردم می دیدم آنها هم ماشین پیکان دارند، پسر دایی ام با همان سن کم و با بنایی کردن کمک حال مالی پدرش بود و من همراه پدرم دامداری می کردم؛ مثل بسیاری از بچه های بافق که دامداری و کشاورزی داشتند و دارند.

ایزدی تصریح کرد: در تابستان بعد از فراغت از تحصیل صبح که بیدار می شدیم با کارت برگهای ورزشی که منقش به عکس ورزشکاران معروفی مثل علی دایی، فرانکی و بدن سازهای خارجی بود بازی می کردیم و تا ظهر درگیر این بازیها بودیم. در نهایت خسته و کوفته از بازی در کتابخانه، حسینه و کوچه برای ناهار به منزل بر می گشتیم. همه استرس ما در طول روز این بود که پدر خانواده می‌خواست اخبار ببیند و ما برنامه تلویزیونی مورد علاقه مان! یا اینکه من از ساعت ۲ تا ۵ بعد از ظهر چکار کنم؟ بعد از ظهر که می شد برای بازی به حسینیه، ورزشگاه و یا زمین خاکی برای گل کوچک می رفتیم. ساعت ۸ شب پایگاه محل ما یک دستگاه ویدیو می‌آورد و فیلم های جمشید هاشم پور یا فیلم جنگی پخش می کرد و همه دنیای ما همان فیلمی بود که بسیج محله برایمان پخش می‌کرد و در نهایت ساعت ۱۰ شب خانه بودیم و شام نخورده خواب می رفتیم. این دغدغه پسرها بود. دغدغه دخترها آن زمان این بود که سالی، ماهی یکی از دختران محل عروس شود و اینها بروند عروسی یا آش پشت پا بپزند. یا محرم شود بروند حسینیه. اوج دوست دختر و دوست پسر این بود که در حسینیه هم دیگر را ببینند این نگاه کلی بود. دخترها عمدتاً پشت دار قالی بودند و در کارهای منزل کمک حال مادر بودند.

وی ادامه داد: نکته اصلی ماجرا این بود که وقت آزاد بدون برنامه نداشتیم. پدر، صبح تا بعد از ظهر سرکار و مادر درگیر کار خودش بود. بچه درگیر اتفاقات خانواده نمی شد، ولی امروزه متأسفانه مادر خانواده تا یک بعد از ظهر خواب است بچه ها همین گونه، ناهار از بیرون سفارش می دهند پدر ساعت ۶ بعد از ظهر که از سر کار می آید از منزل برای رفتن به منزل مادر یا پاتوق خانه را ترک می کند و تا ساعت ۱۲ منزل نیست. مادر خانواده با ماشین در خیابانها دور دور می کند. پسر و دختر معلوم نیست کجا هستند؟ چه اتفاقی برایشان می افتد؟!

رییس دادگستری بافق گفت: مسئله ای که باید در کشور اجرایی شود تنظیم ساعت خواب خانواده ها است؛ شاید در نگاه اول فردی که بینش قضایی، روانشناسی و فرهنگی نداشته باشد بگوید چه ربطی دارد؟! وقتی فرزند ما ساعت ۲ بعد از ظهر از خواب بیدار می شود؛ قطعاً دیگر خوابش نمی آید و شب ها دیر می‌خوابد. تمام رفتار فرزند ما در ساعت شب اتفاق می افتد. زوجین نیاز عاطفی دارند و در یک مکان نمی خوابند و حریم شخصی ندارند؛ اشتباهی که خانواده ها درگیر آن هستند، این است که فکر می کنند حریم مکانی حریم شخصی است؛ درصورتی که حریم زمانی حریم شخصی است نه حریم مکانی! متأسفانه خانواده های بافقی فضا را به سمت فضای مکانی بردند؛ وقتی زوجین در اتاقی خلوت کردند تصور می کنند بچه هیچی نمی فهمد؛ اما نیمی از آفت های زناشویی ما برگرفته از عادت های بد یا اتفاقات بد برای زوجین فعلی یا نوجوانان چند سال پیش مثلاً پسر ۲۵ ساله ای که امروز ازدواج کرده است؛، می باشد؛ چراکه یک سری اتفاقات در سن سیزده سالگی این جوان روی داده است و امروز اثر آن را در زندگی زناشویی وی می بینیم.

