گرما آفت جان مرغداری های خانگی

 به گزارش هفته نامه افق کویر: در پی برخی از گزارشات مبنی بر اینکه در بعضی از مرغداری ها ی خانگی تلفات مرغ به چشم می خورد گفتگویی با دکتر” فرزانه سالاری” رییس دامپزشکی بافق انجام شد.
وی در پاسخ به این پرسش که علت تلف شدن طیور(مرغ) به خاطر گرمی هوا است یا بیماری عفونی که وی چنین پاسخ داد:یکشنبه و چهارشنبه واکسن “نیوکاسل” داریم. برخی از مراجعین می گویند مرغ های که داریم در حال تلف شدن می باشند.وی افزود: علایمی که به ما اعلام می کنند بیشتر به گرمازدگی مربوط است تا بیماری های عفونی.
وی ادامه داد: مراجعات زیاد نیست شاید در هفته یک نفرمراجعه کند و این موضوع را بیان نماید. رییس دامپزشکی بافق افزود: در مرغ داری های بزرگ که مجهز به فن و تهویه هوا و سالن های مجهز می باشند گرمازدگی نداریم، ولی در مرغداری های خانگی که مرغ و احشام را کنارهم نگه داری می کنند باتوجه به گرمی هوا که برای انسان هم طاقت فرسا شده و متاسفانه تهویه درستی برای حیوان وجود ندارد تلفات و مرگ و میر مرغان و جود دارد.
وی افزود: مرغ یک حیوان و موجود زنده است وقتی علایم بیماری وجود ندارد موضوع برمی گردد به محیط و شرایط نگهداری مرغ ها
وی در پاسخ به اینکه چه راهکاری دارید که مرغ داری های خانگی کمتر تلفات داشته باشند؟ گفت: به نظرم این مشکلات، مدیریتی است. اگر می توانستند فن و تهویه مناسب و فضای پوشیده یا فضای سر باز که حداقل یک سایبانی ایجاد کنند و یک هوایی جریان داشته باشد مسلما تلفات کمتر می شد.
وی در پایان افزود: همه تلفات ما به خاطر این است که مرغان در اتاقک های سر بسته نگهداری می شوند و هوا دم دارد و جریان هوا هم نیست
وی ادامه داد: برخی از شهروندان در مرغ داری هایشان کولر و پنکه گذاشته اند، دام هم همین گونه است؛ ولی طیور نسبت به دام در مقابل سرما و گرما حساس تر است.

محمد حسین تشکری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که