وی افزود: عمده اتفاقات رشد و تعالی انسان همچنین عمده اتفاقات سقوط ما از لحاظ معنوی زمان سحر است. تمام علمای ما می گویند؛ اگر زمان قبل از نماز صبح به راز و نیاز و ذکر و دعا بگذرد نوری خداوند برای شما در نظر می گیرد، ولی اگر این اتفاق نیفتد این نور از شما گرفته می شود، کدام فرزند ما ساعت ۲ شب خواب هست؟! کدام فرزند ما در فضای مجازی نیست؟! آیا فضای مجازی آنها پاک است؟ آیا فرزند ۱۴ و ۱۵ ساله صرف دنبال کردن بلاگرها و دیدن فیلم فضای مجازی را دنبال می کنند؟ شاید در ابتدا اینگونه باشد، ولی از یک جایی به بعد در کانالهایی عضو می‌شوند و افرادی را دنبال(فالو) می کنند که برایش مناسب نیست، باید حس کنجکاوی آنها را درمان کنیم؛ وقتی خواب اعضای خانواده تنظیم نباشد زمان پایانی شب که باید فرزندان ما استراحت کنند درگیر رابطه نامشروع و نامعروف عرفی می شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای سحرخیز بودن مسئله سلامت روانی فرد است. کدام یک از پدر بزرگ و مادربزگها قرص اعصاب مصرف می کنند؟ ولی امروزه تعدا زیادی از خانم ها در سن ۳۵ سالگی قرص اعصاب مصرف می کنند؛ چراکه به سلامت خواب زن میانسال ما توجه نمی شود. خواب ما وقتی سالم باشد نیمی از ترمیم بدنمان در ساعت طلایی ۹ تا ۱۲ شب است.
رییس دادگستری شهرستان بافق تصریح کرد: مسئله کنترل چشم بسیار مهم است. تا به حال متوجه شده اید که چرا در گذشته لذت و خوشی افراد با امروز متفاوت بود؟ چون فضای دید افراد در گذشته با امروز متفاوت است! فضای آن موقع اینستایی نبود، اینستاگرام دریایی از رنگ و تصویر است؛ وقتی وارد این فضا می شوید عطش شما بیشتر می شود، ولی حال خوب پیدا نمی کنید؛ چرا که زیباترین دختر و خوش تیپ ترین پسر هنگام چرخش در اینستا به بدترین چهره خودشان و بدترین تیپ خودشان لعنت می فرستند و یک تنفری ازآنچه داریم برایمان ایجاد و اشتهای کاذبی را در افراد به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه در شهرستان با حجم افزایشی پرونده های خانوادگی مواجه هستیم گفت: عدم تدبیر خانواده ها نسبت به امورات روزمره فرزندانشان، ولنگ باری فضای مجازی و عدم فرهنگ سازی مصرف نقدینگی در شهرستان از دلایل افزایشی پرونده ها می باشد.
ایزدی افزود: باید فرهنگ سازی شود تا هر خلأ و نیاز خانواده را با پول پوشش ندهیم؛ پول زیادی مرد را تن پرور بار می آورد، وقتی را که باید برای خانواده بگذارد با پول پُر می کند و از این طریق شانه از بار مسئولیت عاطفی که بر عهده اش هست خالی می کند. عدم فرهنگ مصرف گرایی امروزه گریبان گیر خانواده شده و این امر باعث شده تا افراد آن لذتی را که برایشان ماندگار است را درک نکرده و دایم لذتهای متفاوتی را تجربه کنند؛چراکه خلأ عاطفی را نمی توان با هیچ چیز دیگری جایگزین کرد و این عدم جایگزینی آسیب‌های اجتماعی متفاوتی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه دغدغه امروز کشور بالارفتن سن ازدواج است، در شهرستان بافق بحث ازدواج های زود هنگام دختران بافقی مسئله ساز شده است، عنوان کرد: خانواده های بافقی به چه اصولی تکیه می کنند که دختر ۱۴ ساله را شوهر می دهند! این دختر هنوز در عالم جست و جو است و می خواهد تازه دنیای اطرافش را کشف کند، ولی یک دفعه او را وسط دریایی از مشکلات پرتاپ می کنیم و همین مسئله باعث بروز بسیاری از مشکلات در زندگی زناشویی و در نهایت طلاق زوجین می گردد. (ادامه دارد)

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که